Μεγαλώνει το χάσμα ενεργειακού κόστους μεταξύ Ευρώπης και εταίρων

Μεγαλώνει το χάσμα ενεργειακού κόστους μεταξύ Ευρώπης και εταίρων

Μεγαλώνει το χάσμα ενεργειακού κόστους μεταξύ Ευρώπης και εταίρων
21 01 2014 | 10:46

Διευρύνεται το χάσμα ενεργειακού κόστους ανάμεσα στην Ευρώπη και τους μεγάλους εμπορικούς εταίρους της, σύμφωνα με επίσημο έγγραφο των Βρυξελών που θα κυκλοφορήσει σύντομα και δείχνει ότι η τιμή ηλεκτρικού που πληρώνει η ευρωπαϊκή βιομηχανία είναι υπερδιπλάσια από αυτή στις ΗΠΑ και κατά 20% υψηλότερη από αυτή της Κίνας.

Σύμφωνα με τους Financial Times, οι βιομηχανικές τιμές φυσικού αερίου είναι κατά 3-4 φορές υψηλότερη στην ΕΕ, εν συγκρίσει με αυτές των ΗΠΑ και της Ρωσίας, και κατά 12% υψηλότερη εν συγκρίσει με την Κίνα.

Οι αρθρογράφοι των FT επισημαίνουν ότι τα ανωτέρω στοιχεία προκύπτουν από έγγραφο της Κομισιόν, το οποίο βασίζεται σε επίσημη ανάλυση επικαιροποιημένων στοιχείων για την τιμή ενέργειας και το ενεργειακό κόστος στην Ευρώπη.

«Ενώ η Ευρώπη δεν είναι ποτέ φθηνή στην τιμή της ενέργειας, τα τελευταία χρόνια το χάσμα της τιμής ενέργειας μεταξύ της ΕΕ και των κύριων οικονομικών της εταίρων έχει αυξηθεί περαιτέρω», αναφέρει το Ευρωπαϊκό έγγραφο.

Όπως επισημαίνουν οι FT, το εν λόγω έγγραφο αναμένεται και επισήμως να δημοσιευθεί από μέρα σε μέρα, στο πλαίσιο του νέου πλαισίου της ΕΕ για την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή ως το 2030.

Όπως επισημαίνει και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ArcelorMittal, Lakshmi Mittal «το νέο πακέτο ρυθμίσεων για την ενεργειακή πολιτική της Ευρώπης πρέπει να γεφυρώσει το χάσμα του κόστους, που απειλεί τις βιομηχανίες εντάσεων ενέργειας της Ευρώπης».

«Αν πληρώναμε τιμή ενέργειας των ΗΠΑ στις εγκαταστάσεις μας στην Ευρώπη, το κόστος μας θα είχε μειωθεί περισσότερο από 1 δις. δολ. το χρόνο», δήλωσε ο Mittal, σημειώνοντας ότι η έκρηξη του αμερικανικού shale gas και η υιοθέτηση πολιτικών περισσότερο φιλικών προς τη βιομηχανία αναμένεται να οδηγήσει σε πολύ χαμηλότερο κόστος τη βιομηχανική ενέργεια αυτής της χώρας.

Από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eni, Paolo Scaroni, επεσήμανε ότι το χαμηλό ενεργειακό κόστος στις ΗΠΑ έχει δημιουργήσει «ένα τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τη χώρα και τις βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται εκεί. Η Ευρώπη δεν πρέπει να εφησυχάσει, πρέπει να μπει σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης».

Το κοινοτικό έγγραφο τονίζει ότι το χάσμα ανάμεσα στις τιμές ενέργειας στην Ε.Ε. και της άλλες μεγάλες οικονομικές δυνάμεις έχει διευρυνθεί για μια σειρά λόγων, ορισμένοι από τους οποίους η ΕΕ δεν μπορεί ουσιαστικά να επηρεάσει. Σε αυτούς περιλαμβάνονται οι κρατικές επιδοτήσεις σε μερικές χώρες παραγωγούς ενέργειας, καθώς και η ραγδαία αύξηση στην παραγωγή shale gas στις ΗΠΑ.

Ωστόσο, στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται ότι η ηλεκτροπαραγωγή είναι πιο αξιόπιστη στις περισσότερες χώρες της ΕΕ σε σύγκριση με τις ΗΠΑ, την Κίνα, τη Ρωσία ή την Ιαπωνία, πράγμα που σημαίνει ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία δεν αντιμετωπίζει κόστη που σχετίζονται με διακοπές στην παροχή ρεύματος, όπως συμβαίνει με αρκετούς ανταγωνιστές της.

Μετά το 2020, σύμφωνα με το έγγραφο, τα κόστη της ενέργειας αναμένεται να σταθεροποιηθούν και στη συνέχεια να μειωθούν ελαφρώς καθώς οι ΑΠΕ θα αντικαθιστούν τα ορυκτά καύσιμα.

Το έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της βιομηχανίας, καθώς αναμένονται, αυτή την εβδομάδα, οι προτάσεις των Βρυξελλών για τις μειώσεις εκπομπών CO2 ως το 2030. Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία τάσσονται υπέρ ενός δεσμευτικού στόχου μείωσης της τάξης του 40% τουλάχιστον, ενώ οι Ευρωπαίου Επίτροποι τάσσονται υπέρ μείωσης της τάξης του 35%.

Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν από κοντά τον κύκλο διαπραγματεύσεων, είναι πολύ πιθανό να μην υπάρξουν συγκεκριμένοι δεσμευτικοί στόχοι ΑΠΕ ανά χώρα, αλλά να τεθεί ένας γενικός στόχος σε επίπεδο ΕΕ περί το 27%.

Παράλληλα, η Κομισιόν αναμένεται να εκδώσει κατευθυντήριες γραμμές για την αξιοποίηση του σχιστόλιθου, οι οποίες δεν θα έχουν νομικά δεσμευτικό χαρακτήρα.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM