Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

ΗΑΕΕ: Τα τρία επίπεδα στα οποία θα αναπτυχθεί το δίκτυο φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα

Χάρης Αποσπόρης

Η ύπαρξη ενός εκτεταμένου δικτύου φορτιστών, ιδιαίτερα υψηλής ταχύτητας, είναι απολύτως απαραίτητη προϋπόθεση για τη προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, όπως υποστηρίζει η ελληνική Δεξαμενή Σκέψης για την Ενεργειακή Οικονομία (ΗΑΕΕ) σε έκθεσή της για τον κλάδο.

Όπως τονίζεται μεταξύ άλλων στο κείμενο, η υποστήριξη των υποδομών της ηλεκτροκίνησης αναπτύσσεται σε τρία επιμέρους επίπεδα: Στον σχεδιασμό, ανάπτυξη και ιδιοκτησία των υποδομών φόρτισης, στην εκμετάλλευση των σταθμών φόρτισης και στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης.

Τα τρία επίπεδα είναι δυνατόν να λειτουργούν από ανεξάρτητους μεταξύ τους παρόχους. Η αγορά αυτή μπορεί να αναπτυχθεί κατά βάση μέσω της ελεύθερης αγοράς όπου τόσο η υποδομή σημείων φόρτισης, η εκμετάλλευσή τους καθώς και οι υπηρεσίες προσφέρονται ανεξάρτητα και ανταγωνιστικά από τους συμμετέχοντες.

Στη περίπτωση όπου προκρίνεται ο σχεδιασμός του δικτύου από το διαχειριστή μέσω εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού η μέσω κάποιας τοπικής στρατηγικής, η ανάπτυξη των υπόλοιπων επιπέδων μπορεί να γίνει μέσω του μοντέλου του διαγωνισμού και παραχώρησης όπου τόσο η ιδιοκτησία των σταθμών καθώς και η εκμετάλλευση τους και οι προσφερόμενες υπηρεσίας θα διαμορφωθούν ελεύθερα και ανταγωνιστικά στην αγορά.

Σύμφωνα με την ΗΑΕΕ, το λιγότερο επιθυμητό μοντέλο είναι αυτό στο οποίο ο διαχειριστής δικτύου (DSO) θα αναλάβει τόσο το σχεδιασμό όσο και την ανάπτυξη των υποδομών. Σε αυτή τη περίπτωση η εκμετάλλευση των σημείων φόρτισης θα γίνεται από το διαχειριστή και σε περίπτωση ενδιαφέροντος και από ιδιωτικούς φορείς, ενώ στο επίπεδο των υπηρεσιών θα διατηρηθεί η ελεύθερη ανταγωνιστή αγορά. Η περίπτωση που το μοντέλο αυτό ίσως προκριθεί αφορά περιοχές όπου δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την ελεύθερη αγορά και η ανάπτυξη μιας βασική υποδομής θα ήταν αδύνατη υπό άλλες συνθήκες. Υπό συνθήκες είναι δυνατή και η υιοθέτηση μικτών μοντέλων υπό την προϋπόθεση ότι προωθείται στο μέγιστο δυνατό ο ανταγωνισμός και η ελεύθερη ανάπτυξη της αγοράς.

Ειδικά για την αγορά ενέργειας από τα σημεία φόρτισης είναι απαραίτητο να εξασφαλιστεί η δυνατότητα κατά περίπτωσης αγοράς, χωρίς δηλαδή την ύπαρξη συμβολαίου μεταξύ κάποιου προμηθευτή και του ιδιοκτήτη ενός ηλεκτρικού οχήματος κατά το ανάλογο των σημερινών σημείων ανεφοδιασμού.

Πέρα από τα παραπάνω, η ΗΑΕΕ τονίζει στην έκθεσή της ότι το δυναμικό ανανεώσιμης ενέργειας στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλό, και ευνοεί μια συντονισμένη μετατόπιση στον τομέα των ηλεκτρικών μεταφορών ώστε να ενισχύσει τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο σύστημα

Τέλος, η ΗΑΕΕ σημειώνει ότι συμπληρωματικά στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων, τα υβριδικά με δυνατότητα φόρτισης οχήματα καθώς και αυτά των εναλλακτικών καυσίμων όπως το υγροποιημένο αέριο προπάνιού – LPG που ήδη κατέχει μερίδιο στην ελληνική αγορά, του συμπιεσμένου φυσικού αερίου – CNG και στο μέλλον και του υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν μείωση των εκπομπών ρύπων έως ότου αναπτυχθεί πλήρως ένα ολοκληρωμένο δίκτυο φόρτισης.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα