Skip to main content
Menu
English edition

Γ. Πολυχρονίου (ΔΕΠΑ): Πως θα αναπτύξουμε τις μικρές χρήσεις του LNG

Το σχέδιο της ΔΕΠΑ για τις χρήσεις του LNG σε μικρή κλίμακα ανέλυσε την περασμένη Πέμπτη ο Γιώργος Πολυχρονίου, Συντονιστής Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής, Ανάπτυξης, Διοικητικών & Πληροφορικής της εταιρείας, στο συνέδριο για τις βιώσιμες ενεργειακές λύσεις στα νησιά που διοργάνωσε το δίκτυο Δάφνη.

Περιγράφοντας την εφοδιαστική αλυσίδα του λεγόμενου SSLNG, ο κ. Πολυχρονίου ανέφερε ότι περιλαμβάνει τη μεταφορά μικρών φορτίων από τα μεγάλα τερματικά, είτε μέσω ειδικών βυτιοφόρων, είτε με μικρά πλοία LNG προς περιφερειακά τερματικά και σταθμούς αποθήκευσης σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το βασικό δίκτυο φυσικού αερίου.

Παράλληλα, περιέγραψε την εικόνα στο εξωτερικό, λέγοντας ότι οι περισσότεροι από τους ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής LNG διαθέτουν υποδομές για τη φόρτωση μικρών πλοίων και φορτηγών και τον ανεφοδιασμό πλοίων. Σήμερα λειτουργούν στη βόρεια Ευρώπη τέσσερα μικρά τερματικά LNG, υλοποιούνται ακόμη τέσσερα και σχεδιάζεται η κατασκευή άλλων τεσσάρων. Από το σύνολο των τερματικών LNG, μικρών και μεγάλων, υπάρχουν εννέα που καλύπτουν χρήση του LNG για τη ναυτιλία (LNG bunkering) και άλλα 19 που στηρίζουν τις οδικές μεταφορές του καυσίμου.

Στην Ελλάδα, όπως είναι φυσικό, κεντρικό ρόλο για την όλη προσπάθεια πρόκειται να παίξει το τερματικό της Ρεβυθούσας, ως βασική πύλη εισόδου για το LNG. Σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονίου, «η λειτουργία του τερματικού προσφέρει μια πρακτική λύση για την υιοθέτηση του LNG ως εναλλακτικό καύσιμο για τη ναυτιλία, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάπτυξη εφαρμογών LNG μικρής κλίμακας για την εξυπηρέτηση καταναλωτών εκτός δικτύου».

Μιλώντας για τις διαφορετικές εφαρμογές του LNG, ο κ. Πολυχρονίου ανέφερε τη χρήση του στη ναυτιλία, λέγοντας ότι η διαφορά τιμής και οι χαμηλές εκπομπές ρύπων του φυσικού αερίου/LNG σε σχέση με προϊόντα πετρελαίου καθώς και οι αυξανόμενοι περιορισμοί στις εκπομπές των πλοίων, αποτελούν τους βασικούς παράγοντες/κίνητρα για τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο. Παράλληλα, στις οδικές μεταφορές, το LNG/CNG αποτελεί όλο και περισσότερο μια οικονομική, αποδοτική και φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση, έναντι των συμβατικών καυσίμων μεταφορών για τα βαρέα φορτηγά και στόλους οχημάτων. Αντίστοιχα, το LNG μπορεί να ανταγωνιστεί στον εμπορικό και βιομηχανικό τομέα, καθώς και στην οικιακή θέρμανση, τα συμβατικά καύσιμα, όπως το πετρέλαιο και το LPG, σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται σήμερα από τις περιφερειακές υποδομές αγωγών φυσικού αερίου.

Στον τομέα του LNG bunkering, ο κ. Πολυχρονίου ανέφερε πως ο Πειραιάς αποτελεί λιμάνι σε στρατηγική θέση για την παγκόσμια αγορά ανεφοδιασμού πλοίων με LNG. Στα πλαίσια αυτά, μίλησε και για τη σημασία του έργου POSEIDON MED ΙΙ, το οποίο είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα σχεδιασμού του νομοθετικού πλαισίου και των προϋποθέσεων για τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο. Μέσα από τον σχεδιασμό στοχευμένων και βιώσιμων υποδομών, το πρόγραμμα επιχειρεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού με LNG. Στο έργο συμμετέχει η ΔΕΠΑ μαζί με δεκάδες άλλες ελληνικές και ξένες εταιρείες.

Όσον αφορά τη χρήση του φυσικού αερίου στις μεταφορές, ο κ. Πολυχρονίου τόνισε ότι είναι οικονομικότερο από το πετρέλαιο και η διαφορά της τιμής δημιουργεί έντονο εμπορικό κίνητρο για την στροφή προς την αεριοκίνηση στη χώρα μας. Στόχοι για την ανάπτυξη της χρήσης του LNG στις οδικές μεταφορές αποτελούν τα Βαρέα Φορτηγά Οχήματα και η ανάπτυξη του προγράμματος των «Μπλέ Διαδρόμων» (Blue Corridors) στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

Τέλος, στόχος της ΔΕΠΑ είναι και η κάλυψη πυκνοκατοικημένων περιοχών και μεγάλων εμπορικών και βιομηχανικών πελατών στη Δυτική Ελλάδα και τα νησιά μέσω του LNG και του CNG, αλλά και η προμήθεια μη διασυνδεδεμένων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Όπως τόνισε, η λύση του CNG είναι περισσότερο ευέλικτη, ενώ του LNG είναι προτιμότερη για μεγάλους όγκους και μεγαλύτερες αποστάσεις. Η μεταφορά του θα γίνεται οδικώς μέσω βυτιοφόρων LNG που θα εφοδιάζονται στο κεντρικό τερματικό και στη συνέχεια θα διανέμουν το καύσιμο σε δορυφορικά τερματικά ενδιάμεσης αποθήκευσης LNG ή απευθείας σε τερματικά πελατών. Αντίστοιχα, είναι εφικτή και η μεταφορά μέσω θαλάσσης με πλοία μεταφοράς LNG για τον εφοδιασμό των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών και εκφόρτωση σε δορυφορικά τερματικά LNG ή βυτιοφόρα LNG.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Πολυχρονίου, η χώρα μας διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη των παραπάνω χρήσεων του LNG, καθώς διαθέτει στρατηγική γεωγραφική Θέση, παράδοση στη ναυτιλία, ηγετική θέση στην παγκόσμια ναυτιλία, συνδέσεις με 162 λιμάνια, 53 νησιά (με πληθυσμό > 1.000), το τερματικό στη Ρεβυθούσα, μη συνδεδεμένες Μονάδες Ηλεκτροπαραγωγής, υψηλής πυκνότητας κατοικημένες περιοχές και μεγάλους βιομηχανικούς και εμπορικούς πελάτες στη Δυτική Ελλάδα και τα νησιά χωρίς πρόσβαση στο φυσικό αέριο.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα