Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Πως εκτιμά η ελληνική διπλωματία την ενεργειακή κινητικότητα σε Βουλγαρία και ΠΓΔΜ

Δημήτρης Κοιλάκος

Με ενδιαφέρον παρακολουθούν οι ελληνικές διπλωματικές υπηρεσίες τις ενεργειακές εξελίξεις στις βαλκανικές χώρες, δίνοντας έμφαση στις πιθανές συνέπειες, θετικές ή αρνητικές, που μπορεί να έχουν σε σχέση με το στόχο να καταστεί η Ελλάδα ενεργειακός και διαμετακομιστικός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή.

Εξ ου και οι σχετικές εξελίξεις απασχολούν συστηματικά τις ενημερώσεις που αποστέλλουν οι διπλωματικές υπηρεσίες στην Αθήνα.

Η Βουλγαρία επιδιώκει την επιτάχυνση του IGB

Είναι χαρακτηριστικές, για παράδειγμα, οι αναφορές της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια, η οποία ενημέρωσε την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΞ για την αντικατάσταση της εκτελεστικής διευθύντριας κοινοπραξίας ICGB Τεοντόρα Γκεοργκίεβα από τον Βαλεντίν Χαμπαρλίεφ. 

Η εξέλιξη αυτή παρουσιάζει ελληνικό ενδιαφέρον, καθώς η βουλγαρική κρατική εταιρεία «Bulgarian Energy Holding» (BEH) συμμετέχει με μερίδιο 50%, σε σύμπραξη με τη ΔΕΠΑ και την ιταλική «Edison», στην κοινοπραξίας ICGB, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του ελληνοβουλγαρικού διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου IGB.

Η αλλαγή στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας της ICGB θα προταθεί από το διοικητικό της συμβούλιο αποφάσισε στην ολομέλεια των μετόχων.

Στην ενημερωτική αναφορά της ελληνικής πρεσβείας αναφέρεται ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη αντανακλά την πρόθεση της ΒΕΗ «ο ρυθμός υλοποίησης του αγωγού να επιταχυνθεί σημαντικά, στόχο που εκτιμάται ότι μπορεί να υπηρετήσει καλύτερα ο Χαμπαρλίεφ, ο οποίος, όπως αναφέρει η BEH, έχει εκτεταμένη εμπειρία στην υλοποίηση έργων υποδομής στον τομέα του φυσικού αερίου».

Η ίδια η BEH αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση ότι η διασύνδεση φυσικού αερίου με την Ελλάδα αποτελεί «σημαντική προτεραιότητα της ενεργειακής πολιτικής της βουλγαρικής κυβέρνησης». 

Η πρεσβεία υπενθυμίζει ότι κατά τη διάρκεια της τρίτης Υπουργικής Διάσκεψης της Συμβουλευτικής Επιτροπής για το "Νότιο Διάδρομο", η οποία πραγματοποιήθηκε στο Μπακού στις 23/2, ο υπηρεσιακός υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Νικολάι Παβλόφ, δήλωσε ότι η κυβέρνησή του εργάζεται εντατικά ώστε να δρομολογηθούν οι απαιτούμενες διαδικασίες και η κατασκευή του αγωγού να ξεκινήσει στις αρχές του 2018. 

Η σχετική αναφορά της πρεσβείας κλείνει εκτιμώντας ότι η σπουδή που δείχνει η βουλγαρική πλευρά έχει να κάνει με το φόβο καθυστερήσεων στην υλοποίηση των συμφωνηθέντων μεταξύ Βουλγαρίας-Αζερμπαϊτζάν για την προμήθει φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, υπογραμμίζεται ότι «στρατηγικός στόχος θα πρέπει να είναι ο IGB να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2020. Τυχόν μη έγκαιρη λειτουργία του IGB διακινδυνεύει την ομαλή εφαρμογή της σύμβασης Βουλγαρίας - Αζερμπαϊτζάν για προμήθεια 1 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και την κοινοτική χρηματοδότηση για την κατασκευή του αγωγού».

Ελληνικό ενδιαφέρον για την εμπορία πετρελαιοειδών στην ΠΓΔΜ

Ενεργειακού ενδιαφέροντος κινητικότητα καταγράφουν οι ελληνικές διπλωματικές υπηρεσίες και στην ΠΓΔΜ. Συγκεκριμένα, το Γραφείο Συνδέσμου που λειτουργεί στα Σκόπια το ΥΠΕΞ ενημέρωσε την Αθήνα για τη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που διοργανώθηκε από το Οικονομικό Επιμελητήριο της ΠΓΔΜ.

Θέμα της εκδήλωσης ήταν η «Ασφάλεια στην προμήθεια πετρελαιοειδών και άλλων προϊόντων - δυνατότητες και εναλλακτικές» και συμμετείχαν ως ομιλητές ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου της ΠΓΔΜ, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας πετρελαιοειδών «ΟΚΤΑ» (θυγατρικής των ΕΛΠΕ), ο πρόεδρος της Ενωσης Ενεργειακών Εταιρειών και ο πρόεδρος της Ενωσης Μεταφορέων της ΠΓΔΜ.

Σύμφωνα με την ελληνική διπλωματική αποστολή, από τη διεξαχθείσα συζήτηση βγαίνουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Συγκεκριμένα, η διπλωματική υπηρεσία αναφέρει ότι: 

«(α) Ο λιμένας Θεσσαλονίκης και ο "Διάδρομος Χ" (σ.σ: διάδρομος μεταφορών που συνδέει οδικά Θεσσαλονίκη, Σκόπια, Βελιγράδι, Ζάγκρεμπ και Βουδαπέστη) αποτελούν την πλέον συμφέρουσα και ασφαλή επιλογή για το εμπόριο και την οικονομία της ΠΓΔΜ. Γι' αυτό το λόγο, έχει ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα να διασφαλιστεί η συνεχής και απρόσκοπτη πρόσβαση στη Θεσσαλονίκη και να καταστεί πλήρως λειτουργικός ο "Διάδρομος Χ".

(β) Η χορήγηση άδειας λειτουργίας στον αγωγό πετρελαιοειδών Θεσσαλονίκης - Σκοπίων για τη μεταφορά ντίζελ δύναται να συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού της ΠΓΔΜ, καθώς και στην αποσυμφόρηση της συνοριακής διόδου Ευζώνων - Μπογκορόντιτσα και του οδικού δικτύου, προς γενικότερο όφελος των εμπορικών ροών».



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα