Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Γεωργιάδης: Τώρα είναι η στιγμή να γίνουν επενδύσεις στην χώρα - Οι ομιλίες στο Athens Investment Forum 2019

«Τώρα είναι η ώρα να γίνουν επενδύσεις, τώρα είναι η ώρα να βάλετε τα λεφτά σας στο τραπέζι. Αν τα βάλετε αργότερα, θα χάσετε». Αυτό το μήνυμα απηύθυνε σήμερα προς του επενδυτές ο υπουργός Οικονομίας και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης από το βήμα του συνεδρίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας "2nd Athens Investment Forum 2019" με θέμα «Η Ελληνική Οικονομία στη Νέα Εποχή των Επενδύσεων και της Ανάπτυξης».

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, η σημερινή κυβέρνηση είναι η κυβέρνηση των πράξεων, καθώς με συγκεκριμένες ενέργειες προχωρά στο ξεμπλοκάρισμα των επενδύσεων, αναφέροντας χαρακτηριστικά την επένδυση στο Ελληνικό.

Αναφερόμενος στους κινδύνους του παγκόσμιου υφεσιακού κλίματος, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σημείωσε ότι μας προβληματίζει, ωστόσο, αυτό δεν μας απαγορεύει να προχωρήσουμε στην απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων και της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Μάλιστα, εξέφρασε την αισιοδοξία ότι ο υφεσιακός κύκλος, μπορεί να βοηθήσει την Ελλάδα, όπου πέραν της μείωσης των επιτοκίων, όπως το ιστορικό του 1,5% που καταγράφηκε στη χθεσινή έκδοση του δεκαετούς ομολόγου, η χώρα μας μπορεί να αναδειχθεί και ως προορισμός επενδυτικών κεφαλαίων που ψάχνουν ευκαιρίες κερδοφορίας.

Επίσης, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι κατατέθηκε το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο στη Βουλή, ενώ απαντώντας στην πρόταση του ΤΕΕ για τη δημιουργία ενιαίας αδειοδοτικής αρχής, σημείωσε ότι αυτό θα γίνει το προσεχές διάστημα.

Στασινός: Ένα καλύτερο μέλλον περνάει μέσα από την ανάπτυξη και τις επενδύσεις

Κατά την εισαγωγική ομιλία του Συνεδρίου Athens Investment Forum 2019, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Στασινός αναφέρθηκε στους λόγους που οδήγησαν στην καθιέρωση του επενδυτικού forum της Αθήνας, υπογραμμίζοντας ότι «ο δρόμος της ανάπτυξης και των επενδύσεων, είναι ο μόνος δρόμος που οδηγεί σε ένα καλύτερο μέλλον για όσους παράγουν σε αυτήν τη χώρα».

«Στο ΤΕΕ έχουμε δώσει, τα τελευταία χρόνια που βρίσκομαι στη θέση του προέδρου, έμφαση ακριβώς σε αυτό το σημείο, στο να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη, για νέες δουλειές».

Ο κ. Στασινός τόνισε ότι το φετινό συνέδριο συμπίπτει με το κλείσιμο ενός κύκλου ύφεσης για τη χώρα και επιστροφής στο δρόμο της ανάπτυξης. Ο ίδιος αναγνώρισε ότι η κυβέρνηση, για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια, βλέπει το ΤΕΕ με τον πραγματικό, θεσμικό του ρόλο: του συμβούλου της για όλα τα τεχνικά θέματα.

Παράλληλα όμως είπε το Athens Investment Forum συμπίπτει με το τέλος ενός κύκλου του ΤΕΕ καθώς υπάρχουν μπροστά στις 3 Νοεμβρίου οι εκλογές του Επιμελητηρίου. «Το μήνυμα του τέλους ενός κύκλου και της αρχής ενός νέου είναι ευρύτερο και αφορά όλον τον τεχνικό κόσμο, την οικονομία και την κοινωνία», τόνισε. Για το ΤΕΕ ο νέος κύκλος θα είναι ακόμη πιο γόνιμος και ουσιαστικός και για αυτό το λόγο ο ίδιος θα διεκδικήσει την ψήφο των συναδέλφων του «για να μπορέσουμε με ακόμη μεγαλύτερη δύναμη να υλοποιήσουμε όσα προτείνουμε και όσα χρειάζεται η χώρα». Σε αυτόν το νέο κύκλο θα πρέπει να δοθεί έμφαση στο νέο ψηφιακό κράτος, στις ουσιαστικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, στο σχεδιασμό, το χρονοδιάγραμμα και την υλοποίηση έργων που έχει ανάγκη η χώρα και στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής με ένα νέο ενεργειακό μείγμα.

Ο κ. Στασινός έκανε αναλυτικό απολογισμό για τα πεπραγμένα στον 4ετή κύκλο που προηγήθηκε και παρουσίασε τα όσα σκοπεύει και πιέζει το Επιμελητήριο να γίνουν τα επόμενα χρόνια. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε: στη δημιουργία και λειτουργία  των ηλεκτρονικών συστημάτων όπως το ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης αδειών e - άδειες, που οραματίστηκε, σχεδίασε και υλοποίησε το ΤΕΕ. Όπως είπε έχουν εκδοθεί ήδη πάνω από 60 χιλιάδες διοικητικές πράξεις με περισσότερα από 2 εκατομμύρια συνημμένα ηλεκτρονικά έγγραφα. Μια ακόμη από τις αλλαγές που έχει γίνει αφορά στην ηλεκτρονική δήλωση αυθαιρέτων.

Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα που χρειάζονται, ο κ. Στασινός αναφέρθηκε στην καθιέρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου, το ηλεκτρονικό μητρώο έργων υποδομής, τον τρόπο που αδειοδοτείται κάθε επένδυση, έργο και οικοδομή στη χώρα, με πρώτο άξονα τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη και τη δημιουργία ενός Κεντρικού Συστήματος Ηλεκτρονικής Αδειοδότησης σε διασύνδεση με άλλα συστήματα όπως το Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο και το ΓΕΜΗ όταν και αν χρειάζεται και τέλος με την ψηφιακή τράπεζα γης.

«Θέλω να τονίσω ότι το ΤΕΕ δεν παρέχει μόνο ψηφιακές πλατφόρμες, αλλά ως σύμβουλος της πολιτείας: i) βοηθάει στην διαμόρφωση πολιτικής, ii) μελετάει τα θέματα επικουρικά στην κάθε κυβέρνηση, iii) εκπαιδεύει μηχανικούς και υπαλλήλους, iv) παρέχει συνεχή υποστήριξη και άλλα πολλά» ανέφερε ο κ. Στασινός καταλήγοντας ότι όλοι αναγνωρίζουν ότι το ΤΕΕ πλέον δεν είναι συντεχνία αλλά ο πιο δυναμικός και ουσιαστικός επιστημονικός φορέας της χώρας που προωθεί έμπρακτες μεταρρυθμίσεις για την ανάπτυξη που χρειάζεται η χώρα.

Πιερρακάκης: Οι τέσσερις βασικές στοχεύσεις του αναπτυξιακού νομοσχεδίου

Στη ομιλία του στο Athens Investment Forum o Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, έκανε λόγο για τις τέσσερις βασικές στοχεύσεις του Υπουργείου του.

Ξεκινώντας από τις τελευταίες οικονομικές εξελίξεις με το ομόλογο του ελληνικού Δημοσίου, ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα ψηφιακής διακυβέρνησης ανέφερε ότι η αποκλιμάκωση στο επιτόκιο του ομολόγου επιβεβαιώνει και το κλίμα εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση.

Όσον αφορά το θέμα των επενδύσεων στο κομμάτι της ψηφιακής διακυβέρνησης, αυτές εστιάζουν στην απλοποίηση και τη λειτουργικότητα.

«Υπάρχουν τέσσερις βασικές στοχεύσεις που αντανακλώνται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο και δείχνουν το φιλοεπενδυτικό χαρακτήρα της κυβέρνησης. Η πρώτη έχει να κάνει με την ίδρυση της νέας πλατφόρμας gov.gr με όλες τις υπηρεσίες του κράτους προς τον πολίτη. Το κράτος είναι ένα και θα πρέπει να λειτουργεί μέσα από ένα one stop shop. Εκεί ακριβώς θα στηρίζεται και η νέα πλατφόρμα», ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης.

Το δεύτερο μεγάλο έργο έχει να κάνει με τις υπηρεσίες ταυτοποίησης και αυθεντικοποίησης, ώστε το κράτος να μπορεί να ταυτοποιεί τον πολίτη, με τις νέες ταυτότητες για τις οποίες είναι ήδη στον αέρα ο διαγωνισμός μέσα από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.  

«Το τρίτο μεγάλο έργο σχετίζεται με τη λεγόμενη άρση των εμποδίων και απλοποίησης των διαδικασιών. Απλές λειτουργίες (π.χ. ανανέωση διπλωμάτων κ.τ.λ.) θα περάσουν σε web services έτσι ώστε να εξασφαλίζεται μεγαλύτερη ταχύτητα στην εξυπηρέτηση του πολίτη», επεσήμανε ο Υπουργός.

Η επένδυση στην προσβασιμότητα στα δίκτυα είναι η τέταρτη στόχευση του υπουργείου: «Στο νέο νόμο υπάρχουν μία σειρά από άρθρα που έχουν να κάνουν με την ψηφιοποίηση και αδειοδότηση ψηφιακών κέντρων. Είναι αναγκαία συνθήκη ώστε να προχωρήσει η χώρα στο κομμάτι των τηλεπικοινωνιών και να περάσει η χώρα στην εποχή του 5G. Στο τέλος του 2020 θα γίνει η δημοπράτηση για την εκχώρηση του βασικού φάσματος για τα δίκτυα 5G. Σκοπός είναι να μη χάσει η Ελλάδα το τρένο και στην ανάπτυξη αυτών των δικτύων δεν μπορούμε να μείνουμε πίσω», ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης. 

Ρ. Λαμπίρης: Υπάρχει ενδιαφέρον

Στο μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από διεθνή επενδυτικά ονόματα για την Ελλάδα αναφέρθηκε ο Ριχάρδος Λαμπίρης, διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), στη διάρκεια της ομιλίας του στο συνέδριο του ΤΕΕ.

«Το κλίμα πραγματικά έχει αλλάξει κι έχει αυξηθεί ο αριθμός των στρατηγικών επενδυτών σε σχέση με τους επενδυτές πιο βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, οι οποίοι υπήρχαν περισσότερο κατά τη διάρκεια της κρίσης και ούτως ή άλλως είναι αυτοί που πάντα αναζητούν ευκαιρίες».

Ο κ. Λαμπίρης επεσήμανε ότι η πρόκληση τώρα «είναι να διατηρήσουμε το θετικό κλίμα που υπάρχει στις αγορές για την Ελλάδα και να μη χάσουμε το θετικό momentum». Συνολικά, για όλη την Ευρώπη αλλά και τη χώρα μας, η οποία αναζητεί αυτή την στιγμή επενδύσεις, ακόμη μία μεγάλη πρόκληση είναι η αειφορία: «Πρόκειται για ένα σημαντικό θέμα για την Ευρώπη και αποτελεί και μία πολύ μεγάλη επενδυτική ευκαιρία. Όσοι δεν προσαρμοστούν στο θέμα της κλιματικής αλλαγής και του περιβάλλοντος θα χάσουν το τρένο της ανάπτυξης και η Ελλάδα έχει αυτή τη στιγμή μία μεγάλη ευκαιρία σε όλους τους τομείς, είτε πρόκειται για την ενέργεια, τη διαχείριση υδάτων κτλ.».

Όσον αφορά το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ, ο ίδιος χαρακτήρισε ως ιδιαίτερης σημασίας τη διετία 2019 – 2020, όσον αφορά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων με projects σε υποδομές, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τα περιφερειακά λιμάνια κ.α.

Α. Ζinell: Εχει προχωρήσει η υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου

Η πίστη της, ότι η χώρα θα έβγαινε από την κρίση, ήταν αυτή που οδήγησε τη Fraport να επενδύσει στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport Greece, Alexander Zinell.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε στο συνέδριο του ΤΕΕ, οι συνθήκες ήταν δύσκολες, ωστόσο η απόφαση και η δέσμευση έναντι του ΤΑΙΠΕΔ, ήταν ειλλημμένη. Σύμφωνα με τον κ. Zinell, Fraport Greece, έχει ήδη προχωρήσει στην υλοποίηση των 2/3 του επενδυτικού της σχεδίου ύψους 1,6 δισ. ευρω και σταδιακά, ολοκληρώνονται οι παρεμβάσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Χρ. Μπαλάσκας: Αναγκαία η ασφάλεια δικαίου

Ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Eldorado Gold Χρήστος Μπαλάσκας επεσήμανε την ικανοποίηση του από τη συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση και ειδικά με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε ό,τι αφορά στην αδειοδότηση των μεταλλείων Κασσάνδρας.

Είναι αναγκαία είπε ο κ. Μπαλάσκας η διασφάλιση της ασφάλειας δικαίου για την έκδοση των αδειών. Πιστεύω, συνέχισε ο ίδιος, ότι είμαστε σε καλό δρόμο για να λύσουμε τα ζητήματα μία για πάντα.

Μέχρι σήμερα, όπως σημείωσε, έχουν επενδυθεί 1 δισ. δολάρια στη Χαλκιδική εκ των οποίων τα 800 εκατ έχουν διατεθεί σε Έλληνες προμηθευτές ενώ έχουν δημιουργηθεί 5.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.

Αναφερόμενος στην περιβαλλοντική αποκατάσταση τόνισε ότι οι σοβαρές εταιρείες δεν διανοούνται να μην προστατεύουν το περιβάλλον και ότι η Ελληνικός Χρυσός έχει καταθέσει εγγυητική επιστολή ύψους 57 εκατ ευρώ στο ελληνικό δημόσιο διασφαλίζοντας έτσι την αποκατάσταση των περιοχών στις οποίες δραστηριοποιείται.

Θεόδωρος Τρύφων: Στα σκαριά 17 επενδυτικά σχέδια

Σημαντικές ευκαιρίες για επενδύσεις στον φαρμακευτικό κλάδο, παρουσιάζει η Ελλάδα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχάνων Θεόδωρο Τρύφων. Όπως ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα σκαριά 17 επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν παρουσιαστεί στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ενώ την προηγούμενη τριετία έχουν επενδυθεί στον κλάδο 500 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η πρόθεση των ελληνικών φαρμακοβιομηχανιών, αλλά και των πολυεθνικών, να επενδύσουν στη χώρα, είναι δεδομένη, ωστόσο, θα πρέπει να υπάρξει η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, σταθερό φορολογικό πλαίσιο, αλλά και μείωση της φορολογίας.

Fr. Aziz: Η Ελλάδα μπορεί να γίνει Πορτογαλία και Ιρλανδία

Από την πλευρά του ο Francis Aziz ιδρυτής και managing director, της Broke Lane Capital, τόνισε ότι η Ελλάδα, είναι πλέον έτοιμη να υποδεχτεί νέα επενδυτικά κεφάλαια τα οποία θα κατευθυνθούν τόσο σε στρατηγικές επενδύσεις, όσο και στην κεφαλαιαγορά. 

Υπάρχουν πολλοί που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα, ανέφερε ο ίδιος, τονίζοντας ότι πλέον, οι επενδυτές διαβλέπουν πολλά οφέλη με το να επενδύσουν στη χώρα μας. Η Ελλάδα, μπορεί να γίνει Πορτογαλία και Ιρλανδία και τα success stories θα είναι πολλά τα επόμενα χρόνια, υπογράμμισε ο κ. Aziz.

Αναστασάτος: «Για να επιτύχει η χώρα ρυθμούς ανάπτυξης στο 3% θα χρειασθούν ετήσιοι ρυθμοί αύξησης των επενδύσεων από 8-10% για τα επόμενα 10 χρόνια».

Αυτό επεσήμανε ο κ. Τάσος Αναστασάτος, επικεφαλής οικονομολόγος στον όμιλο της Eurobank και πρόεδρος στο Επιστημονικό Συμβούλιο της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών κατά την ομιλία του στο Athens Investment Forum. «Είναι αυτονόητο ότι η χώρα χρειάζεται επενδύσεις και ότι θα πρέπει να απαγκιστρωθεί από το προηγούμενο μοντέλο της κατανάλωσης. Η συμμετοχή της κατανάλωσης στο ΑΕΠ της Ελλάδας παραμένει υψηλή, ενώ η συμμετοχή των επενδύσεων στο ΑΕΠ παραμένει πολύ χαμηλά γύρω στο 11%, όταν στην Ευρωζώνη το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 20,9%. Αρκεί να αναφερθεί ότι η πτώση των επενδύσεων στη χώρα είναι γύρω στα 85 δισ. ευρώ σε σχέση με τις τιμές του 2010».

Ο κ. Αναστασάτος ανέφερε ότι η διαθεσιμότητα των εγχώριων πόρων για επενδύσεις είναι περιορισμένη και αυτό καταδεικνύει την αναγκαιότητα των ξένων επενδύσεων και ιδιαίτερα των λεγόμενων greenfield επενδύσεων, ήτοι των επενδύσεων που ξεκινούν από την αρχή. «Οι άμεσες ξένες επενδύσεις ως προς το ΑΕΠ παραμένουν στο ήμισυ σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωζώνης. Το διεθνές περιβάλλον δεν μπορούμε να το επηρεάσουμε, μπορούμε ωστόσο να έχουμε σταθερές πολιτικές και να βελτιώσουμε το πλαίσιο ώστε να προσελκύσουμε περισσότερα κεφάλαια».

Ο κ. Αναστασάτος αναφέρθηκε και στο ανθρώπινο κεφάλαιο, επισημαίνοντας ότι ενώ η ανεργία μειώνεται κι έχει φθάσει στο 17%, υπάρχει αυτή την στιγμή μεγάλη ανάγκη για ποιοτικές θέσεις εργασίας. Πολύ χαμηλή είναι και η «επένδυση» στη χώρα και στους τομείς της έρευνας και ανάπτυξης (R+D), γεγονός το οποίο εν μέσω κρίσης μπορεί να θεωρήθηκε ως πολυτέλεια, ωστόσο πλέον αποτελεί αναγκαιότητα εν μέσω του γενικότερου ευρωπαϊκού περιβάλλοντος όπως το διαμορφώνουν οι νέες συνθήκες. Επίσης ένας δεύτερος τομέας, όπου υστερεί η Ελλάδα και οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι τα λεγόμενα ψηφιακά προσόντα. «Το άυλο κεφάλαιο είναι πολύ σημαντικό», τόνισε.

Στο ερώτημα αν αυτή την στιγμή η χώρα μπορεί να προσελκύσει επενδύσεις,  ο κ. Αναστασάτος ανέφερε ότι η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στο κομμάτι της εργασίας έχει βελτιωθεί, όπως και η διαρθρωτική ανταγωνιστικότητα ειδικά μέχρι το 2014, δεδομένου ότι στη συνέχεια υπήρξε μία στασιμότητα. Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη χαμηλά στη λίστα του ΟΟΣΑ, επομένως υπάρχει σημαντικός δρόμος που θα πρέπει να διανυθεί και θα πρέπει η κυβέρνηση να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Η χώρα θα πρέπει επίσης να καλύψει το κενό και όσον αφορά το θέμα της επενδυτικής βαθμίδας».

Μία σημαντική πρόκληση εξακολουθεί να είναι το θέμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, όπου οι ελληνικές τράπεζες υστερούν έναντι της Ευρωζώνης, ωστόσο υπάρχει βελτίωση και επίτευξη των στόχων. «To βασικό είναι να αρχίσει να επιταχύνει η ανάπτυξη, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για τη χρηματοδότηση της οικονομίας, των νέων επενδυτικών σχεδίων και των νοικοκυριών που είναι ακόμη χαμηλά».

Μακέδος: Στο επίκεντρο της πολιτικής η ανάπτυξη

Ο αντιπρόεδρος της Attica Bank Κ. Μακέδος μίλησε στο Athens Investment Forum, τονίζοντας ότι «μετά από 10 χρόνια κρίσης καλούμαστε να πάμε μπροστά και είναι σημαντικό ότι στο επίκεντρο της πολιτικής είναι η ανάπτυξη».

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το τραπεζικό σύστημα προσπαθεί δυναμικά να αφήσει πίσω του την κρίση. H Attica Bank αντιμετωπίζει την πρόκληση με ένα φιλόδοξο και δυναμικό πλάνο ανάπτυξης με έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αγρότες.

Ο κ. Μακέδος παρουσίασε στοιχεία για την πορεία των χορηγήσεων και των καταθέσεων προσθέτοντας ότι η τράπεζα έχει απαλλαγεί από τα κόκκινα δάνεια και παρουσιάζει αύξηση των καταθέσεων. «Προχωράμε στην εξυγίανση του ισολογισμού με μείωση κατά 22% των λειτουργικών εξόδων, σταδιακή εξάλειψη των NPLs, λανσάρει νέα προϊόντα όπως στεγαστικά δάνεια μικρής περιόδου αποπληρωμής».

Τσακαλώτος: Τρία άμεσα θέματα σε σχέση με τα NPL

Ο πρόεδρος της Qualco κ. Ορέστης Τσακαλώτος στην παρέμβασή του στο Athens Investment Forum, ανέφερε ότι το κυριότερο θέμα των τραπεζών σήμερα είναι πως θα λειτουργήσουν σωστά. «Είναι φανερό ότι εάν έχεις τράπεζες που λειτουργούν σωστά, οι επενδυτές έρχονται με γρήγορο ρυθμό». Ο ίδιος πρόσθεσε ότι πρέπει να λυθούν άμεσα τρία θέματα σε σχέση με τα NPLs: το πρώτο αφορά στην ταχύτητα και στην ύπαρξη ισχυρών τεχνολογικών υποδομών, το δεύτερο αφορά στη συναινετική βάση η οποία λύνει και το ηθικό θέμα που αντιμετωπίζει ο χώρος και το τρίτο αφορά στη ρύθμιση και τις κατευθύνσεις που έρχονται από τις Βρυξέλλες και τον SSM. Ειδικά η Ελλάδα αντιμετωπίζει το οξύτερο πρόβλημα με δεδομένο ότι τα κόκκινα δάνεια φτάνουν στο 50%.

Για την Qualco ανέφερε ότι έχει αντιμετωπίσει ανάλογες καταστάσεις, προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό να υπάρχει ένας τοπικός partner που θα βοηθήσει να κερδηθεί το στοίχημα να προσελκυσθούν υψηλής ποιότητας επενδυτικά κεφάλαια με μακροπρόθεσμη προοπτική.

Τσομώκος: Απαιτείται η ύπαρξη σταθερών χρηματοπιστωτικών πυλώνων με ικανοποιητική ρευστότητα

Στην τοποθέτηση του ο καθηγητής της Οξφόρδης Δημήτρης Τσομώκος, έκανε μια αναδρομή στα αίτια που οδήγησαν την ελληνική οικονομία στην κρίση, τονίζοντας ότι πριν την είσοδο στην ευρωζώνη η ανάπτυξη βασίστηκε στις υποτιμήσεις του νομίσματος, τις μεταχρονολογημένες επιταγές και την προεξόφληση υποχρεώσεων, ένα σύστημα που αύξησε την επιτάχυνση του χρήματος και την πιστωτική επέκταση. Μετά την απώλεια της δυνατότητας άσκησης νομισματικής πολιτικής η καινούρια διαδικασία ήταν ο φθηνός δανεισμός και οι επενδύσεις σε καταναλωτικές ανάγκες και τις εισαγωγές. Ωστόσο όπως είπε μαζί με τη δημοσιονομική αποσταθεροποίηση, προκλήθηκε ένα πρωτοφανές σοκ για το οποίο η ελληνική οικονομία δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένη και χτυπηθήκαμε περισσότερο από τις υπόλοιπες.

Τα σοβαρότερα ζητήματα που προκλήθηκαν ήταν η αποσταθεροποίηση των προσδοκιών, αλλά και η επίπτωση του PSI που εν πολλοίς κατέστρεψε το τραπεζικό σύστημα. Ο κ. Τσομώκος εκτίμησε ότι θα πρέπει να αποκατασταθούν οι επενδύσεις σε διεθνώς εμπορεύσιμες τεχνολογίες ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες αναστροφής της εξόδου αξιόλογου δυναμικού της χώρας. Για να συμβεί αυτό απαιτείται η ύπαρξη σταθερών χρηματοπιστωτικών πυλώνων με ικανοποιητική ρευστότητα πρόσθεσε.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στο αρνητικό διεθνές περιβάλλον λόγω της επιβράδυνσης της Ευρωζώνης, ωστόσο εκτίμησε ότι η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει τη θετική έκπληξη.

Λαζαράκου: Θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης

Στις εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης των επενδύσεων, πέραν του τραπεζικού τομέα, αναφέρθηκε η κ. Βασιλική Λαζαράκου, πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στην ομιλία της στο Athens Investment Forum. «Η Ευρώπη, χρόνια τώρα, στηρίζεται στον τραπεζικό δανεισμό, έναντι των ΗΠΑ που στηρίζεται περισσότερο στις εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης. Τα τελευταία χρόνια, η Ευρώπη έχει πάει στο 70% - 30% όσον αφορά την αναλογία τραπεζικού δανεισμού κι εναλλακτικής χρηματοδότησης, ενώ ειδικά από το δεύτερο εξάμηνο του 2014 και μετά, αποτελεί κεντρικό ευρωπαϊκό στόχο η ανάπτυξη και -πιο πρόσφατα- η βιώσιμη ανάπτυξη, η οποία μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στις ευρωπαϊκές οικονομίες. Ακριβώς αυτή η ανάγκη έχει ενισχύσει τον προβληματισμό στην Ευρώπη για την εξεύρεση εναλλακτικής χρηματοδότησης».

Ειδικά στο κομμάτι των υποδομών, όπως ανέφερε η κ. Λαζαράκου, θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης. Η ίδια έφερε ως παράδειγμα εναλλακτικής μορφής χρηματοδότησης και το crowd funding «το οποίο δεν έχει λειτουργήσει στην πράξη γιατί υπάρχουν διάφορες αγκυλώσεις. Αναμένουμε να βγει ο ευρωπαϊκός κανονισμός για να μπορέσουμε να εισάγουμε περισσότερες προσαρμογές στον υπάρχοντα νόμο ώστε να χρηματοδοτηθούν οι μικρότερες εταιρείες».

Ως προς τις νέες προτεραιότητες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς «πέραν του εποπτικού μας ρόλου για την προστασία των επενδυτών και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, ο ρόλος μας είναι να συνδιαμορφώνουμε ως εμπειρογνώμονες το γενικότερο πλαίσιο στην εξειδίκευση της νομοθεσίας, να προτείνουμε νέα προϊόντα χρηματοδότησης που έχουν μελετηθεί στην Ευρώπη και θα μπορούσαν με τις κατάλληλες προσαρμογές να έρθουν και στην Ελλάδα. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το πώς θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε το fintech και να «αγκαλιάσουμε» τη συγκεκριμένη δράση ώστε να μπορέσει η Ελλάδα να εξάγει γνώση και στον τομέα αυτόν». 

Καραμανλής: Τέσσερις στρατηγικές για τη νέα γενιά έργων

Για «εικονική πραγματικότητα» έργων από την προηγούμενη κυβέρνηση και τέσσερις βασικές στρατηγικές με έναν κεντρικό σχεδιασμό με σαφή και ενιαία κριτήρια ως προς τη νέα γενιά των έργων από τη σημερινή κυβέρνηση όσον αφορά τα μεγάλα έργα υποδομών, έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής στην ομιλία του στο Athens Investment Forum.

«Η προηγούμενη κυβέρνηση πολλές φορές εξήγγειλε μεγάλα έργα, μόνο και μόνο για να δημιουργήσει εντύπωση ότι δήθεν προχωρά στην υλοποίησή τους δημιουργώντας τελικά μια εικονική πραγματικότητα. Τα παραδείγματα είναι πολλά: Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα από αυτά ενώ για το Πάτρα – Πύργος που ήταν έτοιμο, ως ενιαίο έργο από το 2015, τελικά έγινε κατάτμηση με το επιχείρημα ότι το έργο θα γινόταν πιο γρήγορα για να φθάσουμε στο σημείο όπου τώρα κινδυνεύει να απενταχθεί. Αντίστοιχα και με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, η προηγούμενη κυβέρνηση ισχυρίστηκε ότι το έχει δημοπρατήσει, ενώ έχει δημοπρατηθεί ουσιαστικά η …ιδέα του έργου και κάποια σκίτσα».

Ο κ. Καραμανλής επεσήμανε ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει παραλάβει «μία κατάσταση που είναι δύσκολη και με προβλήματα που δεν μπορούν να λυθούν μέσα σε μια ημέρα, ωστόσο θα ακολουθήσει τέσσερις βασικές στρατηγικές: Καταρχάς ξεκινάμε από την παραδοχή ότι τα μεγάλα έργα υποδομής πρέπει να αντιμετωπιστούν ως εργαλεία ανάπτυξης και όχι ως εργαλεία παραγωγής ψήφων. Επιπλέον θα πρέπει να υπάρξει συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Ο ίδιος ανέφερε ότι τα λεγόμενα «ώριμα» έργα τη δεδομένη στιγμή είναι λίγα: «Πρόκειται για το νότιο και το βόρειο κομμάτι του Ε65 όπου χρειάζεται συνεννόηση με τις υπηρεσίες της Ε.Ε. το έργο για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που όμως δεν έχει πάρει επισήμως το πράσινο φως για τις πρόδρομες εργασίες, το Πάτρα – Πύργος για το οποίο θα πρέπει επίσης να έχουμε την έγκριση της Ε.Ε.». Ο ίδιος έκανε λόγο για «μεγάλα πισωγυρίσματα που έχουν γίνει στο μετρό Θεσσαλονίκης, και την απίστευτη ιστορία στον σταθμό του Βενιζέλου που πρέπει να τελειώσει ως ενιαίο το έργο μέχρι τον Απρίλιο του 2023».

Ως δεύτερο βασικό άξονα από πλευράς των πρωτοβουλιών της κυβέρνησης ανέφερε ότι πλέον «είναι ώρα να κάνουμε αυτό που λείπει από τη χώρα, έναν στρατηγικό σχεδιασμό της νέας γενιάς έργων, που θα είναι πλήρως τεκμηριωμένα ως προς τη βιωσιμότητα, τη σχέση κόστους – οφέλους κ.τ.λ. Εδώ μπαίνει και το μείζον ζήτημα της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, ενώ είναι εύλογο ότι στη νέα γενιά των έργων τοποθετούμε τα σιδηροδρομικά και την ηλεκτροκίνηση».

Ο ίδιος υποστήριξε ότι θα πρέπει να δοθεί βάρος σε θεσμικές παρεμβάσεις, καθώς επίσης και στην υιοθέτηση πρακτικών του εξωτερικού, ενώ χαρακτήρισε ως βασικό ζήτημα το οποίο θα πρέπει να τεθεί επί τάπητος, αυτό των μεγάλων εκπτώσεων στα έργα. «Επιπλέον θα πρέπει να αξιοποιήσουμε προς όφελος της ανάπτυξης τα οφέλη από τον κλάδο των μεταφορών: Ενδεικτικά, ο κλάδος των logistics είναι ιδιαίτερης σημασίας για τη χώρα, όπου ο Πειραιάς και τα λιμάνια του Βορρά μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές πύλες εισόδου».

Γιαρέντης: Οι ΑΠΕ βασικός τομέας της οικονομίας

«Ο τομέας των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας είναι ένας από τους βασικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπου θα στηριχθεί το στοίχημα της ανάπτυξης και κυρίως της βιώσιμης ανάπτυξης», ανέφερε ο κ. Γιάννης Γιαρέντης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. κατά την ομιλία του στο Athens Investment Forum.

«Όπως πρόσφατα τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η Ελλάδα βγαίνει μπροστά από τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα θέτει δεσμευτικό στόχο για μερίδιο 35% των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Κάποιοι σπεύδουν να μιλήσουν για φιλόδοξο στόχο. Στην πραγματικότητα όμως δεν είναι παρά ο αναγκαίος στόχος κι είναι ο μονόδρομος στον οποίο όσο πιο γρήγορα πορευτούμε τόσο πιο κερδισμένοι θα βγούμε. 

Τι σημαίνει όμως ο στόχος αυτός, ως προς τις πράσινες επενδύσεις; Θα πρέπει μέχρι το 2030 να εγκατασταθούν 14 GW ΑΠΕ, που πρακτικά σημαίνει ότι την επόμενη δεκαετία θα πρέπει κάθε χρόνο να κατασκευάζονται 1,4 GW. Συνολικά μιλάμε για έναν πράσινο επενδυτικό τσουνάμι με συνολικές επενδύσεις στη δεκαετία που θα ξεπεράσουν τα 12 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 1,2 δις. ευρώ ετησίως».

Ο κ. Γιαρέντης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο ελκυστικό εργαλείο των «πράσινων» ομολόγων ειδικά για την αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. «Η παγκόσμια αγορά των πράσινων ομολόγων είναι μια τεράστια αγορά που προσελκύει εντυπωσιακά κεφάλαια. Σύμφωνα με το Climate Bonds Initiative. Το 2018 τα πράσινα ομόλογα που εκδόθηκαν συγκέντρωσαν κεφάλαια ύψους 167,3 δισ. ευρώ, ενώ ένα χρόνο πριν, το 2017 συγκέντρωσαν 162,1 δις. ευρώ». 

«Οι ελληνικές εταιρείες μπορούν και αυτές να αντλήσουν κεφάλαια από αυτήν την τεράστια δεξαμενή κι εδώ έρχεται ο ρόλος του ΔΑΠΕΕΠ, ως διαχειριστή των ΑΠΕ και εγγυήσεων προέλευσης, ώστε ο επενδυτής να αισθάνεται ασφάλεια ότι η επένδυσή του θα αποσβεστεί και θα αποφέρει σταθερά και αδιάλειπτα έσοδα.  Για να μπορέσει η χώρα να προσελκύσει τις αναγκαίες επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια χρειάζεται έναν ισχυρό και ανεξάρτητο ΔΑΠΕΕΠ, ένα διαχειριστή πιθανόν με μια άλλη μετοχική σύνθεση, ανοιχτό για είσοδο στο μετοχικό του κεφάλαιο, ιδιωτικών εταιρειών που συμμετέχουν στην αγορά, κατά το πρότυπο που είχε προβλεφθεί στο παρελθόν για τον ΑΔΜΗΕ. Ταυτόχρονα, η αγορά χρειάζεται έναν ΔΑΠΕΕΠ ο οποίος θα αποτελεί σημείο αναφοράς και θετικό καταλύτη για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και τη διευκόλυνση των επενδύσεων στις ΑΠΕ, μια σύγχρονη και ανταγωνιστική εταιρεία που θα λειτουργεί ως one stop shop για όσους ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην εγχώρια αγορά των ΑΠΕ».

Σιγάλας: Ευνοϊκές συνθήκες για μεσαίες και μικρότερες επενδύσεις

Ο κ. Μανώλης Σιγάλας Αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Νοτίου Ευρώπης της Hill International, στη διάρκεια της ομιλίας του στο Athens Investment Forum, αναφέρθηκε στα έργα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εκκρεμότητα, τονίζοντας ότι ο ίδιος είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Ελλάδας, καθώς οι συνθήκες ωριμάζουν ώστε να ευνοήσουν τόσο τις μεγάλες όσο και τις μεσαίες και μικρότερες επενδύσεις. 

Όπως είπε μόνο στην Αττική υπάρχουν έργα αξίας 5 έως 6 δις. ευρώ όπως το Ελληνικό, οι επενδύσεις στον ΟΛΠ και η επέκταση του μετρό, που μαζί με άλλα μικρότερα projects ισοδυναμούν με το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα υπάρχει σημαντικό αντικείμενο σε έργα όπως τα περιφερειακά λιμάνια, τα αεροδρόμια και τα ενεργειακά έργα. 

Ο κ. Σιγάλας εκτίμησε ότι δικαίως οι προσδοκίες είναι υψηλές, ωστόσο πρέπει να γίνει σωστή διαχείριση και συστηματική προσπάθεια καθώς και το 2019 υπήρξε κοιλιά και θα πρέπει το 2020 να έρθουν στην εκκίνηση και να μπουν στη φάση της κατασκευής έργα που θα φέρουν πολλαπλασιαστικά οφέλη.

Ο τεχνικός κλάδος σύμφωνα με τον κ. Σιγάλα θα πρέπει να βοηθήσει να προχωρήσουν τα έργα, οι εταιρίες να προσλαμβάνουν εργαζόμενους όσο οι συνθήκες βελτιώνονται, να συνδράμουν ώστε να βγαίνουν νέα στελέχη και να συγκεντρώνεται τεχνογνωσία και τέλος ο κλάδος να παραμείνει κοντά στην πολιτεία και τους decision makers. 

Κουρέτας: Τα κύρια έργα της Αττικό Μετρό

Αναφερόμενος στα κύρια έργα της Αττικό Μετρό Α.Ε., ο κ. Νικόλαος Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επεσήμανε, κατά την ομιλία του στο Athens Investment Forum, ότι την τελευταία 20ετία η Αττικό Μετρό έχει θέσει σε λειτουργία και κατασκευάζει 60 χλμ. γραμμών μετρό σε 64 σταθμούς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη συνολικού κόστους περίπου 7,2 δισ. ευρώ.

Στο στάδιο της δημοπράτησης είναι το έργο της Γραμμής 4, το πρώτο τμήμα της οποίας είναι για 13 χλμ. με 15 σταθμούς, με τρένα χωρίς οδηγό και συστήματα στην αιχμή της τεχνολογίας με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ. Στο στάδιο σχεδιασμού/ μελετών βρίσκονται συνολικά 37 χλμ. γραμμών με 26 σταθμούς, ενώ 32 χλμ. γραμμών δικτύου τραμ βρίσκονται σε λειτουργία ή σε στάδιο κατασκευής. Στο στάδιο του σχεδιασμού / μελετών βρίσκονται ακόμη 9 χλμ. γραμμής, ενώ το συνολικό κόστος αντιστοιχεί στα 600 εκατ. ευρώ περίπου. Στα λοιπά έργα που «τρέχει» η εταιρεία είναι αμαξοστάσια, κέντρα ελέγχου λειτουργίας, χώροι στάθμευσης, εγκαταστάσεις μετεπιβίβασης λεωφορείων, αποκατάσταση και ανάπλαση αστικών περιοχών, σιδηροδρομική σύνδεση με αεροδρόμιο κ.τ.λ. Ενδεικτικά στην επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά το καλοκαίρι του 2020 πρόκειται να ολοκληρωθούν τρείς σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια), ενώ το καλοκαίρι του 2021 ακόμη τρείς (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο), ενώ στα οφέλη του έργου υπολογίζεται η μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων Ι.Χ. κατά 23.000 ημερησίως με 115 χιλ. πολίτες να εξυπηρετούνται στη ζώνη επιρροής των σταθμών και τη διαδρομή λιμάνι – αεροδρόμιο να φθάνει τα 55 λεπτά.

Όσον αφορά την επέκταση του τραμ Πειραιά, με ολοκλήρωση το επόμενο έτος (προϋπολογισμός 50 εκατ. ευρώ), η επιβατική κίνηση ανά ημέρα εκτιμάται τις 35.000 νέους επιβάτες.

Περδικάρης: Συμφωνία επανεκκίνησης στον κλάδο των υποδομών

Για ένδεια όσον αφορά τα έργα έκανε λόγο στην ομιλία του στο Athens Investment Forum ο κ. Γιώργος Περδικάρης από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος παρέθεσε και συγκεκριμένους αριθμούς:

«Την περίοδο 2016- 2019 δημοπρατήθηκαν έργα 3,2 δισ. ευρώ (σ.σ. η αναφορά γίνεται για έργα προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ) και από αυτά τα έργα, τα 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα, ενώ μόνο για τα υπόλοιπα 900 εκατ. ευρώ έχουν υπογραφεί συμβάσεις και εκτελούνται. Από αυτές, τα 250 εκατ. ευρώ αφορούν στην οδοποιία Πάτρα – Πύργου και άλλα 250 εκατ. ευρώ στον Ε65. Σε μία ολόκληρη τετραετία εξελίσσονται έργα που αντιστοιχούν μόλις στο 50% του τζίρου των εταιρειών της ανώτατής τάξης.

Ο ίδιος έκανε λόγο για την ανάγκη για ένα ‘’restart’’ και μία συμφωνία επανεκκίνησης στον κλάδο των υποδομών που θα κόψει τον γόρδιο δεσμό. «Την ανάγκη αυτή θεωρούμε ότι έχει αντιληφθεί και η παρούσα ηγεσία του υπουργείου. Οι διαγωνισμοί βρίσκονται σχεδόν στο σύνολό τους μπλοκαρισμένοι ή σε πολύ μικρό βαθμό ωρίμανσης. Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις ούτε έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ένα ή δύο χρόνια. Ενδεικτικά, το μοντέλο των παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ αποτελεί μία διέξοδο».

Ο κ. Περδικάρης ανέφερε ότι υπάρχει η δυνατότητα, υπό τις δεδομένες συνθήκες, να υπάρξει κατασκευαστικό αντικείμενο με πιο άμεσο τα έργα στις επεκτάσεις των συμβάσεων παραχώρησης, τις ενεργειακές υποδομές και τα σιδηροδρομικά έργα που είναι έτοιμα να ξεκινήσουν, όπως το τελευταίο στάδιο του Κόρινθος – Πάτρα και το Λάρισα – Βόλος. 

Σουρέτης: Χρειάζονται "γρήγορες νίκες"

Για την ανάγκη να υπάρξουν «γρήγορες νίκες» ώστε να καλυφθεί το κενό των έργων και να ενισχυθεί η ανάπτυξη στη χώρα έκανε λόγο κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Athens Investment Forum, ο κ. Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Ο ίδιος πρότεινε να υπάρξει κι ένα κεντρικό όργανο συντονισμού στον τομέα των υποδομών με τη συμμετοχή επιτελών από τα αρμόδια υπουργεία. «Για κάθε 1 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστικό τομέα, δημιουργούνται 45 θέσεις εργασίας και με αυτές συνδέονται ακόμη 1,5 θέσεις εργασίας. Ο κύριος εχθρός είναι ο χρόνος για να κερδηθεί το στοίχημα. Θα πρέπει να δοθούν «γρήγορες νίκες» και γι’ αυτό χρειάζεται ένα όργανο συντονισμού, ένα task force υποδομών με τη συμμετοχή της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, του υπουργείου Ανάπτυξης και της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Αποβλήτων».

Ο κ. Σουρέτης αναφέρθηκε ειδικά στο θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα, το οποίο αποτελεί διαχρονικό ζήτημα στη χώρα μας: «Στο κομμάτι των περιβαλλοντικών έργων θα πρέπει να υιοθετηθούν και να εντατικοποιηθούν πρακτικές έργων ΣΔΙΤ με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε. Το θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων έχει εξελιχθεί σε ένα πρόβλημα για την Ελλάδα και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί παραμένει ως πρόβλημα. Στην Αθήνα 80% των σκουπιδιών τα θάβουμε. Θεωρώ ότι είναι κάτι που πρέπει να το καλύψει η ελληνική Πολιτεία κι εκτιμώ ότι υπάρχει και η βούληση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας».

Μεγάλη είναι και η ευκαιρία στις ΑΠΕ «που αποτελούν βασικό πεδίο για την Ελλάδα και μπορούν να φθάσουν οι επενδύσεις στα επόμενα χρόνια στα επίπεδα των 6- 8 δισ.  ευρώ». 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα