Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Μάχη Τράτσα: Σκιές στον διαγωνισμό για τους λιγνίτες

Παρενέργειες στον διαγωνισμό για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ δημιουργεί η καθυστέρηση των διαδικασιών που θα κάλυπταν με ελκυστικά… περιτυλίγματα τα δύο λιγνιτικά πακέτα. Τα «γλυκαντικά» που ζητούν οι υποψήφιοι επενδυτές για να προχωρήσουν σε δεσμευτικές προσφορές έχουν καθυστερήσει να έρθουν, με μεγάλη ευθύνη να φέρουν τόσο η κυβέρνηση όσο και οι αργόσυρτες υπηρεσίες των Βρυξελλών.

Κοντεύει χρόνος από τότε που ο πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Μανόλης Παναγιωτάκης είχε συνδέσει την επιτυχία της αποεπένδυσης με τον νέο ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, αλλά και με τη δυνατότητα χορήγησης Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) στις λιγνιτικές μονάδες.

Και όσο οι διαδικασίες καθυστερούν, απομακρύνονται και τα σενάρια για ένα ευτυχές τέλος στο σίριαλ της πώλησης των μονάδων της Μεγαλόπολης (ΙΙΙ και IV) και της Φλώρινας (Μελίτη Ι και άδεια για Μελίτη ΙΙ), όπως παραδέχονται κύκλοι της επιχείρησης.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι επενδυτές σε αυτό το θολό τοπίο εμφανίζονται επιφυλακτικοί.

Μέση ζημιά 7 εκατ. ευρώ τον μήνα

Οπως αναφέρει στο «Βήμα» στέλεχος κοινοπραξίας, η οποία έχει επιδείξει ζωηρό ενδιαφέρον για τους λιγνίτες, «η εξέταση των στοιχείων από το data room της ΔΕΗ, σε συνδυασμό με τα οικονομικά μοντέλα που έτρεξαν οι χρηματοοικονομικοί μας σύμβουλοι, δεν είναι ενθαρρυντικά».

Υποστηρίζει μάλιστα ότι η μέση μηνιαία ζημιά για το πρώτο πεντάμηνο του 2018 για τις τρεις μονάδες φτάνει τα επτά εκατ. ευρώ τον μήνα. «Εξετάζοντας διάφορα σενάρια και θέτοντας – αυθαίρετα ίσως – ως παράμετρο μια μέση τιμή δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων 15 ευρώ ανά τόνο, προκύπτει ότι οι τρεις μονάδες στη διάρκεια ζωής τους μπορεί να καταγράψουν ζημιές 200, ίσως και 300 εκατ. ευρώ» τονίζει η ίδια πηγή, η οποία επισημαίνει ότι αν δεν δοθούν «δωράκια» η εξίσωση δεν βγαίνει.

Ομως τα… δωράκια δεν έχουν εξασφαλιστεί και ο χρόνος για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών (μετά την παράταση που δόθηκε) λήγει στις 7 Νοεμβρίου. «Εχουμε προφορική δέσμευση από στελέχη της Κομισιόν ότι θα δοθούν ΑΔΙ στις μονάδες. Αλλά οι επενδυτές δεν αρκούνται σε προφορικές δεσμεύσεις και με τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών το επίσημο ΟΚ μπορεί να δοθεί μετά από δύο μήνες, οπότε θα είναι αργά, εκτός εάν δοθεί νέα παράταση στην προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών» σημειώνει παράγοντας της ΔΕΗ.

Αλλωστε, η επιχείρηση έχει κάθε λόγο να πιέζει για τη χορήγηση ΑΔΙ (εκτιμάται ότι μπορεί να φτάνουν και τα 40.000 ευρώ ανά μεγαβάτ) καθώς υπάρχει ως όρος το 30% αυτών να αποδίδεται στη ΔΕΗ.

«Η κατάσταση δεν είναι τόσο τραγική»

Εφόσον βεβαίως ο μηχανισμός εξασφαλίσει και την ισότιμη συμμετοχή της βιομηχανίας (παράταση διακοψιμότητας), η οποία έχει διαμηνύσει ότι σε διαφορετική περίπτωση θα προσφύγει κατά της σχετικής απόφασης.

Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζει ανώτατο στέλεχος της ΔΕΗ, η κατάσταση δεν είναι όσο τραγική θέλουν να την παρουσιάσουν οι υποψήφιοι επενδυτές. Και εξηγεί: «Οικονομικά, η Μελίτη Ι είναι… ίσα βάρκα ίσα νερά. Ομως ο βαθμός απόδοσής της φθάνει το πολύ έως 33%, ενώ θα μπορούσε να πιάσει 36%. Εχει και ακριβό καύσιμο (πάνω από 30 ευρώ η μεγαβατώρα), λόγω της σύμβασης που είχε υπογραφεί παλαιότερα με ιδιώτη. Στα χέρια ενός ιδιώτη θα γίνει κερδοφόρα, καθώς θα έχει μεγαλύτερη ευελιξία από ό,τι η ΔΕΗ να διαπραγματευτεί και να ρίξει το κόστος του καυσίμου, ακόμη και στα 20 ευρώ. Ούτε η Μεγαλόπολη IV μπαίνει μέσα. Τη Μεγαλόπολη ΙΙΙ έως το 2025 θα μπορούσαν να τη δουλεύουν επιλεκτικά για κάποιες ώρες καθώς ο λιγνίτης εκεί είναι φτωχός και με λιγότερο προσωπικό, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό είναι κοντά στη συνταξιοδότηση».

Συζητούν για κατασκευή της δεύτερης μονάδας

Μάλιστα, το στέλεχος της ΔΕΗ επιμένει ότι οι Κινέζοι της CHN Energy (κατέβηκε στον διαγωνισμό σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου)  συζητούν για την κατασκευή της δεύτερης μονάδας στη Μελίτη, σε συνδυασμό με την εκμετάλλευση του ορυχείου στην Αχλάδα.

Οπως αναφέρει, ο λιγνίτης σε Βεύη και Αχλάδα είναι καλής ποιότητας (αποδίδει έως 2.000 κιλοκαλορί ανά χιλιόγραμμο), πιο αποδοτικός από εκείνον που θα καίει η σύγχρονη μονάδα «Πτολεμαΐδα V» (1.400 κιλοκαλορί ανά χιλιόγραμμο). Και οι Τσέχοι της Seven Energy (έχουν συμπράξει με τη ΓΕΚ Τέρνα) για την ώρα παραμένουν «ζεστοί» στον διαγωνισμό, καθώς θεωρούν ότι οι μονάδες έχουν μια εναπομείνασα αξία.

(Το ΒΗΜΑ)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα