Καμπανάκι από τη ΡΑΑΕΥ για μεγάλη επιβάρυνση στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις ρεύματος – Αιτία η «κοινωνικοποίηση» του 50% του κόστους σύνδεσης των ηλεκτροπαραγωγών

Καμπανάκι από τη ΡΑΑΕΥ για μεγάλη επιβάρυνση στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις ρεύματος – Αιτία η «κοινωνικοποίηση» του 50% του κόστους σύνδεσης των ηλεκτροπαραγωγών

Καμπανάκι από τη ΡΑΑΕΥ για μεγάλη επιβάρυνση στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις ρεύματος – Αιτία η «κοινωνικοποίηση» του 50% του κόστους σύνδεσης των ηλεκτροπαραγωγών

Επιστολή στο ΥΠΕΝ αποφάσισε να στείλει η Ολομέλεια της ΡΑΑΕΥ κατά τη συνεδρίασή της την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου, με θέμα το μέτρο που έχει θεσπίσει το υπουργείο, για τον επιμερισμό κατά 50% ανάμεσα στους Διαχειριστές και τους ηλεκτροπαραγωγούς, των έργων επέκτασης ΕΔΔΗΕ και ΕΣΜΗΕ για τη σύνδεση των δεύτερων. Όπως αναμένεται να επισημαίνει στην επιστολή της η Ρυθμιστική Αρχή, ειδικά στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, το μέτρο αυτό εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης, απειλώντας με σημαντική αύξηση των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος. 

Υπενθυμίζεται ότι ο επιμερισμός ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με τον νόμο 4951/2022 (Άρθρο 98) τον Ιούλιο του 2022. Στην περίπτωση του ΕΔΔΗΕ αφορά αποκλειστικά παραγωγούς ΑΠΕ, καλύπτοντας έργα αποκλειστικών γραμμών παραγωγών που δεν εξυπηρετούν καταναλωτές και συνδέονται σε ιδιωτικό υποσταθμό υψηλής ή μέσης τάσης (νέο ή υφιστάμενο), καθώς και έργα επέκτασης του δικτύου για τη σύνδεση μεμονωμένων παραγωγών μήκους μικρότερου των 100 μέτρων. 

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, στο δίκτυο διανομής είναι περιορισμένα τα σχετικά ποσά, με συνέπεια να μην πρόκειται να προκαλέσουν σημαντικές επιβαρύνσεις στις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου. Μάλιστα, όπως έγραψε το energypress, με πρόσφατη απόφασή της η Ρυθμιστική Αρχή άνοιξε τον δρόμο για την επιστροφή του 50% σε όλους τους παραγωγούς. 

Όπως επισημαίνεται όμως από τα στελέχη της ΡΑΑΕΥ, τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά στην περίπτωση των έργων επέκτασης στο ΕΣΜΗΕ, καταρχάς γιατί ο προϋπολογισμός τους είναι πολύ μεγαλύτερος, σε σχέση με το δίκτυο διανομής. Σημαντικό είναι επίσης πως η «περίμετρος» εφαρμογής του μέτρου είναι πιο διευρυμένη στο σύστημα μεταφοράς. Έτσι, εκτός από τις μονάδες ΑΠΕ, περιλαμβάνονται και έργα επέκτασης για τη σύνδεση θερμικών σταθμών, μονάδων αποθήκευσης, καθώς και καταναλωτών στην υψηλή τάση. Οι καταναλωτές προστέθηκαν στην πορεία, τον Μάρτιο του 2023. 

Με βάση εκτίμηση της Ρυθμιστικής Αρχής, η ανάληψη του 50% των έργων επέκτασης για τη σύνδεση των παραπάνω δικαιούχων, θα μπορούσε να αυξήσει τη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ έως και κατά 400 εκατ. ευρώ. Επομένως, θα οδηγήσει σε σημαντική άνοδο των τιμολογίων του Διαχειριστή. 

Για να αποσοβηθεί αυτός ο κίνδυνος, η Ρυθμιστική Αρχή εισηγείται στο ΥΠΕΝ να τροποποιήσει τη σχετική ρύθμιση, ώστε τα ποσά που υποχρεώνεται να δαπανά ο ΑΔΜΗΕ να μην προστίθενται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση. Αυτό που προτείνεται είναι αντίθετα οι εν λόγω δαπάνες να καταχωρίζονται σε έναν διακριτό κωδικό, ώστε να μην συνυπολογίζονται στον υπολογισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου, με βάση το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC). Έτσι, το έσοδο του Διαχειριστή, για τα συγκεκριμένα κόστη, θα υπολογίζεται με χαμηλότερο συντελεστή, όσο το κόστους δανεισμού του. 

Ένα πρόβλημα που θα είχε η κατάργηση του μέτρου είναι ότι παραγωγοί και καταναλωτές υψηλής τάσης έχουν λάβει υπόψή τους τον επιμερισμό κατά 50% των έργων επέκτασης, διαμορφώνοντας με αυτό το δεδομένο τα business plan τους. Η εισήγηση της ΡΑΑΕΥ αποφεύγει αυτόν τον σκόπελο. 

Όπως επισημαίνει η Ρυθμιστική Αρχή, με τη εισήγησή της θα αποφευχθεί η αισθητή αύξηση των ρυθμιζόμενων χρεώσεων και, κατά συνέπεια, η επιβάρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Έτσι, τη στιγμή που προωθούνται μία σειρά από πρωτοβουλίες για να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να μειωθούν οι τιμές προμήθειας ρεύματος, οι λογαριασμοί ρεύματος δεν θα «φουσκώσουν» ούτε από το μη ανταγωνιστικό σκέλος. 

Υπενθυμίζεται ότι με βάση το προηγούμενο καθεστώς, οι ιδιοκτήτες των σταθμών και οι καταναλωτές υψηλής τάσης αναλάμβαναν το 100% του κόστους σύνδεσης στο ΕΣΜΗΕ. Οι αντίστοιχες υποδομές ενσωματώνονταν στη συνέχεια στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ, με μηδενική όμως αξία.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM