Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Ρεβυθούσα: Ναι στον εξορθολογισμό, αλλά με διαφάνεια - Όχι σε δρακόντεια μέτρα απαντά η αγορά στην πρόταση ΔΕΣΦΑ για τις "λάθος" προκρατήσεις

Χρήστος Στεφάνου

Η αύξηση από τις 50 στις 200 χιλιάδες ευρώ της μοναδιαίας χρέωσης ετήσιου προγραμματισμού για τη Ρεβυθούσα, δηλαδή του πέναλτι που θα πληρώνουν οι χρήστες του τερματικού σε περίπτωση που διαπιστώνεται απόκλιση μεταξύ της αρχικής δήλωσης φορτίου και των πραγματικών εκφορτώσεων, έγινε δεκτή με ανάμεικτα σχόλια από την πλευρά της αγοράς. 

Μάλιστα αρκετές εταιρείες δηλώνουν ότι θα καταθέσουν στη δημόσια διαβούλευση τις θέσεις τους, οι οποίες συνοψίζονται στην παραδοχή ότι απαιτείται αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου στην κατεύθυνση του εξορθολογισμού. Ωστόσο όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς θα πρέπει να υπάρξει ένα σύστημα που θα είναι ανάλογο με τα στάνταρ που ισχύουν σε αντίστοιχες περιπτώσεις τερματικών σταθμών στο εξωτερικό, χωρίς υπερβολικά αυστηρά πρόστιμα.

Συγκεκριμένα, ένα ζητούμενο από πλευράς αγοράς είναι να τεθεί σε εφαρμογή μια πιο σύγχρονη πλατφόρμα από πλευράς ΔΕΣΦΑ, η οποία θα παρέχει μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς το πως δίνονται οι προτεραιότητες στους χρήστες. Στο σημείο αυτό υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.
Επίσης μια πρακτική που εφαρμόζεται σε άλλα τερματικά είναι αντί να επιβαρύνεται ο εισαγωγέας με μεγάλα πρόστιμα όταν δεν φέρνει το φορτίο στην κλεισμένη ημερομηνία, να βγαίνει σε δημοπρασία το slot που έμεινε ελεύθερο και μόνο σε περίπτωση που δεν καλυφθεί η ημερομηνία, να καταβάλλεται το πρόστιμο. 

Ένας ακόμη προβληματισμός της αγοράς αφορά στο γεγονός ότι ο ΔΕΣΦΑ εισηγήθηκε και η ΡΑΕ έθεσε σε διαβούλευση τις αλλαγές, λίγες ημέρες πριν γίνουν οι δηλώσεις των εισαγωγέων για τα φορτία, τις ποσότητες και την κατανομή τους,  για τον επόμενο χρόνο. “Καλούμαστε την επόμενη Πέμπτη να δηλώσουμε τι θα κάνουμε χωρίς να ξέρουμε τι θα ισχύει” αναφέρει πηγή της αγοράς.

Τέλος ένα ακόμη θέμα που θίγουν πηγές της αγοράς αφορά στο γεγονός ότι η ενεργοποίηση του προστίμου γινόταν με ένα περιθώριο λάθους στην αρχική δήλωση φορτίων. Δηλαδή το πρόστιμο δεν ενεργοποιείτο αυτόματα μόλις ο εισαγωγέας “έχανε” ένα slot παρά υπήρχε μια ευελιξία και υπήρχε συγκεκριμένο ποσοστιαίο όριο στο οποίο γινόταν ανεκτή η μη επαλήθευση της αρχικής δήλωσης. Πλέον με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ οι εισαγωγείς καλούνται να πετύχουν το 100% των δηλώσεών τους, σε διαφορετική περίπτωση, καλούνται να πληρώσουν το πέναλτι. 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα