Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

ΑΔΜΗΕ: Η απόφαση της ΡΑΕ έχει ήδη λύσει το πρόβλημα - Η "Αριάδνη" project promoter της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής ως PCI

Θοδωρής Παναγούλης

Η απόφαση της ΡΑΕ για ανάθεση της «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης στην εταιρεία "Αριάδνη  Interconnection" δεν «σπάει» το συνολικό PCI Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, καθώς υλοποιεί τον οδικό χάρτη που είχαν χαράξει οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου τον περασμένο Οκτώβριο με την κοινή τους απόφαση Διασυνοριακού Επιμερισμού του Κόστους του έργου (CBCA). Η ΡΑΕ όφειλε να αναλάβει δράση από τη στιγμή που υπήρχε διαπιστωμένη από τον ACER καθυστέρηση και κινδύνευε ο απρόσκοπτος εφοδιασμός της Κρήτης με ρεύμα.

Αυτό υποστηρίζουν, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του energypress, αρμόδιες πηγές του ΑΔΜΗΕ, ενώ στις Βρυξέλλες πραγματοποιείται σήμερα η σύσκεψη της Κομισιόν για το έργο.

Τονίζουν επίσης ότι κυβέρνηση και ΑΔΜΗΕ στηρίζουν και δεν υπονομεύουν το PCI, παρότι δεν είναι αληθές ότι μια πιθανή απένταξη της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής από το PCI θα οδηγούσε σε απώλεια της χρηματοδοτικής στήριξης του έργου από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι ίδιες πηγές του Διαχειριστή επιρρίπτουν στην  εταιρεία Euroasia Interconnector την ευθύνη για τη μεγάλη καθυστέρηση του έργου σε σχέση με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, και υποστηρίζουν ότι η απόφαση της ΡΑΕ ουσιαστικά έχει ήδη λύσει το πρόβλημα και ως εκ τούτου δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας «παρά το θόρυβο που παράγεται τις τελευταίες δύο εβδομάδες».

Ειδικότερα, σύμφωνα πάντα με πηγές του ΑΔΜΗΕ:

Σχετικά με το χρόνο της απόφασης της ΡΑΕ και το status PCI του έργου:

Η ΡΑΕ έχει λάβει την απόφαση  να ορίσει ως φορέα υλοποίησης του ‘Εργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) 3.10.3 (ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής) την εταιρεία ειδικού σκοπού Αριάδνη Interconnection. Η απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει στην Αριάδνη Interconnection την χρηματοδότηση και κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής δεν συνεπάγεται σε καμία περίπτωση «σπάσιμο» του συνολικού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ. Η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας εντάσσεται στον οδικό χάρτη που είχε χαραχθεί απο την κοινή απόφαση Διασυνοριακού Επιμερισμού του Κόστους του έργου (CBCA) που έλαβαν οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου στις 10 Οκτωβρίου 2017.

Όπως είναι γνωστό τοις πάσι, μετά την υπογραφή της απόφασης ακολούθησαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia Interconnector Ltd, το περιεχόμενο των οποίων ήταν σε πλήρη γνώση της ΡΑΕ και των Ευρωπαϊκών αρχών. Στις 12 Ιουλίου 2018, σε τρίτη κατά σειρά συνάντηση στην Αθήνα πιστοποιήθηκε απο την Κομισιόν οτι οι διαπραγματεύσεις αυτές είχαν περιέλθει σε αδιέξοδο με ευθύνη της εταιρείας Euroasia Interconnector Ltd. Αυτό συνέπεσε με την διαπίστωση από τον ACER (σε έκθεση του Οργανισμού για την πρόοδο των έργων PCI με ημερομηνία 11.7.2018) ότι το σκέλος Κρήτη-Αττική του PCI -φορέας υλοποίησης του οποίου ήταν η Euroasia Interconnector- παρουσιάζει καθυστέρηση άνω των δυο ετών σε σχέση με το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα από ΡΑΕ και ΡΑΕΚ (δυνάμει της CBCA)

Με την απόφασή της, η ΡΑΕ εφάρμοσε τις ρυθμίσεις που προβλέπουν δικαίωμα ανάληψης δράσης από την εκάστοτε αρμόδια εθνική ρυθμιστική αρχή σε διάστημα δυο μηνών από την βεβαιωμένη απο τον ACER μεγάλη καθυστέρηση ενός ‘Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος.Συνεκτίμησε παράλληλα –ως εκ του ρόλου της όφειλε- τις δυσμενείς επιπτώσεις που μπορεί να έχει η καθυστέρηση αυτή για τον απρόσκοπτο εφοδιασμό της Κρήτης με ηλεκτρική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό έκρινε ότι η εν λόγω καθυστέρηση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί υπό συνθήκες έκτακτης ανάγκης καθώς συνδέεται άρρηκτα με την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης.

Τούτων λεχθέντων, είναι αν μη τι άλλο έωλος ο ισχυρισμός ότι η Ρυθμιστική Αρχή....βιάστηκε να προχωρήσει στην ανάθεση και δεν περίμενε ακόμη 4 μήνες έως το τέλος του έτους, ενώ διακυβεύεται η ομαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης στο ορατό μέλλον και η καθυστέρηση που έχει προκληθεί με ευθύνη της εταιρείας Euroasia Interconnector Ltd ειναι ήδη μεγαλύτερη του ενός έτους.

Σχετικά με το καθεστώς PCI και την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου:

Διάφοροι κύκλοι «αναρωτιούνται» αν η Ελληνική κυβέρνηση ή ακόμη και ο ΑΔΜΗΕ ενδιαφέρονται για το PCI. Η αλήθεια είναι ότι, με βάση τις πράξεις και όχι τα λόγια, οι μόνοι που δεν θέτουν σε αμφισβήτηση το PCI είναι ο ΑΔΜΗΕ και ο βασικός του μέτοχος. Ο ΑΔΜΗΕ υπέγραψε σε χρόνο-ρεκόρ μνημόνιο συνεργασίας με τον τότε project promoter του έργου ώστε ο τελευταίος να προλάβει να καταθέσει άμεσα αίτημα χρηματοδότησης για το έργο Κύπρος-Κρήτη, άσχετα αν δεν το έπραξε για δικούς του λόγους. Επίσης ο ΑΔΜΗΕ έχει αποδείξει ότι υποστηρίζει το PCI  στην πράξη θέτοντας 200 εκατομμύρια ευρώ στη διάθεση του SPV για το Αττική-Κρήτη, η εκκίνηση του οποίου μπορεί να γίνει άμεσα και όχι εν ευθέτω χρόνω και όταν το επιτρέψουν οι τεχνικές εξελίξεις όπως ισχύει για το Κύπρος-Κρήτη, σύμφωνα με τους μεγάλους κατασκευαστές καλωδίων.

Οι ελληνικές αρχές από την πλευρά τους δια της κοινής απόφασης των ρυθμιστικών αρχών Ελλάδας και Κύπρου έχουν δεσμευτεί ότι οι Έλληνες πολίτες θα χρηματοδοτήσουν με 300 εκατομμύρια ευρώ από τους λογαριασμούς ρεύματος τη διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα.

Συνεπώς ούτε ο ΑΔΜΗΕ, ούτε ο βασικός του μέτοχος υπονομεύουν το PCI. Αντίθετα το υπονομεύει όποιος δεν βρίσκει έγκαιρα τρόπο να το χρηματοδοτήσει και όποιος με γραφειοκρατικά προσκόμματα προσπαθεί να το περιπλέξει.

Παραπλανητικός είναι και ο ισχυρισμός ότι τυχούσα απόφαση της Κομισιόν για απένταξη της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής από το PCI (κάτι που είναι εξαιρετικά απίθανο να συμβεί) οδηγεί σε απώλεια της χρηματοδοτικής στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο ΑΔΜΗΕ προς αποκατάσταση της αλήθειας διευκρινίζει ότι, στο υφιστάμενο PCI, η  χρηματοδότηση από το ταμείο Connecting Europe Facility δεν θα κατευθυνθεί στο σκέλος Κρήτης-Αττικής, αλλά στο σκέλος Κρήτης-Κύπρου, όπως προκύπτει από τις αντίστοιχες μελέτες κόστους-οφέλους που έχουν ήδη εγκριθεί απο τις ρυθμιστικές αρχές. Ο λόγος είναι ότι η βιωσιμότητα του έργου εξετάζεται για το σύνολό του και τα σχετικά κονδύλια κατευθύνονται στο πιο αδύναμο τμήμα του.

Στην εξαιρετικά μικρής πιθανότητας περίπτωση που η αρμόδια Γενική Διεύθυνση του Επιτρόπου Ενέργειας αποφάσιζε να απεντάξει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικης απο το PCI, ο ΑΔΜΗΕ θα αξιοποιούσε στο μέγιστο βαθμό τα προσήκοντα διαρθρωτικά κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που αποτελούν διαχρονικά βασική συνιστώσα για την υλοποίηση κάθε έργου του επενδυτικού του προγράμματος, με τελευταίο παράδειγμα τη διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης.

Επομένως, σχετικά με τη χρηματοδότηση ισχύει ακριβώς το αντίθετο από όσα σκόπιμα υποστηρίζουν διάφοροι κύκλοι τις τελευταίες μέρες.

Επιπλέον ο ισχυρισμός σχετικά με κόστος που δήθεν θα επωμιστούν οι καταναλωτές φτάνει στα όρια της γελοιότητας καθώς το κόστος του έργου είναι κατά πολύ μικρότερο από τα ΥΚΩ και τα πρόστιμα που θα πρέπει να πληρώσει η χώρα αν δεν υλοποιηθεί.

Σχετικά με τον Euroasia Interconnector Ltd:

Ο ΑΔΜΗΕ επαναλαμβάνει ότι είναι έτοιμος να υλοποιήσει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής με όποιο σενάριο και αν επιλεγεί τελικά απο την Κομισιόν και ότι είναι ανοιχτός σε διεθνείς συμπράξεις με αξιόπιστους εταίρους. Η εταιρεία Euroasia Interconnector Ltd, πρώην φορέας υλοποίησης του συνόλου του PCI, φέρει την ευθύνη για την μεγάλη καθυστέρηση του έργου σε σχέση με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, αλλά και  επιδεικνύει αδυναμία εύρεσης χρηματοδότησης, που τεκμαίρεται από την πρότασή της για μετοχικό κεφάλαιο....24.000 ευρώ στην εταιρεία ειδικού σκοπού που θα υλοποιήσει ένα έργο προϋπολογισμού της τάξης του 1 δις. ευρώ !

Η Euroasia Interconnector Ltd προσπάθησε πέρυσι –ανεπιτυχώς- να πουλήσει μερίδιο της εταιρείας στην State Grid Corporation of China. Καμία παρέμβαση της Κομισιόν δεν έγινε όσο διαρκούσαν αυτές οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις, ούτε υπονοήθηκε από τους κύκλους που σήμερα εξυφαίνουν τα σχετικά σενάρια κάποια «δυσανεξία» της ΕΕ έναντι των κινεζικών επενδύσεων.

Μετά την επιχειρηματική αποτυχία να συνάψει συμφωνία με την State Grid, η Euroasia Interconnector Ltd. στράφηκε προς τον Διαχειριστή Μεταφοράς Ενέργειας του Βελγίου Elia. Ο Elia όμως, σύμφωνα με ενημέρωση που έχει ο ΑΔΜΗΕ από την πολύ συχνή επικοινωνία τους, σταμάτησε τη διαδικασία due diligence στην Euroasia Interconnector Ltd όταν η ΡΑΕ αποφάσισε την ανάθεση του έργου στο SPV Αριάδνη Interconnection.

Σε κάθε περίπτωση η απόφαση της ΡΑΕ δίνει στην Euroasia Interconnector Ltd προθεσμία τριών μηνών για να εξεύρει, επιτέλους, τους απαραίτητους πόρους ώστε να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνη Interconnection με ποσοστό έως 39%, όπως είχε εξαρχής προβλεφθεί.

Σχετικά με την υλοποίηση του έργου:

Ο ΑΔΜΗΕ διαμηνύει προς πάσα κατεύθυνση και κυρίως προς τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, πολίτες και επιχειρήσεις, ότι η απόφαση της ΡΑΕ ουσιαστικά έχει ήδη λύσει το πρόβλημα. Ο Διαχειριστής ήδη επιταχύνει το έργο με τον τρόπο που το έκανε και στα υπόλοιπα έργα του το τελευταίο διάστημα (άμεση ολοκλήρωση της «κολλημένης» διασύνδεσης Σύρου-Πάρου-Μυκόνου, άμεση συμβασιοποίηση της διασύνδεσης Πάρου-Νάξου-Μυκόνου και Άνδρου-Τήνου, επιτυχής ολοκλήρωση σε χρόνο-ρεκόρ της προμήθειας του έργου Πελοπόννησος-Κρήτη) και δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας παρά το θόρυβο που παράγεται τις τελευταίες δύο εβδομάδες.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα