Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Πρόσληψη Συμβούλου από τη ΡΑΕ για να βρεί λύσεις στο πρόβλημα ηλεκτρικής επάρκειας της Κρήτης – Στο… περίμενε η μεγάλη διασύνδεση

Κωνσταντίνος Φιλίππου

Σημαντικές δυσκολίες συναντά, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η προσπάθεια της ΡΑΕ να δώσει λύση στο μείζον πρόβλημα της ηλεκτρικής επάρκειας της Κρήτης, από το 2020 και μετά.

Το πρόβλημα ως γνωστόν έχει δύο σκέλη, απολύτως αλληλένδετα μεν, διαφορετικά δε:

·         Το πρώτο σχετίζεται με την ανάγκη να ενισχυθούν οι δυνατότητες του ηλεκτρικού συστήματος από το καλοκαίρι του 2020 (όταν θα έχουν αποσυρθεί κάποιες από τις υφιστάμενες πετρελαϊκές μονάδες) μέχρι τη λειτουργία της «μικρής» ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης.

·         Το δεύτερο σχετίζεται με το πόσο γρήγορα θα μπορέσει να υλοποιηθεί η λεγόμενη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική που θα δώσει και την οριστική λύση.

Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, η ΡΑΕ ετοιμάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, να ζητήσει τη συνδρομή εξειδικευμένου συμβούλου για την αντιμετώπιση του προβλήματος ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης που θα προκύψει από το 2020 μέχρι την υλοποίηση της ηλεκτρικής της διασύνδεσης με την Αττική.

Η κλεψύδρα… του χρόνου αδειάζει και τα περιθώρια στενεύουν μέχρι την οριστικοποίηση της λύσης από την Κομισιόν για  τον τρόπο πραγματοποίησης του επενδυτικού σχεδίου της διασύνδεσης τόσο μεταξύ Κρήτης και Αττικής όσο και με την Κύπρο.

Η ΡΑΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, κι ενόψει του ζητήματος της έλλειψης ισχύος που θα προκύψει από το 2020 στην Κρήτη, λόγω της υποχρεωτικής παύσης λειτουργίας ντιζελοκίνητων μονάδων της ΔΕΗ, έχει προτρέψει την κυβέρνηση να ζητήσει εξαίρεση για κάποιες από αυτές, ενώ εξετάζει και το θέμα της αίτησης της «Ήρων» για μεταφορά της μονάδας από τη Βοιωτία και λειτουργίας της στο νησί. Ωστόσο, το πρώτο αίτημα σύμφωνα με εκτιμήσεις δεν είναι σίγουρο αν θα ικανοποιηθεί, ενώ και η δεύτερη λύση έχει το ρίσκο του υψηλού κόστους παραγωγής.

Η Αρχή, όπως αναφέρουν πηγές, με δεδομένες τις περιορισμένες λύσεις, αναμένεται να αναθέσει σε εξειδικευμένο σύμβουλο την παροχή γνώμης για την αντιμετώπιση του προβλήματος. 

Η διασύνδεση

Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος, εκείνο της μεγάλης διασύνδεσης, η πρόθεση της ΡΑΕ να αναθέσει άμεσα την κατασκευή του έργου στον ΑΔΜΗΕ και να κερδίσει έτσι χρόνο, είναι προφανές ότι συναντά κωλύματα εκπορευόμενα κατά κύριο λόγο από τις Βρυξέλες και τις διαδικασίες με τις οποίες προχωρούν τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).

Όπως έχει γράψει έγκαιρα το energypress, μετά τη συνάντηση της Δευτέρας στις Βρυξέλλες, τα μηνύματα δείχνουν ότι Κομισιόν και Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου δεν έχουν την ίδια αίσθηση του επείγοντος που έχει η ελληνική πλευρά. Πρακτικά αυτό σημαίνει καθυστέρηση και αποφάσεις στην καλύτερη περίπτωση από Σεπτέμβρη.

Στο βαθμό που η διασύνδεση της Κρήτης παραμένει μέρος του μεγάλου project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας στο οποίο promoter είναι η Κυπριακή εταιρεία του EuroAsia Interconnector, το έργο θα πρέπει να εκτελεστεί με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζει η ευρωπαϊκή πρακτική και νομοθεσία.

Μένει επίσης να αποσαφηνιστεί ο τρόπος που θα εκφραστεί το ενδιαφέρον που έχει δείξει ο Βέλγος διαχειριστής Elia, ο οποίος ως γνωστόν είχε εμφανιστεί ως συνεργαζόμενος με την κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector, ενώ από την άλλη, σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, βρίσκεται σε επαφές και με τον ελληνικό Διαχειριστή, έχει μάλιστα συμφωνηθεί να υπάρξει συνάντηση των δύο, στο ανώτερο επίπεδο, στις αρχές του Σεπτέμβρη.

Ας σημειωθεί, τέλος, ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν προσήλθε στη συνάντηση της Δευτέρας στις Βρυξέλλες, υποστηρίζοντας ότι δεν είχε αλλάξει τίποτα από τα δεδομένα που δεν επέτρεψαν, κατά την προηγούμενη φάση, να βρεθεί κοινό μέτωπο με τον EuroAsia για την από κοινού εκτέλεση του επενδυτικού σχεδίου.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα