Skip to main content
Menu
English edition

Eurelectric: Οι θέσεις της για το ETS και οι κόκκινες γραμμές ενόψει του τριμερούς διαλόγου που ξεκινά σήμερα

Η ενεργειακή μετάβαση απαιτεί βαθιές μειώσεις των εκπομπών CO2 της τάξης του 80-95% ως το 2050, όπως τόνισε ο γ.γ. της Eurelectric, Κρίστιαν Ρούμπι, μιλώντας στο Euractiv.

Εν μέσω της συζήτησης στις Βρυξέλλες για την αναμόρφωση του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS), η ένωση έχει υποβάλει τις προτάσεις της από τον Ιούνιο και επανέρχεται στο θέμα με την εν λόγω συνέντευξη.

Τα κράτη-μέλη συμφώνησαν στο Συμβούλιο σε μια θέση για το ETS το Φεβρουάριο και ήρθαν πιο κοντά στις απόψεις του Ευρωκοινοβουλίου, το οποίο πίεζε για μια πιο φιλόδοξη αναμόρφωση. Πως βλέπετε αυτή την εξέλιξη τη στιγμή που ξεκινούν σήμερα οι τριμερείς συζητήσεις στις Βρυξέλλες;

Οι εξελίξεις πριν το καλοκαίρι ήταν πράγματι πρωτότυπες επειδή το Συμβούλιο συμφώνησε σε κάτι πιο φιλόδοξο από αυτό που ψήφισε το Ευρωκοινοβούλιο.

Επί της ουσίας, το Συμβούλιο έθεσε μια πρόβλεψη ότι το πλεόνασμα των δικαιωμάτων εκπομπών δε μπορεί να είναι ποτέ μεγαλύτερο από την ποσότητα που εκδόθηκε ή δημοπρατήθηκε κατά το αμέσως προηγούμενο έτος. Άρα, ουσιαστικά έθεσαν ένα καπέλο στον όγκο δικαιωμάτων εκπομπών, το οποίο είναι πρωτοφανές.

Το να προσέλθει το Συμβούλιο στον τριμερή διάλογο με μια φιλόδοξη θέση και όχι με μια θέση ενάντια στο Ευρωκοινοβούλιο, αποτελεί καλό δείγμα. Ίσως εν τέλει να μην είναι η ακριβής διατύπωση που θέλει το Συμβούλιο, αλλά οι αρχές των στοχευμένων μέτρων για να αποφευχθεί ένα νέο δομικό πλεόνασμα στο ETS είναι μια φιλοδοξία που πλέον μοιράζονται τα δύο όργανα. Και σίγουρα η Κομισιόν είναι και αυτή υπέρ ενός τέτοιου σεναρίου.

Άρα πιστεύω ότι είναι μια καλή αφετηρία για τον τριμερή διάλογο, αλλά θα έλεγα ότι είναι επίσης απαραίτητο να προχωρήσουν με μια φιλόδοξη συμφωνία.

Διαφορετικά, θα αντιμετωπίσουμε αβεβαιότητα όσον αφορά τις απαιτούμενες επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση. Και αν δεν συμφωνήσουμε σε κάτι επαρκώς φιλόδοξο, τότε δεν θα λάβουν ώθηση οι αναγκαίες επενδύσεις. Άρα, χρειαζόμαστε αυτά τα δύο στοιχεία.

Ουσιαστικά, η ανάλυσή μου είναι ότι τα μέρη δεν απέχουν τόσο πολύ μεταξύ τους. Και ελπίζουμε να τα βρουν τώρα και να κάνουν τους απαραίτητους συμβιβασμούς με στόχο την ολοκλήρωση της αναμόρφωσης του ETS πριν τα τέλη του έτους.

Ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές για τους ηλεκτροπαραγωγούς;

Δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι το ETS, το οποίο θεωρούμε θεμελιώδες εργαλείο για την απανθρακοποίηση, θα υπονομευτεί. Θέλουμε να εξασφαλίσουμε ένα ισχυρό και λειτουργικό ETS με μια ξεκάθαρη τιμή άνθρακα. Αυτός είναι ο θεμελιώδης στόχος μας και αν αποτύχει, αυτό θα είναι μια κόκκινη γραμμή για εμάς.

Οι ενεργοβόρες βιομηχανιές, όπως ο χάλυβας και το σκυρόδεμα ισχυρίζονται ότι το ETS είναι επί της ουσίας ένα σχέδιο επιδότησης της μετάβασης προς τον πράσινο ηλεκτρισμό. Και πράγματι, τα μέλη της Eurelectric σε αντίθεση με τους ενεργοβόρους κλάδους, είναι σε θέση να μετακυλίουν το κόστος του ETS στους πελάτες τους.

Δεν συμπλέουμε με τις ενεργοβόρες βιομηχανίες σε όλα τα θέματα που άπτονται του ETS. Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι απόλαυσαν πολλά από τα οφέλη του ETS, όπως τα δωρεάν δικαιώματα, ενώ τώρα έχουν ένα σύστημα benchmark για να συνεχίσουν να δέχονται δωρεάν δικαιώματα.

Άρα, πιστεύω ότι αυτή η μετάβαση θα γίνει καλύτερα με ένα διαφανές σύστημα όπου μπορείς να προβλέψεις το κόστος και βασικά να καθορίσεις μια στρατηγική απανθρακοποίησης με κάποια ευελιξία και αυτό είναι που προσφέρει αυτό το σύστημα.

Συμφωνείτε με την άποψη ότι το ETS θέτει τις ενεργοβόρες βιομηχανίες σε κίνδυνο αποβιομηχανοποίησης;

Χρειαζόμαστε μια ισχυρή και διαφοροποιημένη βιομηχανική βάση στην Ευρώπη. Το ερώτημα σήμερα είναι ποιες βιομηχανίες θα οδηγήσουν την ανάπτυξη.

Πάρτε για παράδειγμα την αυτοκινητοβιομηχανία. Μεγάλες αγορές όπως η Κίνα εγκαταλείπουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Άρα τι είναι αυτό που θα αποβιομηχανοποιήσει την Ευρώπη; Το να παραμένουμε προσκολημμένοι στα παλιά μοντέλα ή ότι οι κανόνες είναι πολύ αυστηρά προσανατολισμένοι προς το μέλλον; Πιστεύω ότι υπάρχει μια ισορροπία ανάμεσα στα δύο.

Επίσης, πρέπει να αναπτύξουμε πολιτικές σε σχέση με την παγκόσμια μετάβαση προς μια οικονομία χαμηλού άνθρακα. Όσοι αναπτύξουν τις κατάλληλες βιομηχανικές λύσεις για το σχηματισμό μιας κοινωνίας φιλικής προς το κλίμα, είναι αυτοί που θα έχουν νέες βιομηχανίες που θα ανθήσουν.

Η κυβέρνηση της Πολωνίας δήλωσε ότι θα αμφισβητήσει τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Συμβούλιο. Η Πολωνία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον άνθρακα για την ηλεκτροπαραγωγή της. Πως ενσωματώνετε τις απαιτήσεις της Πολωνίας στο δικό σας σύνδεσμο;

Δύο παρατηρήσεις: Πρώτον, η Πολωνία ήρθε στο τραπέζι με συγκεκριμένες προτάσεις, παρά επιφυλάξεις, άρα προσπάθησαν να καθορίσουν μια θέση από την οποία μπορούν να συμβιβαστούν. Δεύτερον, ακούμε δηλώσεις για το μέλλον του τομέα ηλεκτροπαραγωγής της Πολωνίας που κάνουν λόγο για τη δημιουργία νέας πυρηνικής ισχύος, παρά για επέκταση του άνθρακα από το 2020 και μετά. Αυτό εκπροσωπεί μια στροφή στη γραμμή της Πολωνίας η οποία είναι σημαντική και μπορεί να βοηθήσει στις τριμερείς συζητήσεις στο Συμβούλιο.

Όταν η Κομισιόν επιδίωξε να εγκαθιδρύσει ένα αποθεματικό (MSR) το 2015, ο ρυθμός απόσυρσης συμφωνήθηκε σε 12%. Πλέον, προκύπτει μια ομοφωνία για διπλασιασμό του ρυθμού στο 24%. Θα είναι αρκετό αυτό για να αυξήσει την τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών;

Είναι σε σύμπλευση με αυτό που θεωρούμε απαραίτητο ώστε να γίνει ξανά το ETS ένα λειτουργικό εργαλείο. Ο διπλασιασμός θα είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Πιστεύετε ότι έχει ελπίδες να υιοθετηθεί;

Ναι, διότι ουσιαστικά ανήκει στη λογική ενός συστήματος με βάση την αγορά και συμβαδίζει με τη συνολική φιλοδοξία οπότε θεωρούμε ότι μπορεί να υπάρξει ομοφωνία.

Από την πλευρά μας, η φιλοδοξία που θέλουμε να δούμε σε πολιτικό επίπεδο είναι το να δημιουργηθεί ένα λειτουργικό ETS. Το αποθεματικό είναι ένα στοιχείο, αλλά θέλουμε να φτάσει ακόμα παραπέρα. Χρειαζόμαστε επίσης ένα σχέδιο για τη μακροχρόνια μετάβαση του ενεργειακού συστήματος της Ε.Ε. Προχωράμε προς μια μείωση κατά 80-95% των ρύπων στην οικονομία ως το 2050. Προκειμένου να συμβεί με έναν οικονομικά βιώσιμο τρόπο, οι κλάδοι του ETS πρέπει να μειώσουν τους δικούς τους κατά τουλάχιστον 93%.

Η τωρινή πρόταση δεν πρόκειται να μας πάει εκεί. Άρα, θεωρούμε ότι μακροπρόθεσμα, η φιλοδοξία μείωσης των ρύπων στο ETS πρέπει να προσαρμοστεί μέσω του λεγόμενου παράγοντα γραμμικής μείωσης (Linear Reduction Factor). Θέλουμε να αυξηθεί σε τουλάχιστον 2,4%. Τέλος, πιστεύω ότι είναι εξίσου σημαντικό να αναλογιστούμε πως οι αλλαγές στο πακέτο καθαρής ενέργειας (Clean Energy Package) θα επιδράσει στη λειτουργία του ETS.

Μιλάτε για τους στόχους ενεργειακής αποδοτικότητας;

Την ενεργειακή αποδοτικότητα και τις ΑΠΕ. Το ETS πρέπει να συμπλέει με αυτές τις δύο νομοθεσίες και το αποκαλούμε αυτό «αξίωμα δυναμικής ακύρωσης». Βασικά σημαίνει ότι αν ενισχύσεις τη φιλοδοξία σε έναν από αυτούς τους τομείς, θα πρέπει να ακυρώσεις μια αντίστοιχη ποσότητα δικαιωμάτων στο ETS ώστε να μην το υπονομεύσεις.

Κάναμε αρκετούς υπολογισμούς πέρυσι για να προκύψει μια ισορροπημένη εξίσωση με την οποία θα ξεκινήσουμε. Όμως, μόλις μπαίνεις στις λεπτομέρειες, υπάρχουν καλές μεθοδολογίες για να υπολογίσεις τις μειώσεις δικαιωμάτων από την αυξημένη εγκατάσταση ΑΠΕ και τα μέτρα εξοικονόμησης. Αυτό είναι τεχνικά εφικτό, απλά είναι ζήτημα να εξασφαλιστεί ότι αυτό το αξίωμα θα συμπεριληφθεί στο σύστημα.

Άρα, οι Ευρωπαίοι διαπραγματευτές θα πρέπει να προσέλθουν στο διάλογο με τα κομπιουτεράκια τους;

Αυτό δεν είναι απαραίτητο. Είναι περισσότερο θέμα να μπουν τα αξιώματα στη θέση τους και να κάνουν οι τεχνικοί τους υπολογισμούς στη συνέχεια.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα