Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Οριστικό αδιέξοδο στις επαφές ΑΔΜΗΕ-Euroasia για τη διασύνδεση της Κρήτης - Η ΡΑΕ θα αποφασίσει ποιος θα αναλάβει το έργο

Θοδωρής Παναγούλης

(Upd: 19:07) Σε αδιέξοδο κατέληξε η σημερινή συνάντηση των εμπλεκομένων μερών από κοινού με τις ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας και Κύπρου, καθώς και με τον ACER και την Κομισιόν σχετικά με την κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν κήρυξε ουσιαστικά λήξασα τη διαδικασία συνεννόησης ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και στην εταιρεία του Eurasia Interconnector και πλέον η ρυθμιστική αρχή ενέργειας (ΡΑΕ) έχει περιθώριο δύο μηνών για να αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει το έργο και τον φορέα ο οποίος θα το κατασκευάσει και αναλάβει.

Είχε προηγηθεί προ δύο ημερών η ετήσια αναφορά του ACER για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος, στην οποία εντόπιζε διετή καθυστέρηση του .Eurasia Interconnector Η αναφορά αυτή  αποτελεί το κλειδί για την εξέλιξη των δεδομένων από εδώ και πέρα.

Σύμφωνα επίσης με τις διαθέσιμες πληροφορίες, η ΡΑΕ δήλωσε κατά τη συνάντηση ότι επειδή το θέμα είναι επείγον, πιθανότατα δεν θα εξαντλήσει το χρονικό περιθώριο των δύο μηνών που έχει στη διάθεσή της, αλλά αντίθετα θα ανακοινώσει τις αποφάσεις της πολύ σύντομα εντός των επομένων εβδομάδων.

Οι εκτιμήσεις συνηγορούν στο ότι πιθανότατα δεν θα υπάρξει διαγωνιστική διαδικασία, αλλά αντίθετα θα ανατεθεί στον ΑΔΜΗΕ η κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική.

Νωρίτερα, το energypress έγραφε:

Μικρά περιθώρια συνεννόησης για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης – Αρνητική στάση του EuroAsia στην πρόταση του ΑΔΜΗΕ

Με κακούς οιωνούς πραγματοποιείται σήμερα η συνάντηση όλων των εμπλεκομένων σχετικά με την κατασκευή της «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.

Οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι η προθεσμία που είχε δοθεί στον ΑΔΜΗΕ και την εταιρεία του Euroasia Interconnector για να καταλήξουν στη μεταξύ τους συνεργασία για τη δημιουργία κοινής εταιρείας στη βάση όσων προβλέπονται στο MoU που έχουν υπογράψει τον Οκτώβριο δεν οδήγησε σε θετικό αποτέλεσμα.

Συγκεκριμένα η εταιρεία του Euroasia Interconnector παραμένει στο πνεύμα των θέσεων που είχε εξαρχής διατυπώσει και, σε κάθε περίπτωση, δεν έχει συμφωνήσει στο σχέδιο του ΑΔΜΗΕ για τη δημιουργία του κοινού SPV, παρότι τόσο οι Ρυθμιστές όσο και η Κομισιόν το θεωρούν ως μόνη βάση συζήτησης.

Το θέμα δεν έχει βέβαια τελειώσει καθώς σήμερα θα γίνει η τελική προσπάθεια σύγκλισης, ενώ υπάρχουν πληροφορίες ότι και ο Κλάους-Ντίτερ Μπόρχαρντ, διευθυντής της Κομισιόν για την κοινοτική αγορά ενέργειας που βρέθηκε προ ολίγων ημερών στην Αθήνα έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα και δεσμεύτηκε να ενισχύσει τις προσπάθειες για λύση.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι πέραν της σημασίας που έχει για τη χώρα μας η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, το συνολικό project του Εuroasia Interconnector, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να διασυνδέσει Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ, έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε.

Στην περίπτωση πάντως που δεν υπάρξει και σήμερα συμφωνία, η υπόθεση περνάει στα χέρια της ΡΑΕ η οποία, έχοντας τη στήριξη της Κομισιόν (υπάρχει μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, και σχετική επιστολή του Επιτρόπου Κανιέτε) μπορεί είτε να προκηρύξει διαγωνισμό για να αναθέσει την κατασκευή, είτε να προχωρήσει σε διαγωνισμό για τη χρηματοδότηση, είτε να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, την κατασκευή του έργου.

Σε περίπτωση διαγωνισμού και οι δύο ενδιαφερόμενοι θα είναι χαμένοι, αφού η όποια ανταγωνιστική διαδικασία θα προσελκύσει και άλλους μνηστήρες που θα προσέλθουν να διεκδικήσουν ένα έργο με ρυθμιζόμενο και εγγυημένο έσοδο. 

Υπενθυμίζεται ότι το MoU που έχουν υπογράψει ΑΔΜΗΕ και EuroAsia, προβλέπει  ποσοστό τουλάχιστον 51% για τον ΑΔΜΗΕ, 39% για τον Euroasia και 10% για συμμετοχή ιδιωτών. Στο MoU προβλέπεται επίσης ότι η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα δημιουργηθεί από κοινού, θα είναι αυτή που θα αναλάβει, τόσο τη χρηματοδότηση, όσο και την ίδια την κατασκευή του έργου.

Παρόλα αυτά, στην εταιρεία του Euroasia φαίνεται ότι δεν αρκεί η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων όπως προκύπτει από τη μετοχική σύνθεση. Θέλει συναπόφαση σε τεχνικές προδιαγραφείς και προκηρύξεις.

  



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα