Γ.Περιστέρης: Απαλλαγή από την εισφορά για ΑΠΕ που δε δημιουργούν πρόβλημα
Λανθασμένη χαρακτηρίζει ο επικεφαλής του ομίλου ΤΕΡΝΑ, Γ.Περιστέρης, την οριζόντια επιβολή εισφοράς σε όλες τις ΑΠΕ
Κατά την εκτίμησή του θα πρέπει να απαλλαγούν της εισφοράς όσες μονάδες δεν δημιουργούν το προβλημα και θα πρέπει να υπάρξει μια συνετή φορολόγηση στις υπόλοιπες.
Σημείωσε επίσης ότι υπάρχουν σήμερα μορφές ΑΠΕ (πχ υδροηλεκτρικές μονάδες, βιομάζα) που όχι μόνο είναι ανταγωνιστικές ως προς το κόστος αλλά παράλληλα προσφέρουν και έμμεσα πλεονεκτήματα στην ελληνική οικονομία όπως η βελτίωση του εξωτερικού ισοζυγίου συναλλαγών και η μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία από το κόστος της κατασκευής τους.
Ο κ. Περιστέρης υποστήριξε εξάλλου ότι θα πρέπει να γίνει μια εξυγίανση στο μέτωπο των αδειών παραγωγής ΑΠΕ καθώς είναι εντελώς παράλογο να πληρώνει πρόστιμο ο ενδιαφερόμενος επενδυτής κάθε φορά που καθυστερεί το Δημόσιο.
Έμφαση σε ΑΠΕ και απορρίμματα από την Τέρνα Ενεργειακή
Κατά την τακτική ΓΣ της Τέρνα Ενεργειακή αποφασίσθηκε η μη διανομή μερίσματος και την επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους ύψους 0,09 ευρώ ανά μετοχή.
Ο κ. Περιστέρης χαρακτήρισε το 2012 ως μια πολύ καλή χρονιά για την εταιρία καθώς αυξήθηκαν τόσο τα λειτουργικά αποτελέσματα της εταιρίας όσο και η ισχύς των παραγόμενων μονάδων της.
Πέρυσι η ισχύς των μονάδων αυξήθηκε κατά 188MW κυρίως στο εξωτερικό (138MW στις ΗΠΑ, 18 MW στην Πολωνία, 30 MW στη Βουλγαρία, 2MW στην Ελλάδα).
Τονίστηκε επίσης η πολύ καλή εντύπωση που απέκτησαν οι Αμερικανοί από την εικόνα της Τέρνα Ενεργειακή στη χώρα τους. Μάλιστα φέτος εισπράχτηκε και η σχετική επιχορήγηση από το αμερικανικό δημόσιο.
Για το 2013 αναμένεται αύξηση μεγεθών καθώς έργα που βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία. Η εταιρία συνεχίζει να επενδύει στις ΑΠΕ λόγω και της καλής της ρευστότητας.
Επιπρόσθετα η εισηγμένη θα δώσει έμφαση στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων με τον κ. Περιστέρη να δηλώνει πως η ΤΕΝΕΡΓ προτίθεται να συμμετάσχει στους περισσότερους σχετικούς διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν.
Αναλυτικότερα οι δηλώσεις του κ. Περιστέρη:
«Η εταιρεία μας παρά την οικονομική κρίση υλοποίησε και συνεχίζει να υλοποιεί ένα σημαντικότατο επενδυτικό πρόγραμμα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κόντρα όχι μόνο στις γενικότερες αντιξοότητες, αλλά και στις δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει στις διεθνείς αγορές μία ελληνική εταιρεία, απλά και μόνο επειδή είναι ελληνική. Από το 2008 μέχρι σήμερα, η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΑΙΚΗ έχει επενδύσει συνολικά περίπου 700 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο έχει αποδώσει ήδη σημαντικούς καρπούς και θα συνεχίζει να αποδίδει και τα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, το επενδυτικό μας πρόγραμμα συνεχίζεται και ήδη για την τρέχουσα περίοδο έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ.»
«Η αλήθεια είναι ότι η σημερινή κυβέρνηση, η σημερινή ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου κληρονόμησε ένα ταχέως αυξανόμενο έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ. Έχουμε πει όλοι οι φορείς της αγοράς πολλές φορές ότι αυτό που κακώς ονομάζεται λογαριασμός ΑΠΕ αποτελεί επί της ουσίας ένα εικονικό μέγεθος, είναι πλέον κάτι στρεβλό, ψευδές και καταστροφικό για την αγορά των ΑΠΕ. Ο στρεβλός τρόπος καθορισμού του λογαριασμού ΑΠΕ σε συνδυασμό με την ανεξέλεγκτη είσοδο ενός πολύ μεγάλου αριθμού φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων με πολύ υψηλές τιμές στο σύστημα είναι οι βασικές αιτίες για την κατακόρυφη άνοδο του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ ως προς το λογαριασμό ΑΠΕ, η οποία με τη σειρά της έχει οδηγήσει σε πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές του ΛΑΓΗΕ προς τους ηλεκτροπαραγωγούς, που φθάνουν πλέον μέχρι και τους έξι μήνες. Στο πλαίσιο των επαφών που έχουμε όλοι οι φορείς της αγοράς με το αρμόδιο υπουργείο, έχουν κατατεθεί συγκεκριμένες προτάσεις για την επίλυση του θέματος με το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ. Μέχρι να οριστικοποιηθεί αυτό το πλαίσιο μακροπρόθεσμης λύσης και προκειμένου να αντιμετωπιστεί η επείγουσα κατάσταση που είχε δημιουργηθεί, το ΥΠΕΚΑ σκέφθηκε να προχωρήσει στην επιβολή έκτακτης εισφοράς, αρχικά μόνο στα φωτοβολταϊκά, στα οποία αφενός οφείλεται σε σημαντικό βαθμό το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ ως προς τις ΑΠΕ κι αφετέρου καταγράφονται οι υψηλότερες αποδόσεις. Ωστόσο, το βράδυ της ψηφοφορίας στη Βουλή, η έκτακτη εισφορά επεκτάθηκε στο σύνολο των τεχνολογιών ΑΠΕ, ακόμα και σε αυτές που δεν έχουν καμία απολύτως ευθύνη για το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ και χαρακτηρίζονται από χαμηλές αποδόσεις. Αυτό πέρα από άδικο είναι και καταστροφικό για την αγορά των ΑΠΕ. Το παράδοξο είναι ότι οι σχετικές αποφάσεις ψηφίστηκαν, παρά το γεγονός ότι όλα τα στοιχεία που έχουμε υποβάλει τεκμηριωμένα σε όλες τις αρμόδιες αρχές κι υπηρεσίες και τα οποία αποδεικνύουν όλα όσα ανέφερα προηγουμένως, δεν έχουν αμφισβητηθεί ως προς την εγκυρότητά τους από κανέναν! Εντούτοις, το μέτρο της επιβολής εισφοράς σε όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ προχώρησε κανονικά. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι τεχνολογίες ΑΠΕ, όπως τα υδροηλεκτρικά, τα αιολικά κι η βιομάζα είναι πλέον απολύτως ανταγωνιστικά ως προς το κόστος με τη συμβατική ηλεκτροπαραγωγή, ενώ έχουν τα επιπλέον εξαιρετικά πλεονεκτήματα της μείωσης του ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών από την αποφυγή εισαγωγών καυσίμων και της αυξημένης εγχώριας προστιθέμενης αξίας που φτάνει έως και το 80%. Άρα, θεωρούμε ότι είναι άδικος και καταστροφικός ο οριζόντιος τρόπος αντιμετώπισης των τεχνολογιών ΑΠΕ. «
«Πολλοί φορείς της αγοράς έχουμε εκφράσει την άποψη ότι οι αλλαγές που προωθεί το ΥΠΕΚΑ στο θεσμικό πλαίσιο των ΑΠΕ κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση κι είναι σωστές ως προς τις προθέσεις τους. Π.χ. έχει εκφραστεί από πολλούς φορείς των ΑΠΕ η συμφωνία ως προς την ανάγκη αναστολής της εισόδου νέων φωτοβολταϊκών στο σύστημα. Όμως, ορισμένα από τα μέτρα μέσω των οποίων επιχειρούνται κατά τα άλλα απαραίτητες αλλαγές θα φέρουν το απολύτως αντίθετο αποτέλεσμα από το επιθυμητό. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω το εξής: ενώ είναι πραγματική η ανάγκη της εξυγίανσης σε ό,τι αφορά τις άδειες για έργα ΑΠΕ, επί της ουσίας εισάγεται το μέτρο της επιβολής ετήσιου προστίμου (με το ψευδώνυμο «τέλος διακράτησης αδειών») για όποιον, ενώ θέλει πραγματικά να επενδύσει, εμποδίζεται από τη γραφειοκρατία του Δημοσίου και τελικά θα κληθεί να πληρώσει και πρόστιμο για αυτό. Δηλαδή, ενώ πολλές επενδύσεις τις καθυστερεί το Δημόσιο ακόμα και για χρόνια, ο κάτοχος της άδειας θα τιμωρηθεί για τις καθυστερήσεις του Δημοσίου.»