Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Νέο αγωγό προς Ιταλία ή «ντουμπλάρισμα» TAP και IGI Poseidon σχεδιάζουν Snam και ΔΕΣΦΑ

Δημήτρης Κοιλάκος

Δυο είναι τα σενάρια για τη μεταφορά αέριου από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στο Σαλέντο της Ιταλίας που φέρονται να εξετάζουν Snam και ΔΕΣΦΑ, την ώρα που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του TAP και αναπτύσσονται οι σχεδιασμοί των Gazprom, Edison και ΔΕΠΑ για τον IGI Poseidon, μέσω των οποίων θα διοχετεύεται φυσικό αέριο από την Κασπία και τη Ρωσία αντίστοιχα προς την Ευρώπη.

Η συνεργασία του ΔΕΣΦΑ με την ιταλική εταιρεία στα σενάρια αυτά ενδεχομένως να σχετίζεται άμεσα και με την πρόταση που έχει υποβάλει η Snam, ως επικεφαλής κοινοπραξίας που περιλαμβάνει και τις Fluxys, Enagas και Gasunie, για την εξαγορά του.

Εξάλλου, το γεγονός ότι για τη Snam η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ αποτελεί μέρος μιας σειράς στρατηγικών επενδύσεων που σχεδιάζει, προκειμένου να ενισχύσει τη θέση της στην αγορά, μέσω της μεταφοράς αερίου από διάφορες πηγές στην Ευρώπη, είναι κάτι που είναι γνωστό και έχει αναδειχθεί επανειλημμένως από δηλώσεις στελεχών της και δημοσιεύματα του ιταλικού τύπου.

Άλλωστε, όπως έχει αναλύσει το energypress, η ιταλική εταιρεία εμφανίζεται πολύ δραστήρια και φαίνεται να πιστεύει στις δυνατότητες της περιφερειακής αγοράς της ΝΑ Ευρώπης, η οποία μέχρι πρότινος ήταν μάλλον "νεκρή" για τις ανάγκες των μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων.

Μια νέα διάσταση στους συγκεκριμένους σχεδιασμούς, στους οποίους μάλιστα εμπλέκεται ήδη ο ΔΕΣΦΑ, ανεξάρτητα από το πώς θα εξελιχθεί η υπόθεση της παραχώρησής του, αναδεικνύει πρόσφατο δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας Nuovo Quotidiano di Puglia.

Η εφημερίδα εξηγεί ότι το «τακούνι» της Ιταλίας μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια θα μπορούσε να μετατραπεί σε τερματικό σταθμό για τουλάχιστον 3 ή 4 διαφορετικούς αγωγούς αερίου, που θα εξυπηρετούν όλη την Ευρώπη και το γεγονός αυτό αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα στους σχεδιασμούς της Snam.

Η νέα σελίδα στην ανάπτυξη των σχεδιασμών της ιταλικής εταιρείας άνοιξε τον Απρίλιο, με την έγκριση του νέου κανονισμού της ΕΕ για τις διασυνοριακές μεταφορές αερίου.

Στη συνέχεια, η Snam ξεκίνησε τη διαδικασία του market test για να διερευνήσει τη ζήτηση στις νέες διασυνδέσεις, λαμβάνοντας δυο μη δεσμευτικές προσφορές: μια για τη μεταφορά αερίου μεταξύ Ιταλίας και Μάλτας (η οποία, όμως, αποσύρθηκε μετά από δέκα ημέρες) και μια για τη διασύνδεση της ιταλικής χερσονήσου με τα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Αντίστοιχη πρόταση, όπως αναφέρει η ιταλική εφημερίδα, έχει δεχτεί και ο ΔΕΣΦΑ. Έτσι, Snam και ΔΕΣΦΑ αποφάσισαν να προχωρήσουν σε σχετική δημόσια διαβούλευση, η οποία λήγει στις 18 Δεκεμβρίου. Στόχος είναι να συλλέξουν τις παρατηρήσεις τις αγοράς και προτάσεις ώστε να καταλήξουν στη βέλτιστη λύση για το νέο αγωγό που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2019.

Snam και ΔΕΣΦΑ εξετάζουν το ενδεχόμενο να δουλέψουν στην κατεύθυνση «ντουμπλαρίσματος» του TAP και του IGI Poseidon, ώστε να μεταφέρουν αζέρικο και ρώσικο αέριο στην Ευρώπη, μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Ιταλίας.

Αν αυτό το σενάριο δεν ευοδωθεί, Snam και ΔΕΣΦΑ εξετάζουν ως εναλλακτική την κατασκευή ενός νέου αγωγού.

Το συγκεκριμένο σχέδιο περιλαμβάνει την ανάπτυξη δυο συμπιεστών στους Κήπους του Έβρου και την Κομοτηνή, ενός κέντρου άσκησης και συντήρησης στα Γιάννενα και την κατασκευή ενός υποθαλάσσιου αγωγού από τις ελληνικές μέχρι τις ιταλικές ακτές, μήκους 613 χλμ. και διαμέτρου 42 ιντσών, καθώς και την κατασκευή μιας διασύνδεσης με το υπάρχον δίκτυο στην ιταλική χερσόνησο.

Το κόστος του έργου εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 2,5 και 4 δισ. ευρώ.

Από τη λήξη της διαβούλευσης μέχρι τον Οκτώβριο του 2018, η Snam και ο ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να ολοκληρώσουν το σχεδιασμό του έργου, προκειμένου να υποβάλλουν τα σχέδια προς έγκριση στις αρμόδιες εθνικές αρχές.

Μέχρι τότε, όμως, τα πάντα παραμένουν ρευστά, αφού η οριστική απόφαση των δυο εταιρειών παραμένει σε εκκρεμότητα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ιταλικό υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε τη διασύνδεση του αγωγού ΤΑΡ με το δίκτυο της Snam, με την ιταλική εταιρεία να προχωρά την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού μήκους 55 χλμ., ο οποίος θα ενώσει το Μελεντούνο όπου καταλήγει ο ΤΑΡ με το Μπρίντιζι.

Ως προς αυτό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Snam έχει επιλέξει να ακολουθήσει μια διαδρομή παράλληλη κι όχι επικαλυπτόμενη με τον TAP.

Μάλιστα, όπως σημειώνει η Nuovo Quotidiano di Puglia, σε ένα συνέδριο που διεξήχθη προ ημερών στη Ρώμη, αντιπρόσωποι της Snam τόνισαν απευθυνόμενοι σε Ιταλούς δημάρχους ότι δεν είναι δεδομένο ότι η Snam θα εξυπηρετεί μελλοντικά αποκλειστικά τον TAP.

Όπως φαίνεται, λοιπόν, και από το συγκεκριμένο δημοσίευμα, ανεξάρτητα από την κατάληξη που θα έχει η υπόθεση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ, η συνεργασία του με τη Snam για τη μεταφορά αερίου από διάφορες πηγές προς της Ευρώπη αποτελεί στρατηγική επιλογή και των δυο εταιρειών.

Αυτό που καθιστά την υπόθεση ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, είναι το γεγονός ότι η συνεργασία Snam-ΔΕΣΦΑ τέμνεται από σχεδόν όλα τα μεγάλα σχέδια για αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, γεγονός που προσδίδει στην υπόθεση αυξημένο ενδιαφέρον τόσο από οικονομικής, όσο και από γεωπολιτικής άποψης.

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα