Helleniq Energy: Μελέτες για μικρότερη και πιο ευέλικτη νέα μονάδα αερίου στη Θεσσαλονίκη – Το «κλειδί» για την απόφαση για το FRSU
Η Helleniq Energy πραγματοποιεί αναλύσεις για την υλοποίηση μίας νέας μονάδας στη Θεσσαλονίκη με μικρότερη ισχύ από τον αρχικό σχεδιασμό, όπως σημειώνουν υψηλόβαθμα στελέχη του Ομίλου. Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός αυτός προέβλεπε πως ο σταθμός θα είχε μέγιστη δυναμικότητα 826 Μεγαβάτ, κάτι που πλέον επανεξετάζεται.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η πιθανή αναθεώρηση γίνεται καθώς μία τόσο μεγάλη μονάδα θα μειονεκτεί σε ευελιξία. «Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χρειάζεται ευελιξία. Επομένως, εκ του αποτελέσματος, είναι λίγο δύσκολο ο σταθμός να έχει δυναμικότητα 800 Μεγαβάτ», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται πως ο σταθμός θα έχει μεγαλύτερη δυναμικότητα από 200 Μεγαβάτ, ώστε να έχει σημαντικό αποτύπωμα στην αγορά. Επίσης, είναι δεδομένο πως θα βασίζεται στην τεχνολογία συνδυασμένου κύκλου, ενώ δεν προορίζεται για μονάδα peaker, καθώς σε αυτή την περίπτωση θα λειτουργούσε μερικές μόνο ώρες το 24ωρο.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι «παραμένει ζωντανό» το πρότζεκτ για την ανάπτυξη ενός FSRU στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, «δεν έχουμε πατήσει το κουμπί ακόμη», συμπληρώνουν, εννοώντας ότι συνεχίζει να εκκρεμεί η Τελική Επενδυτική Απόφαση.
Όπως συμπληρώνουν, η αιτία είναι το γεγονός ότι μεταβάλλονται δραστικά, ακόμη και με συχνότητα τριμήνου, τα δεδομένα στην αγορά φυσικού αερίου. Επίσης, για μία μακροπρόθεσμη επένδυση όπως είναι τα FSRUs, είναι κρίσιμο να υπάρχουν τελεσίδικες απαντήσεις για το υπάρχει πιθανότητα κάποια στιγμή να «επιστρέψει» το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη.
Παράλληλα, διευκρινίζουν πως η απόφαση δεν εξαρτάται από το αν θα υπάρξει ή όχι κρατική χρηματοδότηση στο έργο. Αν και, όπως συμπληρώνουν, το σημείο στο οποίο θα αναπτυχθεί το FSRU είναι ιδανικό για τη σταθεροποίηση του βόρειου τμήματος του συστήματος μεταφοράς αερίου.
Όσον αφορά τις επιδόσεις της Helleniq Energy το 2026, οι πηγές του Ομίλου εκτιμούν ότι τα συγκρίσιμα EBITDA αναμένεται να ξεπεράσουν τα 1,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, αν τα περιθώρια διύλισης παραμείνουν στα 12 δολάρια ανά βαρέλι (όπως είναι τώρα), τότε η λειτουργική κερδοφορία σε συγκρίσιμη βάση προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 1,3-1,4 δολάρια ανά βαρέλι.
Πάντως, η εκτίμηση είναι πως θα υπάρξει μικρή πτώση τους επόμενους μήνες. Από την άλλη πλευρά, ο Όμιλος έχει να «υπολογίσει» στο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ, όπως και στην ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων της Enerwave για πρώτη φορά σε ετήσια βάση.
Για την κατανάλωση καυσίμων, επισημαίνουν πως υπήρξε μία μικρή πτώση της τάξης του 3% στο διάστημα Μάρτιος – Ιούνιος. Πρόκειται για φυσιολογική εξέλιξη, με βάση την άνοδο του κόστους στην αντλία, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη πτώση της ζήτησης.
Όσον αφορά τις τιμές των καυσίμων, οι πηγές του ενεργειακού Ομίλου «βλέπουν» πτώση το επόμενο διάστημα, με δεδομένη την αποκλιμάκωση των τιμών του αργού. Πάντως, εκτιμούν ότι η βενζίνη δεν πρόκειται να αποκλιμακωθεί με γρήγορους ρυθμούς, λόγω εποχικότητας – τους θερινούς μήνες, πάντα υπάρχουν ανατιμητικές πιέσεις στην τιμή του καυσίμου, εξαιτίας της αύξησης της κατανάλωσης.
Την ίδια στιγμή, στις ξένες αγορές υπάρχει μεγάλη ζήτηση σε ντίζελ, ενώ σχετική στενότητα προσφοράς συνεχίζει να υπάρχει και στα αεροπορικά καύσιμα.
Σε κάθε περίπτωση, όπως σπεύδουν να συμπληρώσουν, έχει αποκτήσει μεγαλύτερες διαστάσεις στην κοινή γνώμη, από όσες πραγματικά έχει, η τάση άμεσης αύξησης των τιμών στα πρατήρια όταν υπάρχει ανοδικό ράλι στο πετρέλαιο, και η καθυστέρηση στην αποκλιμάκωση των λιανικών τιμών, όταν υποχωρεί ο «μαύρος χρυσός».
Σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου, σε γενικές γραμμές οι τιμές στα πρατήρια ακολουθούν τις τιμές των διυλιστηρίων, που με τη σειρά τους ακολουθούν τους δείκτες Platts. Αν και υπάρχει μία χρονική υστέρηση, αυτή συχνά οφείλεται συχνά σε πρακτικούς λόγους (π.χ. καθυστέρηση ανεφοδιασμού πρατηρίων σε απομακρυσμένες περιοχές), χωρίς να πρόκειται για ένα φαινόμενο που έχει τέτοιο μέγεθος όσο συνήθως προβάλλεται.