Skip to main content
Menu
English edition

Με αναφορές στους αγωγούς, τη Snam και την Enel οι δηλώσεις Τσίπρα-Τζεντιλόνι

Γιώργος Φιντικάκης

Ενεργειακές αναφορές στον αγωγό TAP, τις επενδύσεις της Enel, τον αγωγό East Med και τον IGI Poseidon είχαν οι σημερινές δηλώσεις του Έλληνα και του Ιταλού πρωθυπουργού στα πλαίσια της 1ης Διακυβερνητικής Συνόδου των δύο χωρών.

Ο Αλέξης Τσίπρας τόνισε ότι η Ελλάδα βγαίνει από την κρίση και τώρα χρειάζεται όσο ποτέ άλλοτε να ενισχυθεί αυτή η προοπτική της ανάπτυξης με επενδύσεις, σημαντικές επενδύσεις, ξένες επενδύσεις που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας. Η Ιταλία είναι ένας πολύ σημαντικός εταίρος. Είναι ο πρώτος εμπορικός εταίρος της Ελλάδας και ένας κορυφαίος επενδυτής στην Ελλάδα. Συμφωνήσαμε λοιπόν, με τον Πάολο, για την ανάγκη να ενισχύσουμε αυτήν τη σχέση. Μιλήσαμε επίσης και για τις ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ιταλία, αλλά και ιδιαίτερα, για τις στρατηγικές ιταλικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα. Ιδιαίτερη αναφορά κάναμε στην υπόθεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που σήμερα υπεγράφη η Συμφωνία. Και, βεβαίως, θα αναφερθώ στην πρόθεση της FERROVIE DELLO STATO, της ιταλικής εταιρείας που αναλαμβάνει την ευθύνη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, να επενδύσει –πέραν της εξαγοράς- το επόμενο διάστημα, στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, 500 εκατομμύρια ευρώ. Μια πάρα πολύ σημαντική συνεισφορά στην προοπτική ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.

Ταυτοχρόνως, υπάρχουν και άλλες σημαντικές ιταλικές επιχειρήσεις. Έχουμε την επένδυση της SNAM που συμμετέχει στην κοινοπραξία με 20% στον αγωγό ΤΑΠ, που αυτές τις μέρες ολοκληρώνει την κατασκευή του κατά μήκος της βόρειας Ελλάδας. Έχουμε την ENEL στον τομέα της αιολικής ενέργειας, με ένα project επενδυτικό, που προχωράει άμεσα, ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ελλάδα. Σημαντικές επενδύσεις που τις προωθούμε, αλλά θέλουμε ταυτόχρονα να τις πολλαπλασιάσουμε.

Ενισχύουμε και πιστεύουμε στην ανάγκη της διαφοροποίησης των πηγών ενέργειας, στον πολλαπλασιασμό των πηγών και των διόδων, αλλά χωρίς αποκλεισμούς. Και υπό αυτή την έννοια, μιλάμε τόσο για τον ΤΑΠ όσο όμως και για τον IGI Poseidon, τον κλάδο, τον νοτιανατολικό κλάδο, αλλά βεβαίως και για τον East Med που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα του Λεβιάθαν προς την Ευρώπη.

Από την πλευρά του, ο Πάολο Τζεντιλόνι δήλωσε σχετικά με τα ενεργειακά πως “άλλες επενδύσεις, σε επίπεδο υποδομών, θαλάσσιων μεταφορών, τομείς συνεργασίας ελληνικών και ιταλικών επιχειρήσεων, επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ή που πρόκειται να έρθουν στο μέλλον. Για παράδειγμα, η επένδυση της SNAM, όσον αφορά τη διανομή του αερίου. Άρα, λοιπόν, πρέπει να πολλαπλασιάσουμε τις επενδύσεις. Αυτή είναι η καλύτερη στιγμή για να το πράξουμε. Γιατί το ευρύτερο οικονομικό κλίμα αλλάζει. Αλλάζει προς το καλύτερο. Πρέπει να δράξουμε, λοιπόν, την ευκαιρία και πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι το κλίμα αλλάζει. Υπάρχουν δυνατότητες που θύμισε και επεσήμανε ο Έλληνας Πρωθυπουργός στον τομέα της Ενέργειας. Δεν μπορεί να υπάρξουν ανισότητες και δύο ταχύτητες ανάμεσα στον Βορρά και τον Νότο. Και η συνεργασία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία είναι μείζονος σημασίας για να εγγυηθούμε την αυτονομία, την ενεργειακή αυτονομία στις χώρες μας”.

Πρόσθεσε ότι "μπορούμε να αναπτύξουμε συνεργασίες σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς: στη διανομή φυσικού αερίου, στις θαλάσσιες μεταφορές, σε άλλου είδους επενδύσεις σε πολύ διαφορετικούς τομείς, με επενδυτές που πραγματικά θέλουν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή την αισιόδοξη περίοδο, που διαφαίνεται για την Ευρώπη".

Νωρίτερα, το energypress έγραφε:

Φτωχό το ελληνο-ιταλικό καλάθι της Κέρκυρας - Υπογράφουν συνεργασία για αγωγούς, απουσιάζουν οι μάνατζερ

Σε μια τυπική διακήρυξη συνεργασίας για την προώθηση των αγωγών φυσικού αερίου East Med, Greek Stream, και IGB, αναμένεται να εξαντληθεί το ενεργειακό στίγμα της σημερινής συνάντησης Τσίπρα-Τζεντιλόνι στην Κέρκυρα.

Η συνάντηση διεξάγεται στο πλαίσιο του "Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας- Ιταλίας", το βαρύγδουπο όνομα του οποίου είναι αντιστρόφως ανάλογο της ουσίας του.

Πέραν της διακήρυξης συνεργασίας για τους αγωγούς, το επενδυτικό καλάθι θα είναι φτωχότερο από εκείνο του Μακρόν, καθώς στην αποστολή του Ιταλού Πρωθυπουργού δεν θα συμμετέχει ούτε ένας μάνατζερ ή στέλεχος από το χώρο της ενέργειας, δηλαδή από τις εταιρείες Eni, Edison ή Enel, παρ' ότι όλες, έχουν λιγότερο ή περισσότερο παρουσία στη χώρα μας.

Τη δήλωση ενεργειακής συνεργασίας για τους αγωγούς που θα υπογράψουν σήμερα οι δύο πλευρές, προετοίμασε και συνέταξε την Τρίτη από τη Ρώμη όπου και βρέθηκε, ο Γ.Γ. του υπ. Ενέργειας Μιχάλης Βερροιόπουλος, από κοινού με τον γενικό διευθυντή του Ιταλού υπουργού Οικονομικής Ανάπτυξης, Κάρλο Καλέντα.

Κυρίαρχο ρόλο στη διακήρυξη θα έχει η στήριξη των δύο χωρών στην υλοποίηση του υποθαλάσσιου αγωγού East Med με απώτερο σκοπό την επενδυτική του ωρίμανση, και με επόμενο βήμα την υπογραφή διακυβερνητικής συμφωνίας, σε 4μερή συνάντηση (Ισραήλ, Κύπρος, Ελλάδα, Ιταλία), στη Λευκωσία προς τα τέλη του 2017. 

Εξίσου σημαντικός, ίσως και περισσότερο από τον East Med, είναι για τους Ιταλούς, ο Greek Stream. Τον προωθούν εντατικά τους τελευταίους μήνες, προκειμένου να αναπληρώσουν το φυσικό αέριο που εισάγουν σήμερα μέσω Ουκρανίας, και μέρος του αποτελεί ο γνωστός μας από παλιά, υποθαλάσσιος αγωγός Poseidon. To παιχνίδι άνοιξε για τα καλά τον περασμένο Μάρτιο όταν η ρωσική Gazprom και η ιταλική Eni υπέγραψαν μνημόνιο αλληλοκατανόησης, για την παροχή από τη Μόσχα φυσικού αερίου μέσω του "Νότιου Διαδρόμου”.

Εδώ και καιρό οι Ιταλοί επιδιώκουν να μεταφερθεί το σημείο παράδοσης του ρωσικού φυσικού αερίου, από τα βόρεια της χώρας όπου σήμερα βρίσκεται (σύνορα με Αυστρία), στο νότιο τμήμα της. Στην πράξη η συζήτηση έχει ξαναφέρει στο προσκήνιο την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Turkish ή Greek Stream, προκειμένου να καταλήγει στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και στο σημείο εκείνο να συνδέεται με τον Poseidon. Το παλιό σχέδιο, επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή, προβλέπει ότι ο αγωγός θα διέρχεται από την Ελλάδα και θα καταλήγει υποθαλάσσια μέσω του Ιονίου στη νότια Ιταλία. Η δυναμικότητα μεταφοράς του μπορεί να ανέρχεται σε 15-20 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Είναι προφανές, ότι πέραν της υπογραφής της ελληνο-ιταλικής διακήρυξης συνεργασίας, ο Γιώργος Σταθάκης θα συζητήσει με τον ομόλογό του Κάρλο Καλέντα, θέματα που αφορούν τις υφιστάμενες ιταλικές επενδύσεις στον ελληνικό ενεργειακό τομέα. Από το φυσικό αέριο (Eni στις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας) έως τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Enel), τις εξελίξεις με τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες (Edison) αλλά και τις ευκαιρίες που συνιστά το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού.

Δεν αποκλείεται ο κ. Σταθάκης να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία για να ζητήσει και πάλι ιταλική στήριξη στο επικείμενο market test με τους λιγνίτες, παρ’ ότι η απουσία της γαλλικής EDF, μητρικής της Edison, από την επιχειρηματική αποστολή που συνόδευσε τον Εμ.Μακρόν, έστειλε σαφέστατο μήνυμα. Σίγουρα, τόσο ο ίδιος ο υπουργός, όσο και οι συνάδελφοί του (Τουρισμού, Πολιτισμού, Υποδομών, Οικονομικών) που βρίσκονται στην Κέρκυρα για συναντήσεις με τους ομολόγους τους Ιταλούς, θα επιθυμούσαν στην αποστολή Τζεντιλόνι να βρίσκονται και μάνατζερ επιχειρήσεων. Θα ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναβαθμισθεί η "στραπατσαρισμένη" επενδυτική εικόνα της χώρας τα τελευταία 24ωρα.

Ο μοναδικός ωστόσο μάνατζερ που συνόδευσε τον Τζεντιλόνι στο νησί των Φαιάκων, είναι ο Ρενάτο Ματσοντσίνι, διευθύνων σύμβουλος των ιταλικών σιδηροδρόμων ο οποίος και ήρθε, προκειμένου να αποκτήσει ένα πιο πανηγυρικό χαρακτήρα, η επικύρωση της συμφωνίας μεταβίβασης μετόχων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie Dello Stato Italiane, έναντι 45 εκατ ευρώ.

Αυτή είναι και η μία από τις τέσσερις συνολικά συμφωνίες που θα υπογραφούν σήμερα στη Κέρκυρα. Οι άλλες τρεις αφορούν τα ενεργειακά, ένα πρωτόκολλο πολιτιστικής συνεργασίας που θα υπογραφεί από τους δύο υπ.Εξωτερικών (Κοτζιάς-Αλφάνο), και ένα μνημόνιο συνεργασίας για την αποτροπή της παράνομης διακίνησης έργων τέχνης (Κονιόρδου-Φραντσεσκίνι). 

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα