Skip to main content
Menu
English edition

Τι λέει το νομοσχέδιο για τη χρηματοδότηση της διακοψιμότητας

Μπορεί στο κείμενο του νομοσχεδίου να μην υπάρχει η φόρμουλα κατανομής του κόστους  χρηματοδότησης της διακοψιμότητας, ωστόσο η διατύπωση και η τεκμηρίωση που χρησιμοποιείται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, επί της ουσίας προαναγγέλλει το ποιοι θα κληθούν να σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος.

Έτσι στην αιτικολογική έκθεση αναφέρεται:

«Οι πόροι για το οικονομικό αντιστάθμισμα της Υπηρεσίας Διακοπτόμενου Φορτίου θα προέρχονται από το Μεταβατικό Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού, το οποίο θα βαρύνει όλη την παραγωγή ενέργειας στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και το Δίκτυο  και θα εφαρμόζεται επί των εσόδων των μονάδων παραγωγής. Η κατανομή του Μεταβατικού Τέλους οφείλει να ακολουθεί την «προβλεψιμότητα», «διαθεσιμότητα» και «ευελιξία» κάθε μορφής ηλεκτροπαραγωγής»

Δηλαδή τα χρήματα θα βρεθούν από τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας. Πρακτικά βεβαίς δε θα πληρώσουν όλοι το ίδιο: όπως επισημαίνει και η αιτιολογική έκθεση στην κατανομή θα πρέπει να ακολουθούνται τρεις αρχές: προβλεψιμότητα, διαθεσιμότητα και ευελιξία.

Υπό την έννοια αυτή οι συμβατικές μονάδες θα κληθούν να χρηματοδοτήσουν το σκέλος της διακοψιμότητας που αφορά σε πιθανό πρόβλημα τροφοδοσίας φυσικού αερίου, όπως συνέβη το 2012. Όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση : «η  αδιάλειπτη τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο κατέστη ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα τα τελευταία έτη καθώς και ενώ η εξάρτηση από το εν λόγω καύσιμο αυξήθηκε σημαντικά δεν έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί όλες οι απαραίτητες επενδύσεις που θα απομάκρυναν στην πράξη κάθε ενδεχόμενο έλλειψης του καυσίμου». Σύμφωνα με το ν/σ «σήμερα, η εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων φυσικού αερίου ανέρχεται σε 4.500 ΜW  το οποίο αποτελεί περίπου το 35% της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος των συμβατικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής του Διασυνδεδεμένου Συστήματος. Εξάλλου η συμβολή του φυσικού αερίου στην συνολική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας του Διασυνδεδεμένου Συστήματος κατά το τελευταίο έτος ανήλθε σε περίπου 25%».

Αντίστοιχα οι ΑΠΕ και η κάθε τεχνολογία θα κληθεί να πληρώσει το μερίδιο που της αναλογεί στο κομμάτι της προβλεψιμότητας, της διαθεσιμότητας και της ευελιξίας.  Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο νομοθέτης: «Ωστόσο, παρά τα μεγάλα περιβαλλοντικά οφέλη που συνεπάγεται η μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ, ο στοχαστικός χαρακτήρας της παραγωγής τους καθιστά απαραίτητη τη σταδιακή αλλά συνεχή αλλαγή του ρόλου των συμβατικών μονάδων. Ειδικότερα, ο προγραμματισμός και η λειτουργία των συμβατικών μονάδων σε πραγματικό χρόνο προσαρμόζεται όλο και περισσότερο στη λογική της κάλυψης των απότομων μεταβολών στην παραγωγή των μονάδων ΑΠΕ έτσι ώστε να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη τροφοδοσία των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας».

Πάντα σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του ν/σ η ανάγκη της θέσπισης των συμβάσεων διακοψιμότητας τεκμηριώνεται από δύο παράγοντες την αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ και την αυξημένη εξάρτηση από το φυσικό αέριο : «Συμπερασματικά, νέοι παράγοντες όπως η ραγδαία διείσδυση των ΑΠΕ η οποία αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον, η μεγάλη εξάρτηση του τομέα ηλεκτροπαραγωγής από το φυσικό αέριο, η οποία βαίνει αυξανόμενη και η ανάδειξη του διασυνοριακού εμπορίου ως κρίσιμης δραστηριότητας στη λειτουργία της απελευθερωμένης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας κάνουν απαραίτητη τη διεύρυνση της χρήσης των εργαλείων που διαθέτει ο ΑΔΜΗΕ σύμφωνα με τον ΚΔΣ  προς την κατεύθυνση της διασφάλισης του ενεργειακού εφοδιασμού των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας του Διασυνδεδεμένου Συστήματος».

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η υπουργική απόφαση με την κατανομή θα εκδοθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου. Δεν περιλήφθηκε στο νομοσχέδιο διότι θα πρέπει να υπάρχει ευελιξία και καλύτερη προσαρμοστικότητα στις συνθήκες της αγοράς.

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A