Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Craig Evans: Γιατί η βιομηχανία αποθήκευσης ενέργειας χρειάζεται να προχωρήσει πέρα από την εποχή “ιόντα λιθίου για όλα”

Το 2017 ήταν μια μεγάλη χρονιά για την αποθήκευση ενέργειας. Είδαμε να προτείνεται να τροφοδοτήσει μια πόλη στο μέγεθος του Βερολίνου και είδαμε επίσης να προστίθεται στα μικροδίκτυα ζωτικής σημασίας σε μέρη όπως το Πουέρτο Ρίκο.

Βέβαια, το αποκορύφωμα μιας τόσο καλής χρονιάς για τον κλάδο αποθήκευσης ενέργειας ήταν η δημιουργία του μεγαλύτερου έργου μπαταρίας, που έχει γίνει ποτέ. Η ικανότητα της Tesla να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο μπαταρίας 100MW στην Αυστραλία, σε 100 μέρες, έδειξε στο κόσμο απλά, το πόσο μακριά έχει φτάσει η αποθήκευση ενέργειας.

Όμως παρουσίασε και ένα μειονέκτημα.

Η μπαταρία της Tesla, Hornsdale Power Reserve battery, μπορεί να κρατήσει τα φώτα αναμμένα μόνο για μερικές ώρες. Μπορεί ίσως να παράσχει μια ανακούφιση σε περίπτωση απώλειας ισχύος, όμως δεν αρκεί για να αποφευχθεί ο κίνδυνος μπλακάουτ, πράγμα βέβαια, για το οποίο δημιουργήθηκε το εργοστάσιο. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, θα απαιτηθεί να προστεθεί στο δίκτυο της Αυστραλίας, αρκετών ωρών περισσότερη ισχύ και βέβαια παραμένει θολό το σημείο αν οι μπαταρίες λιθίου θα μπορούσαν ή θα έπρεπε να χρησιμοποιηθούν για την συγκεκριμένη δουλειά.

Ανησυχίες για τις πρώτες ύλες

Παρά την ανάπτυξη που γνώρισαν οι μπαταρίες λιθίου πέρυσι, παραμένουν ερωτηματικά και ανησυχίες όσον αφορά την διαθεσιμότητα και τα μελλοντικά κόστη των πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή των μπαταριών αυτών.

Κοβάλτιο, λίθιο και γραφίτης, όλα μπορεί να αντιμετωπίσουν σοβαρό ζήτημα ως προς την ομαλή προμήθειά τους και κατά συνέπεια να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στο κομμάτι της κατασκευής μπαταριών λιθίου. Οι αναλυτές υποβαθμίζουν την πιθανότητα περιορισμού ενός από αυτά τα υλικά, ξεχωριστά, όμως, όπως παρατήρησε σχετικά, μια έκθεση: “Λαμβανομένα μαζί, ακόμη και η ελάχιστη πιθανότητα μιας αναντιστοιχίας εφοδιασμού σε μία από αυτές τις αγορές προϊόντων θα μπορούσε να αυξήσει θεαματικά το επίπεδο ρίσκου για την παραγωγή μπαταριών λιθίου”.

Μπορούμε να αποφύγουμε μια τέτοια έλλειψη μέσα από την ανακύκλωση μπαταριών. Όμως επειδή, η ανακύκλωση μπαταριών λιθίου βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο για την ώρα, υπάρχει το ρίσκο ότι τα υλικά αυτά θα είναι δύσκολο να ανακτηθούν μετά την χρήση. Αυτό είναι ένα σημαντικό ζήτημα επειδή οι μπαταρίες λιθίου δεν χρησιμοποιούνται μόνο σε έργα αποθήκευσης ενέργειας σε επίπεδο δικτύου. Είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης που τροφοδοτούν την κοινωνία μας και τα ηλεκτρικά οχήματα που θα είναι κρίσιμα για να μας βοηθήσουν να επιτύχουμε ένα απανθρακοποιημένο ενεργειακό σύστημα.

Υπάρχει μια αυξανόμενη ζήτηση σε μπαταρίες λιθίου στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας που δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί. Ο συγκεκριμένος κλάδος μόλις άρχισε να παίρνει μπρός και ήδη τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ανάπτυξη της τάξης του 63% από χρόνο σε χρόνο, ανεβασμένη από τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες όπως το σχέδιο της Γερμανίας να απαγορεύσει την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων, αρχής γενομένης το 2030.

Εναλλακτικοί τρόποι μακροχρόνιας ενεργειακής αποθήκευσης

Υπό αυτό το πρίσμα, γίνεται λόγος για εναλλακτικές μορφές μακροχρόνιας αποθήκευσης. Γιατί να χρησιμοποιούμε μπαταρίες λιθίου για εφαρμογές μακροχρόνιας αποθήκευσης όταν υπάρχουν άλλες τεχνολογίες που μπορούν να κάνουν την ίδια δουλειά και μάλιστα να την κάνουν με χαμηλότερο κόστος και με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα;

Είναι ελπιδοφόρο για μας το γεγονός ότι μια πρόσφατα δημοσιευθείσα έκθεση της ESS ρίχνει φως στο θέμα, συγκεντρώνοντας απόψεις της βιομηχανίας σε θέματα όπως οι προτιμώμενες εφαρμογές μακράς διάρκειας αποθήκευσης και τα κριτήρια τεχνολογίας.

Αυτό που είναι σαφές, εν πάση περιπτώσει, είναι ότι ο κλάδος της αποθήκευσης ενέργειας χρειάζεται να προχωρήσει πέρα από την “ίοντα λιθίου για όλα” εποχή.

Οι πρώτες ύλες είναι απλά τόσο πολύτιμες για να παρακαμφθούν. 

(Energy Storage Report)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα