Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Πρόταση σχεδίου εξηλεκτρισμού μεταφορών, ψύξης/θέρμανσης, ανάπτυξης ΑΠΕ και εξοικονόμησης ενέργειας με υποστήριξη της βιομηχανίας και αντίστοιχης αγοράς

Με αφορμή τον δημόσιο διάλογο σχετικά με τις ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και θέλοντας να συνεισφέρω παρουσιάζω μια ανοικτή πρόταση προς το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και τους αρμόδιους φορείς του, για αξιολόγηση και ενδεχόμενη εφαρμογή.

Το σχέδιο αφορά την ενίσχυση και ανάπτυξη βιομηχανίας εξηλεκτρισμού μεταφορών, ψύξης/θέρμανσης και εξοικονόμησης ενέργειας και της αντίστοιχης αγοράς, με αντίστοιχη μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης για τις ωριμότερες, ευρέως διαδεδομένες και οικονομικά βιώσιμες τεχνολογίες ΑΠΕ, κλπ. (κυρίως, ηλιακή, αιολική και ηλεκτροχημικούς συσσωρευτές). 

Προτείνεται να δοθεί έμφαση στους τομείς κατανάλωσης όπου θα έχουμε γρηγορότερα και σημαντικότερα αποτελέσματα διείσδυσης, μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και την σημαντική απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Συγχρόνως, να ενισχυθεί και αναπτυχθεί εγχώρια κατασκευαστική ικανότητα στους τομείς, εκεί που μπορεί να υπάρξει πλεονέκτημα λόγω πρώτων υλών, υπάρχουσας τεχνογνωσίας και δραστηριοτήτων και μεγέθους της αρχικής αγοράς.

Το πλαίσιο του σχεδίου προϋποθέτει:

  • Ολοκλήρωση ελκυστικού θεσμικού πλαισίου, όπου απαιτείται, για να λειτουργήσουν οι σχετικές αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και εξοικονόμησης. 
  • Να δοθούν κίνητρα σε βιοτεχνικές και βιομηχανικές μονάδες με σχετική τεχνογνωσία και υποδομές, ώστε να αναπτύξουν ή να βελτιώσουν την αποδοτικότητα σχετικών συσκευών και να μειώσουν το κόστος παραγωγής συσκευών και συστημάτων. 
  • Να δοθούν κίνητρα σε ιδιώτες και επιχειρήσεις για να επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες εξοικονόμησης, ΑΠΕ και εξηλεκτρισμού των καταναλώσεων ψύξης/θέρμανσης και μεταφορών.

Παρακάτω παρουσιάζεται πίνακας με τις προτεινόμενες κατηγορίες εξηλεκτρισμού, εξοικονόμησης ενέργειας και τεχνολογίες ΑΠΕ, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ Ιαν. 2019) είναι δυνατόν να έχουμε γρηγορότερα και σημαντικότερα αποτελέσματα διείσδυσης και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα με παράλληλη σταδιακή ενίσχυση και ανάπτυξη εθνικής κατασκευαστικής ικανότητας, όπου αυτή θα είναι βιώσιμη. Ο στόχος αρχικά είναι να υποστηριχτούν οι κατασκευαστές που έχουν έτοιμα ανταγωνιστικά προϊόντα/συστήματα και οι εφαρμογές κατανάλωσης/παραγωγής που είναι ελκυστικές για τους χρήστες και παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα για την εθνική οικονομία και το περιβάλλον.

Εκτός της παρουσίασης των εφαρμογών και των ενδεχομένων ευκαιριών ανάπτυξης προϊόντων, ο παρακάτω πίνακας έχει και την έννοια της παρουσίασης των αρχικά ελκυστικών και αποτελεσματικών επεμβάσεων στα πλαίσια μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και της σημαντικής απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα με προφανή πλεονεκτήματα για το κλίμα και την οικονομία της χώρας.

 

Πίνακας προτεινόμενων χρήσεων/παραγωγής ενέργειας για άμεση εξέταση των προϋποθέσεων και δυνατοτήτων για την λήψη μέτρων για ανάπτυξη και διείσδυση τεχνολογιών εξοικονόμησης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. 

Κατηγορία κατανάλωσης/παραγωγής ενέργειας

Απαιτούμενες συσκευές/συστήματα

Θεσμικά  και οικονομικά προ-απαιτούμενα

Ευκαιρίες ανάπτυξης και κατασκευής προϊόντων

Εξηλεκτρισμός ψύξης/θέρμανσης χώρων 

Αντλία θερμότητας, συστήματα διαχείρισης

Μέτρα μείωσης απωλειών κελυφών κτισμάτων – εξοικονόμηση ενέργειας

Ανάπτυξη προϊόντων μόνωσης των κτιρίων, αντλιών θερμότητας υψηλής απόδοσης και οικονομικές, αισθητήρων, λογισμικού και συστημάτων διαχείρισης. 

Εξηλεκτρισμός οδικών μεταφορών (αρχική προτεραιότητα σε επαγγελματικούς στόλους και ιδιώτες με ημερήσιες μετακινήσεις κάτω από 100 χιλιόμετρα την ημέρα, ώστε αρχικά να μη απαιτείται σημαντικός αριθμός διεσπαρμένων μονάδων ταχείας φόρτισης)

Ηλεκτρικά οχήματα (αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, ποδήλατα, βιομηχανικά οχήματα) και υποσυστήματα, όπως μπαταρίες, φορτιστές και διαχείριση φόρτισης ιδιωτικών και στόλων οχημάτων

Μέτρα για την διάδοση ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών φόρτισης. Οικονομικά κίνητρα για την αρχική προώθηση. Ολοκλήρωση ελκυστικού θεσμικού πλαισίου.

Ηλεκτρικά οχήματα (μοτοσυκλέτες, ποδήλατα, βιομηχανικά οχήματα), Μπαταρίες, φορτιστές, συστήματα διαχείρισης φόρτισης και συναλλαγών

Ηλεκτροπαραγωγή στον οικιακό και τριτογενή τομέα (εμπορικές και βιοτεχνικές εφαρμογές, <400 kW)

Μονάδες ΑΠΕ και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Συστήματα διαχείρισης παραγωγής και κατανάλωσης

Οικονομικά κίνητρα όπου απαιτείται για την αρχική προώθηση. Απλοποίηση διαδικασιών εγκρίσεων και αδειοδότησης, διαθεσιμότητα οικονομικών δανείων, ολοκλήρωση ελκυστικού θεσμικού πλαισίου για  ΑΠΕ, αποθήκευση και δυνατότητα τοπικής ανταλλαγής ενέργειας.

Οι διαχειριστές των δικτύων πρέπει να εξετάζουν την αποθήκευση ενέργειας στο σχεδιασμό των δικτύων τους.

Μονάδες ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά πλαίσια, ανεμογεννήτριες), μετατροπείς, λοιπός εξοπλισμός, μπαταρίες, συστήματα διαχείρισης παραγωγής και κατανάλωσης. Έξυπνους μετρητές ενέργειας και σχετικά συστήματα διαχείρισης κατανάλωσης, παραγωγής, λειτουργίας και συντήρησης.

Ηλεκτροπαραγωγή μεγάλης κλίμακας (> 400 kW)

Μονάδες ΑΠΕ και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Συστήματα διαχείρισης παραγωγής και συμμετοχής στις αγορές

Οικονομικά κίνητρα όπου απαιτείται για την αρχική προώθηση. Απλοποίηση διαδικασιών εγκρίσεων και αδειοδότησης, διαθεσιμότητα οικονομικών δανείων, ολοκλήρωση ελκυστικού θεσμικού πλαισίου για  ΑΠΕ, αποθήκευση και συμμετοχής στις αγορές.

Οι διαχειριστές των δικτύων πρέπει να εξετάζουν την αποθήκευση ενέργειας στο σχεδιασμό των δικτύων τους.

Μονάδες ΑΠΕ, (φωτοβολταϊκά πλαίσια), μετατροπείς, λοιπός εξοπλισμός, μπαταρίες, και συστήματα διαχείρισης παραγωγής, λειτουργίας και συντήρησης.

Εξοικονόμηση ενέργειας

Φωτισμός, ψύξη/θέρμανση χώρων, συστήματα διαχείρισης ενέργειας.

Οικονομικά κίνητρα όπου απαιτείται για την αρχική προώθηση

Φωτιστικά LED, αντλίες θερμότητας υψηλής απόδοσης και οικονομικές. Ανάπτυξη προϊόντων μόνωσης. Αισθητήρες και λογισμικό για συστήματα διαχείρισης ενέργειας

 

Εφόσον υιοθετηθεί το σχέδιο ή μέρος αυτού, προτείνεται σε πρώτη φάση να γίνει διαβούλευση, ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να εκφράσουν τις απόψεις τους και να προτείνουν τροποποιήσεις και προσθήκες παρουσιάζοντας και τα σχετικά υποστηρικτικά στοιχεία στα πλαίσια της στρατηγικής της πρότασης.

Επίσης παράλληλα προτείνεται να προσκληθούν οι ενδιαφερόμενες εταιρίες, για την βελτίωση και ανάπτυξης συσκευών και συστημάτων, να στείλουν περιληπτικά σχέδια επιχειρηματικών προτάσεων για τα συγκεκριμένα προϊόντα τους, υπάρχοντα και σε εξέλιξη, με τις προδιαγραφές τους το τρέχον κόστος μονάδας και την αναμενόμενη εξέλιξη κόστους και προδιαγραφών για τα επόμενα 5 με 10 χρόνια. Το κόστος των προϊόντων/συστημάτων θα πρέπει να είναι ανταγωνιστικό με αντίστοιχα από την διεθνή αγορά. 

Τα μέτρα ενίσχυσης για την ανάπτυξη νέων προϊόντων δεν αποκλείουν την συνεργασία με εταίρους και παραγωγή του προϊόντος στην Ελλάδα με εγχώρια προστιθέμενη αξία πάνω από 70%. Το ποσοστό εγχώριας προστιθέμενης αξίας, ανάλογα με την τεχνολογία και τα αποτελέσματα στην διείσδυση ΑΠΕ και εξηλεκτρισμό καταναλώσεων του πίνακα, μπορεί να μειωθεί μέχρι 10 ποσοστιαίες μονάδες. Επίσης τα μέτρα ενίσχυσης των εταιριών και τα οικονομικά κίνητρα για τους χρήστες θα πρέπει να λειτουργούν σύμφωνα με τους κανόνες ανταγωνισμού και στα πλαίσια των κανονισμών και της στρατηγικής της ΕΕ για την ενέργεια.

Ευστάθιος Τσελεπής, Σύμβουλος Ενεργειακής Μετάβασης 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα