Ο πονοκέφαλος του ΕΤΜΕΑΡ για κυβέρνηση και ΡΑΕ και η σκληρή πραγματικότητα των αριθμών

Ο πονοκέφαλος του ΕΤΜΕΑΡ για κυβέρνηση και ΡΑΕ και η σκληρή πραγματικότητα των αριθμών

Ο πονοκέφαλος του ΕΤΜΕΑΡ για κυβέρνηση και ΡΑΕ και η σκληρή πραγματικότητα των αριθμών
12 12 2013 | 06:59

Μέχρι το τέλος του μήνα καλείται να εκδώσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την απόφασή της για την αναπροσαρμογή του τέλους ΕΤΜΕΑΡ, η οποία -όπως πάντα- εξελίσσεται σε δύσκολη εξίσωση με πολλές παραμέτρους. Αυτό συμβαίνει διότι πέρα από τους αριθμούς και τους υπολογισμούς του ελλείμματος που πρέπει να καλυφθεί, υπεισέρχεται ο παράγοντας του κόστους αλλά και των αντιδράσεων από τους καταναλωτές.

Εάν πάντως λαμβανόταν υπόψη μόνο η εξέλιξη των μεγεθών του ειδικού λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ, τότε για να είναι εφικτή η σταδιακή απόσβεση του ελλείμματος μέχρι το τέλος του 2014, θα χρειαζόταν μια ακόμη υπέρογκη αύξηση του τέλους. Οι πληροφορίες θέλουν -πάντα σύμφωνα με τους «στεγνούς» υπολογισμούς- να είναι αναγκαία μια αύξηση του τέλους μεσοσταθμικά στα 25 ευρώ η μεγαβατώρα ενώ για τους οικιακούς καταναλωτές το ποσό θα έπρεπε να ξεπεράσει τα 30 ευρώ.

Αυτό το νούμερο βεβαίως προκύπτει καθώς ακόμη δεν έχουν εφαρμοστεί οι πρωτοβουλίες του ΥΠΕΚΑ για μόνιμη αντιμετώπιση του προβλήματος. Το περίφημο new deal το οποίο ακόμη δεν έχει ανακοινωθεί, ωστόσο, φαίνεται ότι θα επικαλεστεί και το ΥΠΕΚΑ στην απάντησή του προς τη ΡΑΕ, προκειμένου να μην υπάρξει αυτή η αύξηση.

Το ερώτημα βεβαίως για τους καταναλωτές, είναι εάν τελικά θα αποφασιστούν αυξήσεις στο ΕΤΜΕΑΡ.

Τεχνοκρατικές εισηγήσεις συμβούλων του ΥΠΕΚΑ, φέρεται να προτείνουν μια ακόμη ήπια αύξηση του τέλους, της τάξης των 2 ευρώ η μεγαβατώρα (από 14,6 ευρώ μεσοσταθμικά που είναι αυτή τη στιγμή). Ακόμη και αυτή η αύξηση ωστόσο, πολιτικά, είναι εξαιρετικά δύσκολα διαχειρίσιμη από το ΥΠΕΚΑ, το οποίο και εξετάζει τρόπους ώστε η απάντησή του προς τη ΡΑΕ να δίνει τη δυνατότητα στο Ρυθμιστή να περιορίσει την αύξηση ή ακόμη και να αποφασίσει τη διατήρηση του τέλους στα ίδια επίπεδα. Το τελευταίο, δηλαδή το πάγωμα του τέλους φαίνεται ότι είναι και το επικρατέστερο σενάριο, υπό την έννοια ότι με το γενικότερο κλίμα που επικρατεί -συζητήσεις για διακοπές ηλεκτροδοτήσεων, αύξηση των ΥΚΩ για τη στήριξη των ευπαθών ομάδων κλπ- δύσκολα μπορεί να αποφασιστεί οποιαδήποτε νέα επιβάρυνση.

Να σημειώσουμε ότι το καλοκαίρι, με βάση τα τότε σενάρια που είχαν καταρτιστεί -τα οποία περιλάμβαναν και τη θετική επίπτωση από το new deal- η μέγιστη δυνατή αύξηση στο ΕΤΜΕΑΡ που θα μπορούσε να επιβληθεί ήταν 0,4 ευρώ η μεγαβατώρα, δηλαδή μεσοσταθμικό τέλος στα 15 ευρώ. Φαίνεται ωστόσο ότι το σενάριο διαφοροποιείται τόσο γιατί υπάρχει χρονική καθυστέρηση στην εφαρμογή των νέων μέτρων, όσο και γιατί τα μέτρα αυτά εξετάζεται να είναι λίγο πιο ήπια.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM