Skip to main content
Menu
English edition

Χρ. Λιάγγου: Επενδυτική εφεδρεία αναζητεί η ΡΑΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης

Διερευνητικές επαφές για την ανάθεση του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης σε τρίτο επενδυτή σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί, έχει ξεκινήσει η ΡΑΕ. Η αρμόδια Αρχή για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ενέργειας έχει ενισχυμένες αρμοδιότητες και μπορεί να παρέμβει βάσει του νόμου 4001, που έχει ενσωματώσει σχετική Οδηγία για τη διασφάλιση της χρηματοδότησης και υλοποίησης έργων που έχουν χαρακτηριστεί ως «μείζονος σημασίας» , όπως η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης η οποία έχει ενταχθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ περιόδου 2018 - 2027.

Ο ΑΔΜΗΕ έχει εντάξει στο ΔΠΑ τη «μικρή διασύνδεση» Κρήτης -Πελοποννήσου με μεταφορική ικανότητα 140 - 180 MW και χρόνο λειτουργίας το 2020 και τη «μεγάλη διασύνδεση» Κρήτης - Αττικής με μεταφορική ικανότητα 700 MW και προγραμματισμένη λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2023. Το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ παρά τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει προβλέπει ότι η συνολική ζήτηση της Κρήτης θα ενταχθεί στο σύστημα το 2025, έχει προκαλέσει ανησυχίες στην αγορά και στη ΡΑΕ ότι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου το 2023 δεν μπορεί να επιτευχθεί. Επειτα από αυτό και δεδομένου ότι έχει εκφραστεί ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χρηματοδότηση του έργου, η ΡΑΕ διερευνά τις δυνατότητες που υπάρχουν σε αυτή την κατεύθυνση.

Πηγές της αρμόδιας Αρχής επιβεβαιώνουν αυτές τις κινήσεις, διευκρινίζουν ωστόσο ότι σε κάθε περίπτωση θα αναμένει την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ για να διαπιστωθούν και οι διαθέσεις της κινεζικής State Grid. «Δεν είναι εύκολη διαδικασία και παρ’ ότι αυτές οι εξουσίες υπάρχουν από τον νόμο και την ευρωπαϊκή Οδηγία, δεν έχει γίνει χρήση τους σε καμία άλλη χώρα της Ε.Ε.», δηλώνουν αρμόδια στελέχη της ΡΑΕ. Επιβεβαιώνουν επίσης ότι η ΡΑΕ έχει ξεκινήσει διερευνητικές επαφές και μελετάει την όλη διαδικασία προκειμένου να είναι έτοιμη να προχωρήσει σε διαγωνισμό, όπως απαιτεί ο νόμος, για την είσοδο τρίτων στη χρηματοδότηση του έργου. Ο νέος επενδυτής που θα αναλάβει τη χρηματοδότηση υπογράφει μακροχρόνια σύμβαση με τον ΑΔΜΗΕ για την αποπληρωμή του από τα τέλη διέλευσης για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της νέας διασύνδεσης.

Ο λόγος που το έργο έχει χαρακτηριστή «μείζονος σημασίας» είναι οι επιπτώσεις από τη λειτουργία του στο κοινωνικό σύνολο, καθώς είναι γνωστό ότι με τη λειτουργία της διασύνδεσης οι καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος θα απαλλαγούν από ένα κόστος της τάξης των 100 εκατ. ευρώ ετησίως που σήμερα πληρώνουν ως Υπηρεσία Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.

Με την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής έχουν συνδέσει την πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων σε ΑΠΕ μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας, οι οποίοι έχουν εκφράσει ενδιαφέρον και για τη χρηματοδότηση του έργου. Στο πλαίσιο αυτό προσφάτως η εταιρεία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και ΕΛΙΚΑ (όμιλος Κοπελούζου) προχώρησαν στη συγχώνευση των επενδυτικών τους σχεδίων για την εγκατάσταση 1.000 MW η κάθε μία στην Κρήτη. Το κοινό project των 2.000 MW από αιολικά πάρκα στους τέσσερις νομούς της Κρήτης και η χρηματοδότηση της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής ύψους 2,4 δισ. ευρώ είναι υποψήφια για χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ. «Για εξαιρετικό ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον» έκανε λόγω προσφάτως και ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης αναφερόμενος στη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής.

(Καθημερινή)

Έντυπη



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A