Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Νέες "δουλειές" στο λιμάνι της Λάρνακας έφερε η σύνδεση του κοιτάσματος Λεβιάθαν με τις ακτές του Ισραήλ

Από την Κύπρο και συγκεκριμένα από το λιμάνι Λάρνακας πέρασαν όλα τα σημαντικά υλικά που χρειάστηκαν την τελευταία διετία –από τον Ιούνιο 2017 μέχρι τώρα– για την κατασκευή των υποθαλάσσιων αγωγών και εξαρτημάτων που χρησιμοποιήθηκαν για τη σύνδεση των γεωτρήσεων του κοιτάσματος «Λεβιάθαν» του Ισραήλ και αυτών που συνδέουν το κοίτασμα με τις ακτές της χώρας.

Όλη η πολύπλοκη διεργασία άφιξης, συγκέντρωσης και κυρίως του ποιοτικού ελέγχου των σωλήνων και των εξαρτημάτων τους πέρασε από κυπριακά χέρια και συγκεκριμένα την αμιγώς κυπριακή ναυτιλιακή και τεχνική εταιρεία Lavar Shipping, μέλος του ομίλου RPT, που κέρδισε το 2017, μέσα από έντονο διεθνή ανταγωνισμό, τη σχετική συμφωνία με τη Noble Energy Mediterranean, το συμβόλαιο για διαχείριση των αγωγών ανάπτυξης του κοιτάσματος «Λεβιάθαν».

Το έργο αφορούσε στην παραλαβή, αποθήκευση και φόρτωση άνω των 45.000 σωλήνων και συνδέσμων διαφόρων διαμέτρων και επικαλύψεων που τοποθετούνται σε τέτοιους υποθαλάσσιους αγωγούς, όπως και άλλου εξοπλισμού και εξαρτημάτων που χρειάστηκαν για την υλοποίηση του έργου.

Τμήματα των αγωγών έφταναν από τις χώρες κατασκευής τους στην Κύπρο και ξεφορτώνονταν σε βάση της Lavar Shipping στο λιμάνι Λάρνακας, όπου γινόταν ο ποιοτικός έλεγχος όλων των απαιτούμενων παραμέτρων. Μετά μέσω του λιμανιού και σειράς ειδικών πλοίων μεταφέρονταν στην περιοχή του κοιτάσματος για την κατασκευή των αγωγών.

Η συνολική ποσότητα των σωλήνων που παραλήφθηκαν στο λιμάνι Λάρνακας, ελέγχθηκαν, ταξινομήθηκαν ανάλογα με τις ανάγκες των εργασιών και μεταφορτώθηκαν σταδιακά για τη θαλάσσια περιοχή των κατασκευαστικών έργων του αγωγού, υπερέβαινε τους 112.000 τόνους. Επρόκειτο για ειδικές σωληνώσεις με διαμέτρους από 6 μέχρι και 32 ίντσες, που είχαν επικάλυψη με τοιχώματα ειδικού σκυροδέματος, με αποτέλεσμα η συνολική διάμετρος σε ορισμένες κατηγορίες αγωγών να ξεπερνά το ένα μέτρο.

Κατασκευή σε τρεις χώρες

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υποθαλάσσιοι αγωγοί που τοποθετούνται για το κοίτασμα Λεβιάθαν του Ισραήλ, και διέρχονται μέσω Κύπρου, κατασκευάζονται σε τρεις διαφορετικές χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα στην Αργεντινή, την Ιταλία και την Ελλάδα, απ’ όπου πλοία τις μεταφέρουν στην Κύπρο. Η κυπριακή εταιρεία ελέγχει σειρά ποιοτικών χαρακτηριστικών των αγωγών, ώστε να ανταποκρίνονται στα απαιτούμενα διεθνή τεχνικά πρότυπα, όπως και άλλα χαρακτηριστικά που απαιτούν η Noble και οι εταίροι της στο Ισραήλ. Όταν οι προδιαγραφές είναι εντάξει, ταξινομούνται και αποθηκεύονται και αποστέλλονται αναλόγως των αναγκών του έργου σε κάθε στάδιο στην περιοχή του Λεβιάθαν για τοποθέτηση.

Για τη θαλάσσια εξυπηρέτηση του έργου απασχολήθηκαν στην Κύπρο σειρά εξειδικευμένων πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων υπηρεσιών, ενώ και τα μεγάλα πλωτά εργοστάσια τοποθέτησης των υποθαλάσσιων αγωγών, όπως το «Audacia», φιλοξενήθηκαν για σημαντικό χρονικό διάστημα και εξυπηρετήθηκαν είτε μέσω του λιμανιού της Λάρνακας είτε μέσω αυτού της Λεμεσού είτε στα αγκυροβόλια των δύο λιμανιών. Σε αυτό το στάδιο, που είναι και το τελικό, βρίσκεται σε εξέλιξη στις εγκαταστάσεις της Lavar Shipping ο τελικός έλεγχος και αποστολή των τελευταίων 5.000 σωλήνων.

Από τοποθέτηση οπτικών ινών μέχρι αφαίρεση σκουριάς

Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η Noble Energy εμπιστεύτηκε σε κυπριακά χέρια, μέσω της Lavar Shipping, και μια σειρά εξειδικευμένων τεχνικών εργασιών μεγάλης σημασίας, όπως είναι, για παράδειγμα, ο έλεγχος των μαγνητικών πεδίων και ιδιοτήτων σημαντικού ποσοστού των σωλήνων. Κι αυτό επειδή όταν υπάρχει έντονος μαγνητισμός, παρουσιάζονται προβλήματα στην ποιότητα της συγκόλλησης μεταξύ τους. Η Lavar Shipping είχε αναλάβει τη διεξαγωγή αναθεωρήσεων σχεδίων, κατασκευής και τοποθέτησης 56 ματιών μαξιλαριών για ανύψωση σε κάθε γωνία 14 δομών διασταύρωσης υποθαλάσσιων.

Επίσης σε κυπριακά χέρια ανατέθηκε ακόμα μια ιδιαίτερων τεχνικών απαιτήσεων εργασία, που αφορούσε στην ιδιόμορφη και απαιτητική συγκόλληση αριθμού σωληνώσεων διαμέτρου έξι ιντσών, σε αγωγούς των επτά σωληνώσεων η κάθε μία.

(του Πέτρου Θεοχαρίδη, Φιλελεύθερος)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα