Skip to main content
Menu
English edition

Με «premium» έργου οι νέες αποδόσεις του ΑΔΜΗΕ – Το κίνητρο για τους νέους επενδυτές

Δε θα φέρει αυξήσεις στα τιμολόγια χρήσης του συστήματος μεταφοράς η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, όπως προκύπτει από την πρόταση του συμβούλου για τη μεθοδολογία προσδιορισμού της απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων (WACC)  του διαχειριστή. Συγκεκριμένα οι αποδόσεις για τις δραστηριότητες της εταιρείας θα διατηρηθούν και μετά το 2014 στα ίδια επίπεδα με σήμερα, κοντά σε ένα ονομαστικό ποσοστό της τάξης του 8%.

Εκείνο που όμως θα αλλάξει το σκηνικό – χωρίς να οδηγεί σε επιβάρυνση για τους καταναλωτές – θα είναι η απόδοση των κεφαλαίων για μεγάλες επενδύσεις κομβικού χαρακτήρα για το ηλεκτρικό σύστημα και για τη χώρα. Σε αυτά τα έργα, όπως για παράδειγμα η διασύνδεση των Κυκλάδων ή η διασύνδεση της Κρήτης, προβλέπεται να υπάρξει ένα ειδικό επιπλέον premium που θα ανεβάζει την απόδοση των κεφαλαίων σε ποσοστά άνω του 10 – 11%.

Στην πραγματικότητα δεν θα υπάρχει διαφορά στην απόδοση που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές αλλά συμμετοχή στα οφέλη που θα προκύψουν για το ηλεκτρικό σύστημα από την κατασκευή και λειτουργία αυτών των έργων, που αναμένεται να ελαφρύνουν το συνολικό κόστος λειτουργίας απαλλάσσοντας από τα υπέρογκα κόστη των ΥΚΩ.

Σημειώνεται ότι η τελική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για τη νέα μεθοδολογία υπολογισμού των αποδόσεων του ΑΔΜΗΕ αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση στις αρχές του νέου έτους. Μάλιστα σύμφωνα με τον κώδικα, η όποια απόφαση ληφθεί, τίθεται σε εφαρμογή μετά από ένα εξάμηνο από την ημερομηνία έγκρισης και δημοσίευσης σε ΦΕΚ. Δηλαδή η εφαρμογή της νέας μεθοδολογίας μετατίθεται για τον Ιανουάριο του 2015.

Αξίζει να αναφερθεί εξάλλου ότι η ΡΑΕ προχθές ενέκρινε το νέο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) το οποίο για πρώτη φορά υποβλήθηκε με βάση τις προβλέψεις της σχετικής κοινοτικής οδηγίας. Μάλιστα το πλάνο είναι κυλιόμενο και αναμένεται να υποβληθεί εκ νέου επικαιροποιημένο τον ερχόμενο Μάρτιο. Στο τελικό κείμενο του πλάνου, που υποβλήθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και εγκρίθηκε από το Ρυθμιστή, ενσωματώθηκε το σύνολο των παρατηρήσεων της ΡΑΕ. Μεταξύ των αλλαγών που έγιναν περιλαμβάνονται τα εξής σημαντικά σημεία:

Για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, η δεύτερη και η Τρίτη φάση του έργου, ενσωματώθηκαν στην ίδια χρονική περίοδο και προβλέπεται η ολοκλήρωσή τους μέχρι το τέλος του 2017 (στο αρχικό στάδιο η ολοκλήρωση του έργου προβλεπόταν για το 2020)

Για τη διασύνδεση της Κρήτης, η έναρξη υλοποίησης του έργου επισπεύδεται και μεταφέρεται στην πρώτη τριετία του 10ετούς πλάνου (στο αρχικό σχέδιο το έργο ξεκινούσε στη δεύτερη τριετία).

Πλέον η μοναδική εκκρεμότητα που απομένει μετά την έγκριση του 10ετούς αλλά και την οριστικοποίηση της πρότασης για την απόδοση των κεφαλαίων της περιόδου 2015 – 2018, είναι ο έλεγχος των κοστολογικών στοιχείων του ΑΔΜΗΕ και ο ορισμός των τιμολογίων χρήσης για το 2014. Αυτό θα γίνει με ρυθμιστική απόφαση και με βάση την υφιστάμενη μεθοδολογία μέχρι το τέλος του έτους και αφού πρώτα υποβληθούν στο σύνολό τους όλα τα στοιχεία κόστους του διαχειριστή.

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα