Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Ο δύσκολος δρόμος της Tesla

Σε ζημίες επέστρεψε η Tesla το πρώτο τρίμηνο του 2019 -μετά το κερδοφόρο δεύτερο εξάμηνο του 2018- εξαιτίας των πιο αδύναμων παραδόσεων των ηλεκτρικών της οχημάτων. Μάλιστα, οι ζημίες ήταν πολύ μεγαλύτερες απ’ ό,τι ανέμεναν οι αναλυτές. Πλήγμα δέχθηκαν και τα μετρητά της, λόγω της αποπληρωμής ενός μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου, υποχωρώντας κατά 1,5 δισ. δολ.

Μόλις δύο μέρες αφότου ο CEO της εταιρείας Έλον Μασκ ανακοίνωσε ένα βελτιωμένο μικροτσίπ για τα αυτόνομα οχήματα της εταιρείας, η εταιρεία δημοσιοποίησε αποτελέσματα που απογοήτευσαν, αν και δεσμεύτηκε για σημαντική αύξηση στις παραδόσεις και στην παραγωγή τα επόμενα τρίμηνα. Η Tesla είχε ζημίες 702 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του έτους ή 4,10 δολ. ανά μετοχή.

"Ήταν ένα από τα πιο πολύπλοκα τρίμηνα που μπορώ να θυμηθώ στην ιστορία της εταιρείας" είπε στους αναλυτές ο Zachary Kirkhorn, νέος CFO της Tesla, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης. Αυτές οι επιπλοκές περιλαμβάνουν την έναρξη των αποστολών του Model 3 σε Κίνα και Ευρώπη, που αποδείχθηκαν πιο χρονοβόρες απ’ ό,τι αναμενόταν. Ωστόσο, ο Απρίλιος εξελίσσεται στον μήνα με τις μεγαλύτερες παραδόσεις στην ιστορία της εταιρείας, πρόσθεσε. 

H εταιρεία, με έδρα το Palo Alto στη Καλιφόρνια, βρίσκεται σε μια κρίσιμη περίοδο της σύντομης ζωής της ως κατασκευάστριας οχημάτων καθώς προσπαθεί να μετασχηματίσει το προφίλ του κατασκευαστή ακριβών οχημάτων με μπαταρίες, που είναι πολύ ακριβά για τους περισσότερους καταναλωτές. Έχει αγωνιστεί για να εκπληρώσει την παλιά υπόσχεση του Μασκ για ένα Model 3 αξίας 35.000 δολ., το οποίο αφότου τελικά ήταν διαθέσιμο προς πώληση νωρίτερα αυτόν τον χρόνο, γρήγορα αποσύρθηκε από την ιστοσελίδα της εταιρείας και υποβιβάστηκε σε κατάσταση ειδικής παραγγελίας. Ένα λίγο πιο ακριβό όχημα, το Model Y crossover, θα αρχίσει να κατασκευάζεται την επόμενη χρονιά (αν και ο Μασκ δήλωσε πως η εταιρεία δεν έχει ακόμη βρει πού θα το κατασκευάσει), όπως επίσης και το ηλεκτρικό ημιφορτηγό της Tesla, αλλά η ικανότητα της εταιρείας να συγκρατήσει το κόστος των εξαρτημάτων και της παραγωγή, συνεχίζοντας παράλληλα να ενισχύει την παραγωγή και την ποσότητα, παραμένει μεγαλη πρόκληση. 

Σε προσαρμοσμένη βάση, η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανακοίνωσε ζημιές 2,90 δολ. ανά μετοχή, έναντι της εκτίμησης των αναλυτών για ζημιές 1,15 δολ. ανά μετοχή. Tο αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα είχε ζημίες, σε προσαρμοσμένη πάλι βάση, 3,35 δολ. ανά μετοχή. Τα έσοδα του τριμήνου, που προήλθαν κυρίως από από τις παραδόσεις 63.000 οχημάτων Model 3s, S sedan και X SUV, ήταν ύψους 4,5 δισ. δολ., χαμηλότερα από τα 5,4 δισ. δολ. που ανέμεναν οι αναλυτές. 

"Όλοι περίμεναν ένα ζημιογόνο πρώτο τρίμηνο για την Tesla, αλλά κανείς δεν περίμενε οι ζημίες να είναι τόσο μεγάλες" σχολίασε ο Karl Brauer, εκδότης του περιοδικού αυτοκινήτου Autotrader. "Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι το πώς πραγματικά δεν υπάρχει ένας μοναδικός, ουσιαστικός παράγοντας που το προκάλεσε αυτό".

Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η Tesla ανακοίνωσε ότι οι παραδόσεις υποχώρησαν κατά περίπου ένα τρίτο από το προηγούμενο τρίμηνο, προκαλώντας ανησυχίες ότι η ζήτηση για τα στιλάτα ηλεκτρικά της οχήματα, τουλάχιστον μεταξύ των Αμερικανών αγοραστών, υποχωρεί.

"Στην Tesla μπορούν να απονεμηθούν τα εύσημα γιατί έβαλε "στον χάρτη" τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά όλα τα σημάδια δείχνουν πως η εταιρεία χάνει την ενέργειά της” ανέφερε η αναλύτερια Jessica Caldwell. "Αν και η Tesla μπορεί να υπερηφανευτεί που το Model 3 είναι το καλύτερο σε πωλήσεις πολυτελές αυτοκίνητο στις ΗΠΑ, οι εκτιμήσεις της Edmunds δείχνουν ότι πολλά από τα οχήματα που η Tesla παρήγαγε το πρώτο τρίμηνο εστάλησαν σε ξένες αγορές, κάτι που δείχνει που η εσωτερική ζήτηση υποχωρεί". 

Μετρητά και άμεσα ρευστοποιήσιμα περιουσιακά στοιχεία υποχώρησαν στα 2,2 δισ. δολ., σε μεγάλο βαθμό λόγω της  αποπληρωμής ενός μετατρέψιμου ομολόγου ύψους 920 εκατ. δολ., καθώς και λόγω του κόστους που συνδέεται με έναν αυξημένο αριθμό οχημάτων προς παράδοση σε πελάτες στο τέλος του πρώτου τριμήνου. Σε αντίθεση με τους συμβατικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, που πουλάνε τα οχήματά τους στις αντιπροσωπείες, η Tesla δεν μπορεί να καταχωρίσει τα αυτοκίνητά της ως πουλημένα αν δεν παραδοθούν στους πελάτες. Αυτό κατέληξε να γίνει ιδιαίτερα προβληματικό φέτος με το προοριζόμενο για την Κίνα Model 3s.

Ο Μασκ επανέλαβε τον στόχο της Tesla για την παραγωγή όλης της χρονιάς, που είναι από 360.000 έως 400.000 οχήματα. Υποθέτοντας ότι το εργοστάσιο-"γίγας" της εταιρείας στη Σανγκάη θα γίνει λειτουργικό φέτος, κάτι για το οποίο οι ειδικοί της βιομηχανίας αμφιβάλλουν, η δυνατότητα της εταιρείας "να είναι σε θέση να παράγει πάνω από 500.000 οχήματα παγκοσμίως στην περίοδο των 12 μηνών που λήγει στις 30 Ιουνίου το 2020 φαίνεται πολύ πιθανή" ανακοίνωσε η Tesla. 

H κατασκευή του νέου κινεζικού εργοστασίου, του πρώτου της Tesla σε αυτήν την κρίσιμη αγορά, ξεκίνησε τον Ιανουάριο και ο Μασκ πιέζει ώστε να ανοίξει σε 11 μήνες. "Φαίνεται πως σε ό,τι αφορά τον όγκο της παραγωγής θα φτάσουμε στο τέλος του χρόνου σε πάνω από 1.000 αυτοκίνητα την εβδομάδα, ίσως 2.000, από το εργοστάσιο στη Σανγκάη" είπε ο CEO της Tesla στους αναλυτές. "Αν δεν είναι ακριβώς τότε, θα είναι λίγο αργότερα" πρόσθεσε. 

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, Μασκ και αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αναμένεται σήμερα να ενημερώσουν έναν ομοσπονδιακό δικαστή στη Νέα Υόρκη εάν έχουν διευθετήσει τη διαμάχη τους που συνδέεται με τη χρήση του Twitter από τον CEO της Tesla προκειμένου να συζητήσει πληροφορίες που αφορούν την εταιρεία.

Τα αποτελέσματα της εταιρείας ανακοινώθηκαν δύο μέρες αφού ο Μασκ έκανε γνωστά τα σχέδιά του έως και ένα εκατομμύριο αυτόνομα οχήματα να έχουν κυκλοφορήσει έως τον επόμενο χρόνο. Οι αναλυτές δεν έχουν πειστεί πως αυτό θα συμβεί εντός του χρονοδιαγράμματος που έδωσε ο Μασκ, ακόμη και αν θεωρηθεί δεδομένο ότι όλες οι τεχνικές προκλήσεις θα έχουν αντιμετωπιστεί. Τα σχέδια της Tesla για "ρομποταξί" φάνηκαν ημιτελή, με την εταιρεία να εμφανίζεται είτε να μην έχει απαντήσεις είτε να μην έχει σκεφτεί βασικά ζητήματα τιμολόγησης και νομικά ζητήματα, εκτίμησε ο αναλυτής Jeffrey Osborne.

(του Alan Ohnsman, Forbes, capital.gr)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα