Με 36 δόσεις και 10% προκαταβολή θα ρυθμίζονται οι οφειλές προς τη ΔΕΗ

Με 36 δόσεις και 10% προκαταβολή θα ρυθμίζονται οι οφειλές προς τη ΔΕΗ

Με 36 δόσεις και 10% προκαταβολή θα ρυθμίζονται οι οφειλές προς τη ΔΕΗ
16 06 2015 | 13:51

Σε 36 μηνιαίες δόσεις -αντί των 8 που ίσχυε ως τώρα- θα ρυθμίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ, δηλ. θα δίνεται περιθώριο 3 ετών για να εξοφληθούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη που συσσωρεύτηκαν μέσα στην κρίση.

Βασική προϋπόθεση θα είναι να καταβληθεί μια προκαταβολή της τάξης του 10%, από 20% που ίσχυε σήμερα.

Όπως είπε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ, ο οποίος σήμερα το απόγευμα από κοινού με τη Διοίκηση της ΔΕΗ παρουσιάσαν το εν λόγω σχέδιο, θα δοθεί σημαντική ανάσα σε χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις και παράλληλα θα μπορέσει η Επιχείρηση να λάβει τα ποσά που της χρωστούνται.

Υπενθυμίζεται ότι, βάσει των στοιχείων του Μαρτίου 2015, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ ήταν 1,9 δισ. ευρώ, από 1,7 δισ. στο τέλος του 2014.

Αναλυτικά, τα μέτρα που ανακοινώθηκαν, προβλέπουν:

- Ως 36 μηνιαίες δόσεις σε συνάρτηση με το ύψος της οφειλής και την κατάσταση του οφειλέτη για το σύνολο των οικιακών καταναλωτών και τις επιχειρήσεις τόσο στη Χαμηλή όσο και στη Μέση Τάση, ενώ για την Υψηλή που οι καταναλωτές είναι αριθμητικά λίγοι, οι ρυθμίσεις είναι εξατομικευμένες.

Σημειώνεται ότι έως τώρα προβλέπονταν 8 δόσεις για τους οικιακούς και 4-6 για τις επιχειρήσεις. Το πλήθος των δόσεων (με ανώτατο όριο πάντα τις 36) θα καθορίζεται από το τοπικό γραφείο της ΔΕΗ ανάλογα με το εισόδημα, το ιστορικό του καταναλωτή, την κατάσταση της επιχείρησης, το ύψος της κατανάλωσης και με γνώμονα η δόση να μην υπερβαίνει περίπου το 30% του μηνιαίου λογαριασμού, κ.λπ.

- Μείωση της προκαταβολής στο μισό, 10% αντί για 20%.

- 40 έως 60 δόσεις για ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, όπως δικαιούχοι του ΚΟΤ, άτομα με αναπηρία κ.λπ., για τους οποίους δεν κόβεται η παροχή της ηλεκτροδότησης.

- Η ρύθμιση είναι έντοκη με το εκάστοτε ισχύον συμβατικό επιτόκιο που τώρα είναι 5,7%.

- Για τις εποχιακές (τουριστικές) επιχειρήσεις προβλέπεται προκαταβολή 20% και 8-18 δόσεις, με προκαταβολή επίσης 10%.

- Στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν και πελάτες που είχαν επιδείξει αντισυμβατική συμπεριφορά (π.χ. παράνομη σύνδεση μετρητή, ρευματοκλοπή), οι οποίοι αποκλείονταν από το προηγούμενο καθεστώς ρυθμίσεων. Στόχος είναι να τους δοθεί η δυνατότητα να κάνουν "νέα αρχή" στις σχέσεις τους με τη ΔΕΗ.

Επίσης, στο νέο πρόγραμμα έχουν δυνατότητα να ενταχθούν και οφειλέτες που είχαν διακανονίσει το χρέος τους με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο (ξεπερνούν το 1.000.000 οι ρυθμίσεις που έχουν γίνει από το 2011, από τις οποίες οι 280.000 είναι τώρα ενεργές). Προϋπόθεση για την τήρηση των διακανονισμών αποτελεί η εξόφληση των τρεχόντων λογαριασμών.

Δίνοντας έμφαση στο δημόσιο χαρακτήρα της Επιχείρησης, ο κ. Λαφαζάνης υπογράμμισε ότι αν δεν ήταν δημόσια η ΔΕΗ, δεν θα μπορούσε να προβεί σε αυτή τη διευκόλυνση.

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της ΔΕΗ, Εμμανουήλ Παναγιωτάκης, δήλωσε ότι «θέλω να σας πω ότι για τη ΔΕΗ ήταν σήμερα, που το Διοικητικό της Συμβούλιο ομόφωνα αποφάσισε το νέο διακανονισμό των οφειλών, μια μέρα ιστορική. Γιατί, μέσα στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Επιχείρηση και γνωρίζετε ότι οι οφειλές ανεξόφλητων έχουν προσεγγίσει το 1,9 δις Ευρώ, η ΔΕΗ εξαντλώντας τις οικονομικές της δυνατότητες επεξεργάστηκε και καθιερώνει αυτό το νέο κανονισμό – διακανονισμό.

Τονίζω την ομοφωνία του Δ.Σ, γιατί όπως ξέρετε στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ μετέχουν εκτός από τα μέλη που διορίζει η Κυβέρνηση και εκπρόσωποι των εργαζομένων, καθώς και οι εκπρόσωποι των μετόχων της μειοψηφίας οι οποίοι κατά τεκμήριο -και στην συγκεκριμένη περίπτωση κατά κυριολεξία- εκπροσωπούν καταναλωτές, όπως και εκπρόσωπος της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής.

Όλοι λοιπόν, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους και την προσδοκία τους ότι με αυτό το σύστημα το οποίο καθιερώνουμε τώρα, αφενός μεν η Επιχείρηση θα μπορέσει να εισπράξει ένα μεγάλο μέρος από τις οφειλές, αφετέρου -και το κυριότερο- θα βοηθήσει τους πελάτες της, τους οικιακούς και τους επαγγελματίες, να ανταπεξέλθουν στις δύσκολες στιγμές.

Η απόφαση που πήραμε είναι όχι μόνο με κοινωνικά, αλλά και με επιχειρηματικά κριτήρια, σύμφωνα με αυτά που είπα προηγουμένως.

Πιο συγκεκριμένα: Για τους οικιακούς καταναλωτές και όλους τους βιομηχανικούς και επαγγελματικούς καταναλωτές, για την εξόφληση των οφειλών καθιερώνονται μέχρι 36 δόσεις, σε συνάρτηση την οικονομική τους κατάσταση και με το ύψος της οφειλής. Μέχρις σήμερα, μεσοσταθμικά οι δόσεις που υπήρχαν ήταν 8, άρα σχεδόν πενταπλασιάζονται οι δόσεις και όπως πολύ εύστοχα είπε ο Υπουργός πάμε στα 3 χρόνια για την εξόφληση των προηγούμενων οφειλών.

Δεύτερον, η προκαταβολή που καθιερώνεται είναι το 10% της οφειλής, που είναι ακριβώς το μισό απ’ ότι ίσχυε μέχρι σήμερα και λιγότερο για τους πελάτες οι οποίοι είχαν μικρότερο βαθμό ασυνέπειας.

Το τρίτο είναι ότι, για τους ευάλωτους καταναλωτές και γι αυτούς που ανήκουν στο  Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, ή τα άτομα με μηχανική υποστήριξη, οι δόσειες είναι άφθονες, 40 έως 60 ανάλογα και με την οικονομική κατάσταση του καθενός.

Δίνεται η δυνατότητα ένταξης στις νέες ρυθμίσεις και σε όσους πελάτες μας έχουν ήδη προχωρήσει σε ρυθμίσεις με λιγότερο ευνοϊκούς όρους, άρα μπορούν εφόσον το επιθυμούν οι ίδιοι -και προφανώς θα το επιθυμούν- να ενταχθούν στις νέες ρυθμίσεις.

Και τέλος, δίνουμε την ευκαιρία σε όσους από τους πελάτες μας, για τον άλφα ή βήτα λόγο, δεν έχουν επιδείξει συμβατική συμπεριφορά, να γυρίσουνε σελίδα. Μειώνουμε και σ΄ αυτούς σημαντικά την προκαταβολή και τους αυξάνουμε τις δόσεις, έτσι ώστε να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με την  Επιχείρηση.

Γενικά θα έλεγα, ότι με αυτή τη ρύθμιση η ΔΕΗ απευθυνόμενη προς στους πελάτες της, προς τους έλληνες καταναλωτές που σε ποσοστό 97% είναι πελάτες της, θέλει να γυρίσει σελίδα να επαναπροσδιορίσει τη σχέση της με το δίπολο, αφενός μεν παροχή  διευκολύνσεων με κοινωνική ευαισθησία και αναπτυξιακά κριτήρια για την εξόφληση των οφειλών τους και αφετέρου, με το αίτημα απέναντί τους να τηρήσουν με συνέπεια αυτά τα οποία θα διακανονίσουν.

Θέλουμε να πιστεύουμε και αυτό εκτίμησε το Διοικητικό Συμβούλιο, ότι με αυτόν τον κανονισμό θα προκύψουν βιώσιμοι διακανονισμοί, ρεαλιστικοί. Έτσι ώστε, οι πελάτες μας σε ότι συμφωνήσουν να ανταποκριθούν.

Βέβαια, δεν ξεχνάμε ότι το μεγάλο μας στοίχημα είναι η μείωση της τιμής του ρεύματος, όπως έχει εξαγγείλει πολλές φορές ο Υπουργός και όπως κι εμείς στοχεύουμε. Πάνω σ’ αυτό, ελπίζουμε ότι δεν θα περάσει πολύς καιρός που θα είμαστε σε θέση να κάνουμε τις συγκεκριμένες προτάσεις μας».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής Εμπορίας της ΔΕΗ, Λάζαρος Καραλάζος, από το 1,9 δισ. περίπου που είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την επιχείρηση, το 1,2 δισ. είναι από οικιακούς και επαγγελματικούς καταναλωτές, 200 εκατ. από το Δημόσιο, 280 εκατ. από επιχειρήσεις που τροφοδοτούνται από την υψηλή τάση και τα υπόλοιπα από τη μέση τάση.

Ο ίδιος σημείωσε ότι «όπως είπε ο κύριος Υπουργός και ο Πρόεδρος, ο νέος αυτός Κανονισμός Διακανονισμών απευθύνεται πρακτικά στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Τόσο στα νοικοκυριά, όσο και στις επιχειρήσεις. Προσπαθούμε να θέσουμε τη σχέση μας με τους πελάτες μας σε μια νέα βάση, με αλλαγή σελίδας η οποία θα στηρίζεται στην αμοιβαία συνέπεια. Εμείς δεσμευόμαστε ως ΔΕΗ, ως Επιχείρηση, να βελτιώσουμε την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πελάτες μας και οι πελάτες μας προσκαλούνται να τηρήσουν με συνέπεια τους ιδιαίτερα ευνοϊκούς διακανονισμούς που προτείνουμε. Βέβαια, θα ήθελα να μου επιτραπεί να σημειώσω ότι σε ακραίες περιπτώσεις, όπου αποδεδειγμένα υπάρχουν υψηλές καταναλώσεις και κατοικίες εκατοντάδων τετραγωνικών μέτρων με μεγάλες οφειλές, εκεί αντιλαμβάνεστε ότι και για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης δεν δικαιολογείται ιδιαίτερα μεγάλη ανοχή.

Παρόλα αυτά, η γενικότερη στόχευση του νέου κανονισμού μας είναι στην κατεύθυνση της καλύτερης και αμεσότερης ανταπόκρισης στις ανάγκες των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων με την προοπτική διασφάλισης της βιωσιμότητας των διακανονισμών. Έτσι ώστε, να πετύχουμε ανάσχεση σε πρώτο βαθμό της αυξητικής τάσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και βεβαίως σε δεύτερη φάση τη μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, κάτι το οποίο θα έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο, όχι μόνο στην επιχείρηση, αλλά σε όλη την ελληνική κοινωνία».

Τέλος, ο κ. Λαφαζάνης προανήγγειλε σύντομα ανακοινώσεις σχετικά με τη μείωση του κόστους ενέργειας, ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξει αύξηση του ΦΠΑ στα τιμολόγια, όπως ζητούν οι δανειστές.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM