«Πράσινο φως» από την ΡΑΑΕΥ για τον εθνικό συντελεστή αντιστάθμισης CO2 στους 0,82tCΟ2/MWh – Πιθανό σενάριο να χρειαστούν πρόσθετοι πόροι για την κάλυψη του μέτρου

«Πράσινο φως» από την ΡΑΑΕΥ για αύξηση του συντελεστή αντιστάθμισης CO2 στους 0,82 τόνους ανά Μεγαβατώρα – Να εξασφαλιστούν οι πόροι ζητά η ενεργοβόρος βιομηχανία

«Πράσινο φως» από την ΡΑΑΕΥ για τον εθνικό συντελεστή αντιστάθμισης CO2 στους 0,82tCΟ2/MWh – Πιθανό σενάριο να χρειαστούν πρόσθετοι πόροι για την κάλυψη του μέτρου

Την αναθεώρηση του εθνικού συντελεστή αντιστάθμισης διοξειδίου του άνθρακα για το 2026 στους 0,82 τόνους CO2 ανά Μεγαβατώρα επισφράγισε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων εγκρίνοντας την σχετική εισήγηση κατά την συνεδρίαση της Ολομέλειας την περασμένη Τρίτη.

Υπενθυμίζεται ότι ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Τσάφος, κατά την παρουσίαση  του πακέτου μέτρων για την στήριξη της βιομηχανίας απέναντι στο υψηλό ενεργειακό κόστος, είχε ανακοινώσει την αναπροσαρμογή του συντελεστή σε αυτά τα επίπεδα, υπογραμμίζοντας το όφελος που προκύπτει για την ελληνική βιομηχανία.

Ως γνωστόν, ο συντελεστής ήταν στους 0,73 τόνους/MWh για την περίοδο μέχρι το 2025 με την Κομισιόν να εισηγείται προ μηνών, σε συνέχεια των επικαιροποιημένων κατευθυντήριων γραμμών, την αναπροσαρμογή του προς στα κάτω στους 0,58 τόνους ανά μεγαβατώρα. Η μείωση επήλθε σε συνέχεια των επιδόσεων της χώρας στο κομμάτι της απολιγνιτοποίησης με το σχετικό σχέδιο να προβλέπει την οριστική απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων μέσα στο 2026.

Από εκεί και πέρα, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχώρησε σε διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν, ζητώντας την αύξηση του συντελεστή ώστε να προσεγγίσει τα επίπεδα των γειτονικών χωρών, μιας και διαφορετικά προκύπτει έλλειμμα ανταγωνιστικότητας για την ελληνική βιομηχανία σε σχέση με τις όμορες αγορές. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο συντελεστής έκλεισε στους 0,82 τόνους ανά μεγαβατώρα για την περίοδο 2026-2030, πράγμα που, σύμφωνα με τον Υφυπουργό, οδηγεί σε μια επιπλέον στήριξη προς την ενεργοβόρο βιομηχανία περίπου 75 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο σε σχέση με το σενάριο αναφοράς.

Σημειώνεται ότι ο μηχανισμός αντιστάθμισης αφορά τις πιο μεγάλες ενεργοβόρες βιομηχανίες σε μια προσπάθεια να αποτραπεί το «carbon leakage», η διαρροή άνθρακα όπως λέγεται, με τις βιομηχανίες να «μετοικούν» σε τρίτες χώρες και αγορές που δεν εφαρμόζουν περιβαλλοντικούς περιορισμούς και μέτρα. Η εφαρμογή του μηχανισμού αντιστάθμισης CO2 στόχο έχει να εξισορροπήσει το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που επιβαρύνονται οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες έναντι άλλων βιομηχανιών εκτός ΕΕ με τις πρώτες να καλούνται να συμμορφωθούν με το σύστημα εμπορίας ρύπων, το γνωστό ETS.

Αξίζει να σημειωθεί, όπως είχε αποτυπωθεί και την «επομένη» των επίσημων ανακοινώσεων της κυβέρνησης, ότι ο κλάδος χαιρετίζει την αναπροσαρμογή του συντελεστή σε υψηλότερα επίπεδα με την επισήμανση ωστόσο να ισχύσει και να αποδώσει τους ανάλογους καρπούς πράγμα που προϋποθέτει ανάλογη βούληση από την κυβέρνηση.

Αναλυτικότερα, ο Προέδρος της ΕΒΙΚΕΝ Αντώνης Κοντολέων είχε επισημάνει σχετικά ότι η ενίσχυση αυτή θα δοθεί υπό την προϋπόθεση ότι τα επόμενα χρόνια θα διατεθεί αντίστοιχο ποσοστό από τα έσοδα των δωρεάν δικαιωμάτων CO2 – άνω του 25% - δεδομένου ότι το 2023 δόθηκε το 16,2% και το 2025 έως τώρα το 20%. Σε κάθε περίπτωση, όπως διευκρινίζουν κύκλοι της βιομηχανίας, τα έσοδα από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων ρύπων είναι συγκεκριμένα, πράγμα που σημαίνει ότι αν δεν ανέβουν οι τιμές του CO2, δύσκολα θα προκύψει το απαιτούμενο ποσό που υπαγορεύει ο μηχανισμός αντιστάθμισης με συντελεστή στο 0,82 τόνους CO2/MWh υπέρ της ενεργοβόρου βιομηχανίας.

Κατά συνέπεια, η κυβέρνηση καλείται να επεξεργαστεί και εναλλακτικό σχέδιο για την εξασφάλιση των πόρων σε περίπτωση που τα έσοδα από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων ρύπων αποδειχθούν ανεπαρκή να καλύψουν το σχετικό ποσό και το οποίο εκτιμάται ότι θα ανέλθει περί τα 250 εκατ. ευρώ για το 2026. Η αναβάθμιση του συντελεστή στα επίπεδα των 0,82 τόνων ανά Μεγαβατώρα μεταφράζεται σε 27 εκατ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με το 0,72. Η απόδοση των χρημάτων γίνεται κατόπιν έκδοσης σχετικής Υπουργικής Απόφασης και ένα χρόνο μετά, δηλαδή η ενίσχυση για το 2026 θα αποδοθεί το καλοκαίρι του 2027.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM