Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Τα τρία ενεργειακά projects που αλλάζουν την Ελλάδα – Ο EastMed, o IGB και το FSRU Αλεξανδρούπολης

Κωνσταντίνος Φιλίππου

Τρία μεγάλα ενεργειακά έργα διεθνούς εμβέλειας, τα οποία κάποτε έμοιαζαν πολύ μακρινά και απίθανο να πραγματοποιηθούν, παίρνουν σταδιακά σάρκα και οστά…

Οι διεθνείς αγωγοί μεταφοράς φυσικού EastMed και IGB αλλά και ο πλωτός τερματικός σταθμός αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Αλεξανδρούπολης είναι τρία επενδυτικά σχέδια, τα οποία μετατρέπουν την Ελλάδα σε ενεργειακό hub και αναβαθμίζουν τη γεωπολιτική θέση της χώρας στην εύθραυστη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων.

Η διακρατική συμφωνία για τον αγωγό Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας που θα μεταφέρει μέσα από μία διαδρομή 2.000 χλμ. 10 έως 20 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ιταλία, υπογράφεται στις 2 Ιανουαρίου στην Αθήνα από τους αρχηγούς των τριών πρώτων κρατών Νετανιάχου, Αναστασιάδη και Μητσοτάκη.

Η κίνηση αυτή δένει τη συμμαχία των τριών χωρών σε μία περίοδο κατά την οποία η τουρκική προκλητικότητα οξύνεται στην περιοχή. Συμμαχία η οποία διευρύνεται μέσω του EastMed Gas Forum, το οποίο συνεδριάζει εκ νέου με τη συμμετοχή των υπουργών Ενέργειας της Αιγύπτου, του Ισραήλ, της Κύπρου, της Ελλάδας, της Ιορδανίας και της Παλαιστινιακής Αρχής στις 15 με 16 Ιανουαρίου.   

Ο EastMed

Πέραν της υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας για τον EastMed, η οποία αναμένεται να «δέσει» μετά και τη συμμετοχή της Ιταλίας, η κίνηση που έβγαλε ξανά στο προσκήνιο το μεγάλο έργο των 7 δις. δολ. είναι η πρόσφατη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΥΑΦΑ Ποσειδών, όπου συμμετέχουν σε ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison, να επισπευσθεί η ολοκλήρωση όλων των εκκρεμών σταδίων για την ωρίμανση του αγωγού East Med. Στην ουσία επιταχύνεται η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας ύψους περίπου 70 εκατ ευρώ, μαζί με κάθε άλλο στάδιο ολοκλήρωσης στο σχεδιασμό του αγωγού EastMed, γεγονός που θα ανοίξει και τον δρόμο για την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.

Πληροφορίες δε, αναφέρουν πως η κοινοπραξία «Ποσειδών» βρίσκεται και σε συζητήσεις με ισραηλινές εταιρίες προκειμένου να συμμετάσχουν στο μεγάλο έργο, για το οποίο η επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί σε δύο χρόνια. Διαπραγματεύσεις γίνονται, λένε πηγές, με τον ισραηλινό Διαχειριστή Φυσικού Αερίου (Israel Natural Gas Lines), ενώ στις αρχές του μήνα υπογράφηκε και μνημόνιο συνεργασίας με την ισραηλινή εταιρία TMNG, μέλος του ομίλου Tahal, η οποία εξειδικεύεται στο μηχανικό σχεδιασμό έργων πετρελαίου και φυσικού αερίου αλλά και στην κατασκευή έργων «με το κλειδί στο χέρι» (EPC). Η συμφωνία αφορά στην ανάπτυξη του επενδυτικού σχεδίου με σκοπό την εξαγωγή ισραηλινών ποσοτήτων φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.

Ο IGB

Το έργο του EastMed, έχει πολύ δρόμο μπροστά του και κυρίως για να είναι οικονομικά βιώσιμο απαιτούνται τεράστιες ποσότητες κοιτασμάτων φυσικού αερίου ώστε να συμφέρει η κατασκευή και η μεταφορά τους στην Ε.Ε.

Πολύ νωρίτερα, τον Ιούλιο του 2021 θα έχει τεθεί σε λειτουργία ο ελληνοβουλγαρικός διασυνδετήριος αγωγός (IGB) που αναπτύσσεται με ευθύνη της εταιρείας ICGB AD, στην οποία η ΔΕΠΑ μετέχει με ποσοστό 25%.  Η αρχική δυναμικότητα του είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου. Σε πρώτη φάση, οι ποσότητες θα προέρχονται από τον αγωγό TAP, ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει το 2020, μεταφέροντας αζέρικο αέριο στις ευρωπαϊκές αγορές, και στον οποίο η ΔΕΠΑ έχει δεσμεύσει χωρητικότητα ύψους 1 δισ. κ.μ. Στην ουσία, με τον αγωγό IGB, η εταιρεία πρόκειται να τροφοδοτήσει την βουλγαρική αγορά με φυσικό αέριο από την Κασπία, “σπάζοντας” για πρώτη φορά το ρωσικό μονοπώλιο στη γειτονική χώρα.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης

Ο IGB δεν θα εφοδιάζεται με φυσικό αέριο μόνο από τον TAP.

Η ιδέα της κατασκευής του πλωτού τερματικού σταθμού LNG ανοικτά της Αλεξανδρούπολης αποσκοπεί και σε νέα εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας της Βουλγαρίας και άλλων ανατολικών χωρών της Ευρώπης, όπως και της Ουκρανίας.

Ο σταθμός είναι συμπληρωματικός του IGB και αποτελείται από την FSRU (πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG) με αποθηκευτική ικανότητα LNG έως και 170.000 κυβ. μέτρα και δυναμικότητα αεριοποίησης 22,7 εκ. κ.μ. ημερησίως (8,3 δισ. κ.μ. ετησίως), η οποία θα αγκυροβοληθεί 10 χλμ ανοιχτά της παράκτιας περιοχής της Αλεξανδρούπολης, καθώς και από ένα σύστημα υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών συνολικού μήκους 28 χλμ.

Η ΔΕΠΑ συμμετέχει και σε αυτό το έργο, με το διοικητικό συμβούλιο της να αποφασίζει λίγο πριν τα Χριστούγεννα να συμμετάσχει με 20% στο μετοχικό κεφάλαιο της GASTRADE Α.Ε., της εταιρείας που έχει αναλάβει την υλοποίηση του Τερματικού Σταθμού LNG Βόρειας Ελλάδας, στην Αλεξανδρούπολη.

Απομένουν, πέραν της Gaslog και του ομίλου Κοπελούζου που θα συμμετάσχουν με ποσοστά από 20%, και η συμμετοχή της βουλγαρικής εταιρίας φυσικού αερίου και πιθανόν και της ρουμανικής.

Τα έργα αυτά του IGB και του FSRU Αλεξανδρούπολης στηρίζονται από την Ουάσιγκτον, όπως και ο EastMed, κάτι που έδειξε και η πρόσφατη παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Φράνσις Φάνον στις αρχές του Αυγούστου στην Αθήνα κατά τη συνάντηση των εμπλεκόμενων χωρών για τον αγωγό των 2.000 χλμ.

Η κυβέρνηση, με το επικείμενο ταξίδι του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ουάσιγκτον θα επιδιώξει να αποσπάσει νέα επιβεβαίωση της αμερικανικής στήριξης αυτή τη φορά από τον ίδιο τον Ντόναλντ Τραμπ.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα