Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Χατζηδάκης: Γιατί δεν προχώρησε ως ενιαίο project η διασύνδεση με Κρήτη και Κύπρο - Μέχρι και 100% πώληση στη ΔΕΠΑ - Τομές σε χωροταξικό, ΑΠΕ και ηλεκτροκίνηση

Τη στήριξη της κυβέρνησης στις ενεργειακές επενδύσεις επανέλαβε ο υπουργός ΠΕΝ, Κωστής Χατζηδάκης, από το βήμα του συνεδρίου Athens Investment Forum.

Ο ίδιος μίλησε για τη διευκόλυνση της αδειοδότησης στις ΑΠΕ, για τη στήριξη προς τα μεγάλα έργα των αγωγών και του LNG, ενώ έκανε αναφορές και στην απολιγνιτοποίηση, την ηλεκτροκίνηση και τα υπόλοιπα θέματα του κλάδου της ενέργειας.

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε αρχικά ότι το πρώτο θέμα που απασχόλησε και θα απασχολεί την κυβέρνηση είναι το ζήτημα της ΔΕΗ: "Αντιμετωπίσαμε το βασικό πρόβλημα της ρευστότητας με μέτρα αποτελεσματικά και τώρα έχουμε να ανέβουμε την ανηφόρα των δομικών μέτρων, δηλαδή την απολιγντιτοπόιηση, την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ και τον απογαλακτισμό της ΔΕΗ από το δημόσιο".

Σχετικά με τη ΔΕΠΑ, τόνισε ότι "όσον αφορά την αποκρατικοποίοηση της ΔΕΠΑ στα δίκτυα και τη λιανική μπορεί να πάμε μέχρι και το 100%, ανάλογα με το τι θα δείξει η έρευνα της αγοράς που πραγματοποιείται". Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου μαζί με ρυθμίσεις για την ΔΕΗ, όπως πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον υπουργό, μια τρίτη προτεραιότητα είναι περιορισμός του μεριδίου του κράτους στα ΕΛΠΕ με βάση τις δεσμεύσεις της προηγούμενης κυβέρνηση και αυτήν την ώρα, με βάση όσα είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, θα εξεταστούν οι επιλογές και θα προχωρήσουμε με αυτό που επιτάσει το εθνικό συμφέρον.

Αναφορικά με τις έρευνες υδρογονανθράκων, ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι "συνεχίζουμε την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης με τη διαφορά ότι την εγκατέλειψε η ίδια, φέραμε προς κύρωση και ψήφισαμε τις συμβάσεις, μένουμε σταθερά δεσμευμένοι σε αυτή την πολιτική έρευνας με όλες τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις".

Επιπλέον, στους αγωγούς ο υπουργός δήλωσε ότι "απόψε πάμε στη Βουλγαρία για να υπογράψουμε τον αγωγό IGB Ελλάδας Βουλγαρίας. Είναι λίγο θλιβερό ότι με εμένα ξεκίνησε πριν από 10 χρόνια η σχετική προσπάθεια και χρειάστηκαν 10 χρόνια για να τελειώσει πάλι με εμένα. Δεν θα έπρεπε ένα τέτοιο έργο να κρατήσει 10 χρονια".

Ο υπουργός πρόσθεσε ότι "δεν είναι μόνο ο IGB. Είμαστε ανοιχτοί στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, στηρίζουμε τον αγωγό East Med Ισραήλ-Κύπρο-Ελλάδα-Ιταλία και βεβαίως στηρίζουμε τη διασύνδεση της Ατττικής με την Κρήτη, αλλά και με την Κύπρο και το Ισραήλ. Κάναμε ότι μπορούσαμε, με συνεχείς προσπάθειες από το καλοκαίρι, για να διασφαλίσουμε ένα ενιαίο πρότζεκτ. Δυστυχώς δεν κατέστη εφικτό κατά τις συζητήσεις όπου συμμετείχε και ο βελγικός διαχειριστής. Οι προτάσεις που έγιναν προς τον ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ώριμες, δεν μπορούσαν να γίνουν δεκτές γιατί θα έμενε στον αέρα η διασύνδεση της Κρητης".

Όπως υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης, "προφανώς είναι προτεραιότητα για εμάς να αρθεί η ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου και είμαστε έτοιμοι από αύριο να ξεκινήσουμε εντατικές διαπραγματεύσεις για να υπάρξει διασύνδεση με την Κύπρο και είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε, διασφαλίζουμε ήδη, όλες τις προϋποθέσεις διαλειτουργικότητας".

Σχετικά με τις ΑΠΕ, ανέφερε ότι αποτελεί προτεραιότητά μας και θα καταγραφεί στο ΕΣΕΚ, θέλουμε το μερίδιο των ΑΠΕ να ανέβει στο 35% και εξίσου φιλόδοξοιυς στόχους θα βάλουμε στην ηλεκτροπαραγωγή. Είμαστε σε διαβούλευση με τη ΡΑΕ, την αγορά και τις υπηρεσίες του υπουργείου ώστε να φέρουμε τις ρυθμίσεις συντόμευσης της αδειδότησης των ΑΠΕ".

Σε ότι έχει να κάνει με την εξοικονόμηση, είπε ότι θα υπάρξει 3η φάση στο πρόγραμμα Εξοικονομώ κατ'οίκον ώστε να φτάσει το 1 δις το πρόγραμμα. "Παράλληλα εξετάζουμε φορολογικά κίνητρα για αναβαθμίσεις και πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων ξεκινώντας από το υπουργείο ενέργειας γιατί προφανώς πρέπει να δίνουμε το παράδειγμα", σχολίασε.

Στην ηλεκτροκίνηση, είπε ότι οι πολιτικές ηλεκτροκίνησης είναι κάτω από 1% όταν στην Ευρώπη είναι 7% Έχουν ξεκινήσει επαφές με την ολλανδική πλευρά οι οποίες θα συνεχιστούν ενώ συστάθηκε διυπουργική επιτροπή όχι απλά για μια 3η απόσυρση αυτοκιννήτων αλλά για την εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης αλλαγή της ζωής μας.

Ο κ. Χατζηδάκης έκλεισε την ομιλία του με δύο αναφορές σε περιβάλλον και χωροταξία που επηρεάζουν την ενέργεια: "Προχωρούμε την απολιγνίτοποίηση, προφανώς χρειάζεται στην οικονομική δραστηριότητα, έχει τεθεί όριο το 2028 ενώ ξεκίνησαν επαφές με τις τοπικές κοινωνίες".

Στο θέμα της αδειοδότησης ανέφερε πως "ένας άξονας αφορά τις αδειοδοτήσεις, ήδη υπάρχουν ρυθμίσεις στο νομοσχέδιο στη βουλή και αυτό είναι μικρό κλάσμα σε σχέση με τι πρόκειται να δείτε με οριζόντια μέτρα για ΑΠΕ, απλούστευση αδιεοδοτήσεων και ειδικά των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.

Βασική παράμετρος είναι το outsourcing, αυτό που έχει προταθεί για τρίτους περιβαλλοντικούς αξιολογητές λέμε να το διευρύνουμε στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Προβλέπεται εδώ και 8 χρόνια, τώρα θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο του νομοσχεδίου που φέρνουμε σύντομα στη βουλή".

Τα ζητήματα πολεοδομίας και χωροταξίας είναι κομβικά για απορρόφηση κονδυλίων και για τις ενεργειακές επενδύσεις θα είμαστε θαραλλέοι σεβόμενοι το Σύνταγμα και τις ευρωπαικές πρακτικές, τόνισε.

Ο υπουργός κατέληξε λέγοντας ότι "λέμε όχι σε μέτρα που θα ζημιώσουν το περιβάλλον. Πέρα από το περιβάλλον, παίρνουμε μετρα που στηρίζουν την πράσινη ενέργεια δεν είμαστε δέσμιοι προκαταλήψεων".

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Τις προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης  περιέγραψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κατά την σημερινή ομιλία του στο συνέδριο Athens Investment Forum.

Ξεκινώντας την τοποθέτησή του με το θέμα της ΔΕΗ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι μετά την αντιμετώπιση του προβλήματος της ρευστότητας χάρη στα μέτρα που ελήφθησαν γρήγορα και ήταν χωρίς αμφιβολία αποτελεσματικά, ακολουθεί η ανηφόρα των διαρθρωτικών μέτρων. Αυτά περιλαμβάνουν την απολιγνιτοποίηση, την μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, την απελευθέρωση της επιχείρησης από τους περιορισμούς της νομοθεσίας για τις ΔΕΚΟ και το θαρραλέο άνοιγμα στην αγορά των ΑΠΕ.

Ως δεύτερη προτεραιότητα έθεσε την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, που θα αφορά τόσο τα δίκτυα όσο και την εμπορία και μπορεί να φτάσει έως το 100% της συμμετοχής του Δημοσίου. Το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί εντός του Οκτωβρίου, μαζί με τις ρυθμίσεις για τη ΔΕΗ και το ευρύτερο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας. Όπως είπε, «στόχος είναι να πάμε στο target model και σε μια πραγματικά ανταγωνιστική αγορά».

Όσον αφορά στον περιορισμό του μεριδίου του κράτους στα ΕΛΠΕ, ο υπουργός ΠΕΝ σημείωσε ότι συνεχίζεται η πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης στη βάση των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει και διερευνώνται όλες οι επιλογές.

Συνέχεια των πολιτικών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί άλλωστε και η κύρωση των συμβάσεων για τους υδρογονάνθρακες, με τον υπουργό να σημειώνει ότι ενώ οι τελευταίες συμβάσεις υπεγράφησαν από την τότε κυβέρνηση στις 27 Ιουνίου, ο ΣΥΡΙΖΑ –ως αξιωματική αντιπολίτευση- βρέθηκε σχεδόν απέναντι, καθώς στην ψηφοφορία στη Βουλή οι περισσότεροι βουλευτές του ψήφισαν «παρών».

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στο ταξίδι του στη Σόφια για την υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον αγωγό IGB, επισημαίνοντας ότι ένα τόσο σημαντικό project,που ξεκίνησε από τον ίδιο πριν δέκα χρόνια, χρειάστηκε τόσο καιρό για να αρχίσει να υλοποιείται. Τόνισε επίσης ότι στο πλαίσιο της ενίσχυσης της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας εντάσσεται και η στήριξη μιας σειράς άλλων μεγάλων έργων, όπως ο σταθμός αποθήκευσης LNG (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και ο αγωγός φυσικού αερίου East Med μεταξύ Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας.

Εκτενή αναφορά έκανε ο υπουργός ΠΕΝ στην ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, για την οποία τόνισε ότι καταβλήθηκε πολύ μεγάλη προσπάθεια από το καλοκαίρι και μετά για να υλοποιηθεί ως ενιαίο project. Ειδικά το Σεπτέμβριο, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι με πρωτοβουλία του υφυπουργού Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά  έγιναν συζητήσεις με συμμετοχή του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς του Βελγίου, του Euroasia Interconnector και του ΑΔΜΗΕ. Όμως, οι προτάσεις που κατατέθηκαν προς τον ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ώριμες και δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από την ελληνική πλευρά γιατί θα οδηγείτο το έργο σε καθυστερήσεις και θα έμενε στον αέρα το θέμα της υποθαλάσσιας διασύνδεσης της Κρήτης που είναι μεγάλης εθνικής σημασίας. «Η άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου αποτελεί προτεραιότητα για τον πρωθυπουργό και για εμένα προσωπικά. Είμαστε έτοιμοι από αύριο κιόλας να ξεκινήσουμε εντατικές και παραγωγικές διαπραγματεύσεις, ώστε να προχωρήσει η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο και στη συνέχεια με το Ισραήλ. Πιστεύουμε ότι διασφαλίζονται όλες οι προϋποθέσεις της διαλειτουργικότητας», κατέληξε.

Στη συνέχεια της ομιλίας του, ανέπτυξε τους βασικούς άξονες του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με έμφαση στην αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ κατά 35% το 2030 και τον εξίσου φιλόδοξο στόχο που έχει τεθεί για τη διείσδυση των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή. «Είμαστε σε επαφή και με τη ΡΑΕ για να φέρουμε όλες τις νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις που απαιτούνται για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών για τις ΑΠΕ».

Ειδική μνεία έκανε ο υπουργός ΠΕΝ και στο πλέγμα δράσεων για την εξοικονόμηση ενέργειας, από το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» του οποίου προανήγγειλε την τρίτη φάση  -που θα ανεβάσει το ύψος του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος στο 1 δις. ευρώ-, έως το τροποποιημένο πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημοσίων κτιρίων και την εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου για την ηλεκτροκίνηση από την Διυπουργική Επιτροπή των Υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, o κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε παρεμβάσεις ευρείας κλίμακας από το ΥΠΕΝ αφενός για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις  (πέραν όσων προβλέπονται στο διυπουργικό νομοσχέδιο που θα έρθει σύντομα στη Βουλή) αφετέρου για τις χρήσεις γης και τα χωρικά σχέδια. Όπως είπε, «θα προχωρήσουμε τις ενεργειακές επενδύσεις με θάρρος, σεβασμό στο Σύνταγμα, την κοινή λογική και τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Λέμε «ναι» στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά δεν θα γίνουμε δέσμιοι προκαταλήψεων που εμποδίζουν τη χώρα να ακολουθήσει το δρόμο πιο προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών».

 

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα