Μπίσκας: Στο 15% οι περικοπές ΑΠΕ το 2030 με μπαταρίες 3,1 Γιγαβάτ που προβλέπει το ΕΣΕΚ – Αμελητέες οι απορρίψεις με ένα χαρτοφυλάκιο 7-8 Γιγαβάτ

Στο 15% οι περικοπές ΑΠΕ το 2030 αν οι μπαταρίες μείνουν στα 3,1 Γιγαβάτ που προβλέπει το ΕΣΕΚ – Το πρόβλημα λύνεται αν εγκατασταθούν 7-8 Γιγαβάτ

Μπίσκας: Στο 15% οι περικοπές ΑΠΕ το 2030 με μπαταρίες 3,1 Γιγαβάτ που προβλέπει το ΕΣΕΚ – Αμελητέες οι απορρίψεις με ένα χαρτοφυλάκιο 7-8 Γιγαβάτ

Σε άκρως ανησυχητικά επίπεδα -τόσο για τους παραγωγούς ΑΠΕ όσο και για τις τράπεζες που δανειοδοτούν «πράσινες» επενδύσεις- θα κινούνται οι περικοπές ΑΠΕ το 2030, στην περίπτωση που η διείσδυση των μπαταριών κινηθεί στα επίπεδα που προβλέπει το ΕΣΕΚ. Υπενθυμίζεται ότι στο προσχέδιο του ΕΣΕΚ, όπως αυτό υποβλήθηκε στην Κομισιόν, προβλέπεται η ανάπτυξη μπαταριών συνολικής ισχύος περί τα 3,1 Γιγαβάτ μέχρι το τέλος της 10ετίας. 

Σύμφωνα όμως με τη μοντελοποίηση του Καθηγητή του ΑΠΘ Παντελή Μπίσκα, την οποία παρουσίασε σε χθεσινό workshop που διοργάνωσαν η εταιρεία CLOU – Midea και ο Όμιλος ERKA Energy, ένα χαρτοφυλάκιο αυτού του μεγέθους θα είχε ως συνέπεια οι περικοπές να κινούνται τότε τουλάχιστον στο 15%. Περικοπές που, όπως είναι φυσικό, θα επιβάρυναν περισσότερο τα φωτοβολταϊκά πάρκα. 

Η μοντελοποίηση δείχνει πως μόνον αν οι μπαταρίες ενισχύονταν σημαντικά παραπάνω από τον στόχο του ΕΣΕΚ, οι απορρίψεις θα περιορίζονταν σε αμελητέα επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα, με ένα χαρτοφυλάκιο μονάδων περί τα 7-8 Γιγαβάτ στο τέλος του 2030, θα περιοριζόταν μόλις στο 2-4% η παραγωγή που θα έμενε εκτός συστήματος. Ποσοστά τα οποία θα είναι απόλυτα διαχειρίσιμα. 

Όσον αφορά τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των περικοπών, αυτή θα επηρεαστεί από τη συνεχιζόμενη διείσδυση των ΑΠΕ, με την απουσία μπαταριών για αποθήκευση. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο Καθηγητής, οι πρώτες μπαταρίες δεν αναμένεται να συνδεθούν στο σύστημα πριν από τον Ιούλιο του 2025. Όπως είναι φυσικό, αυτό θα έχει ως συνέπεια να αυξηθούν οι απορρίψεις. 

Η ανοδική τάση καταγράφεται ήδη από φέτος, αφού σύμφωνα με τον κ. Μπίσκα οι περικοπές έφτασαν τα 3 Γιγαβάτ τον Μάρτιο, για να αυξηθούν στα 4 Γιγαβάτ τον Απρίλιο και να ενισχυθούν περαιτέρω στα 5,4 GW τις ημέρες του Πάσχα. 

Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε λειτουργία ΑΠΕ σε σύστημα και δίκτυο ΑΠΕ συνολικής ισχύος 12,5 Γιγαβάτ περίπου. Ένα νούμερο που θα αυξηθεί τους επόμενους μήνες, καθώς μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία νέα φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος 1,5 GW και άλλα 2-3 Γιγαβάτ από τον Νοέμβριο του 2024 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025. 

Ως αποτέλεσμα, το επόμενο φθινόπωρο (Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2024) οι περικοπές προβλέπεται να αγγίξουν τα 5-6 Γιγαβάτ. Ένα χρόνο αργότερα, δηλαδή την περίοδο  Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2025, εκτιμάται ότι θα ενισχυθούν αισθητά, στα επίπεδα των 8 Γιγαβάτ. 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM