Skip to main content
Menu
English edition

Διευρύνεται ο έλεγχος - και η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού στις έρευνες της DG Comp για τη ΔΕΗ

Χρήστος Στεφάνου

Το ερώτημα που από χθες απασχολεί την ενεργειακή αγορά είναι τι κρύβεται πίσω από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού και πως αυτή η έρευνα επηρεάζει τις ανοιχτές υποθέσεις της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού.

Εκείνο που πάντως που κάνει εντύπωση είναι ότι στο κλιμάκιο των ευρωπαίων ελεγκτών που συλλέγει στοιχεία, σύμφωνα με κάποιες πληροφορές, συμμετέχουν και στελέχη της ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία το τελευταίο διάστημα ήταν ούτως ή άλλως σε συνενόηση και ανταλλαγή πληροφοριών με την DG Comm.

Τα μέχρι στιγμής δεδομένα γύρω από την υπόθεση είναι τα εξής:

Πρώτον έχουμε μια υπόθεση που αντιμετωπίζεται με μεγάλη σοβαρότητα από όλους τους εμπλεκομένους: Η επιτόπια και ταυτόχρονη χρονικά έρευνα των κλιμακίων των Βρυξελλών σε ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ δείχνει τις προθέσεις της DG COMP. «Δεν γίνονται τέτοιες έφοδοι για μικρές υποθέσεις» αναφέρουν γνώστες της λειτουργίας της Επιτροπής.

Το γεγονός δε ότι η απόφαση να εξεταστεί η υπόθεση ελήφθη την 1η Φεβρουαρίου, που σημαίνει ότι υπήρχαν κάποιες ενδείξεις προς την πλευρά της ΔΕΗ όταν το περασμένο Σάββατο 11 Φεβρουαρίου ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκης μιλούσε για χειραγώγηση της αγοράς από τους ανταγωνιστές της εταιρείας.

Σε ό,τι αφορά την προέλευση και το περιεχόμενο της καταγγελίας. Είναι σαφές ότι υπάρχουν πολλές καταγγελίες που έχουν φτάσει στην DGCOMP για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρισμού και τη συμπεριφορά της ΔΕΗ αλλά και των ιδιωτών.

Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι η βασική καταγγελία που έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των Βρυξελλών είναι παλιά και αυτό συνάγεται από το γεγονός ότι τα στοιχεία που εξέτασε η DGCOMP φτάνουν μέχρι το 2010, δηλαδή 7 χρόνια πριν. Ωστόσο είναι επίσης σαφές ότι η Κομισιόν έχει βάλει στο μικροσκόπιο και την πρόσφατη κρίση, η οποία πιθανότατα αποτέλεσε και τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, ιδιαίτερα με τη συμπεριφορά του ΑΔΜΗΕ (διαρροή ενέργειας από τη Βουλγαρία, λανθασμένος προγραμματισμός, η ύπαρξη χαμηλών τιμών στη χονδρεμπορική αγορά παρά το γεγονός ότι υπήρχε έλλειμμα και συνθήκες κρίσης). Ας σημειωθεί επίσης ότι η Κομισιόν έχει δεχθεί καταγγελίες και από βιομηχανικούς καταναλωτές σχετικά με τη συμπεριφορά της ΔΕΗ απέναντί τους κατά την τιμολόγηση της κατανάλωσή τους.

Τώρα ποια είναι τα θέματα που βρέθηκαν στο μικροσκόπιο των ελεγκτών της DGCOMP όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συνελέγησαν από τις διευθύνσεις διαχείρισης ενέργειας, σχεδιασμού και απόδοσης μονάδων, οικονομικών στη ΔΕΗ και από τη διεύθυνση συναλλαγών ενέργειας του ΑΔΜΗΕ:

Πρώτον υπερδηλώσεις λιγνιτικών: εξετάζεται δηλαδή κατά πόσο η ΔΕΗ δήλωνε συστηματικά παραπάνω δυναμικότητα λιγνιτικών μονάδων ακόμη και εάν αυτή δεν ήταν διαθέσιμη και δεν επιβεβαιωνόταν στην πράξη, με στόχο να ελέγξει τους συμμετέχοντες στην αγορά. ). Σημειώνεται ότι όπως έχει καταγγελθεί, ο ΑΔΜΗΕ δεν συνεργαζόταν, γενικά, στο να παρέχει στοιχεία όταν οι ιδιώτες ανέφεραν τέτοιες πρακτικές στη ΡΑΕ κ.λπ.

Δεύτερον μεθοδεύσεις με τα νερά: εξετάζεται εάν η ΔΕΗ χρησιμοποιούσε τα υδροηλεκτρικά της με στόχο το χαμήλωμα της ΟΤΣ. Εδώ βεβαίως έχουμε μια σχετικά πρόσφατη εξέλιξη με το νέο κανονισμό της ΡΑΕ, βάσει του οποίυο η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη να δίνει προσφορές για τα μη υποχρεωτικά νερά με βάση τη στάθμη των ταμιευτήρων. Εάν η στάθμη είναι υψηλή η προσφορά είναι μικρή, εάν η στάθμη είναι χαμηλή υποχρεώνεται να δίνει υψηλή προσφορά. Αυτό λειτούργησε και στην πρόσφατη κρίση, γεγονός που εξηγεί εν μέρει και την άνοδο της ΟΤΣ στη δεύτερη φάση.

Άλλες καταγγελίες που έχουν γίνει αφορούν στους διαγωνισμούς του ΑΔΜΗΕ για τη δέσμευση ισχύος στις διασυνδέσεις, όπου επίσης έχουν κατηγορηθεί ΔΕΗ και Διαχειριστής για χειραγώγηση, ωστόσο τα αποτελέσματα των δημοπρασιών δεν επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς.

Σε κάθε περίπτωση η συγκυρία της έρευνας χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά αρνητική με δεδομένο ότι συμπίπτει με τη σφοδρή πίεση των δανειστών για πωλήσεις μονάδων, αλλά και με την πιο κρίσιμη φάση για την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ και τη διατήρηση υπό τον έλεγχο του Δημοσίου του 51% του Διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς. 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα