Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Υποχρεωτικό "λουκέτο" στις μονάδες άνθρακα από το 2027 - Τι (δεν) προβλέπει το νομοσχέδιο για το "coal exit" της Γερμανίας

Μιχάλης Μαστοράκης

Αρχής γενομένης από το 2027 σχεδιάζει να ξεκινήσει το υποχρεωτικό κλείσιμο των ανθρακικών μονάδων άνω των 150 MW η γερμανική κυβέρνηση, ενώ θα έχει προηγηθεί η απόσυρση των παλαιότερων μονάδων, σύμφωνα με όσα αναφέρει προσχέδιο νόμου για την απανθρακοποίηση της Γερμανίας.

Όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ του Clean Energy Wire, μένουν ακόμη πολλές λεπτομέρειες να καθοριστούν και να καταγραφούν στο νομοσχέδιο, ενώ η τελική ψήφισή του από το γερμανικό κοινοβούλιο αναμένεται με την νέα χρονιά. Το σχέδιο νόμου διακρίνεται σε δύο βασικές κατηγορίες με την πρώτη να αφορά την λήψη οικονομικών μέτρων προς υποστήριξη των υπό μετάβαση περιοχών, ενώ η δεύτερη τις απαιτούμενες νομοθετικές τροποποιήσεις που πρέπει να προχωρήσουν, επικαιροποιώντας έτσι το σχετικό θεσμικό πλαίσιο με βάση τον «οδικό χάρτη» της απανθρακοποίησης.

14 + 26 δις ευρώ για την μετάβαση των ανθρακικών περιοχών

Να θυμίσουμε ότι τον περασμένο Αύγουστο, μετά από πρόταση του Υπουργού Αλτιμάγιερ, συμφωνήθηκε να διατεθούν 14 δισεκατομμύρια ευρώ στις υπό μετάβαση περιοχές με ορίζοντα το 2038. Οι εν λόγω επιχορηγήσεις σκοπό έχουν να ενισχύσουν την οικονομία σε μια μεγάλη κλίμακα τομέων όπως είναι οι δραστηριότητες σχετικές με τις υποδομές, η βελτίωση των δημόσιων μεταφορών, οι υποδομές ευρυζωνικότητας και κινητικότητας, η περιβαλλοντική προστασία και η διαχείριση της γης.

Επίσης, στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε την πρόθεση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης να στηρίξει τις περιοχές με επιπλέον 26 δισεκατομμύρια μέσω μιας σειράς μέτρων που στόχο έχουν την επέκταση των προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης, καθώς και την δημιουργία ομοσπονδιακών ινστιτούτων.

Τι προβλέπει το νέο σχέδιο απανθρακοποίησης

Ο Γερμανός ρυθμιστής BNA θα καταρτίσει ένα κατάλογο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, όπου θα ταξινομούνται οι μονάδες άνθρακα που συμμετέχουν στην αγορά με βάση την «ηλικία» τους, ενώ ο κατάλογος θα υπόκειται σε αναθεώρηση σε ετήσια βάση.

Ενόσω, από το 2027 και μετά το κλείσιμο των μονάδων λαμβάνει υποχρεωτικό χαρακτήρα, οι διαχειριστές των μονάδων αυτών θα έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν σε κλειστούς διαγωνισμούς υποβάλλοντας προσφορές κατά το διάστημα 2020-2026, με σκοπό να λάβουν επιδοτήσεις που θα συνοδεύονται από την επιλογή πρόωρης (πριν το 2027) απόσυρσης από το σύστημα.

Βάσει του χρονοδιαγράμματος της κυβέρνησης, ο πρώτος διαγωνισμός προγραμματίζεται να γίνει τον Ιούλιο του 2020 και να αφορά την απόσυρση ισχύος ίση με 4 γιγαβάτ μέχρι το τέλος του ίδιου έτους. Ωστόσο, έντονη κριτική έχει δεχθεί το σχέδιο για το γεγονός ότι δεν αναφέρει προγενέστερη σκέψη να υποχρεωθούν σε κλείσιμο λιγνιτικές και ανθρακικές μονάδες μέχρι το 2026 σε περίπτωση που οι «εθελούσιες» αποσύρσεις δεν είναι αρκετές μέχρι τότε. Επίσης – σε αντίθεση με τις συστάσεις της επιτροπής άνθρακα – το τρέχον σχέδιο δεν αναφέρει ότι τα δικαιώματα εκπομπής άνθρακα του ETS ακυρώνονται, ώστε να αποφευχθεί η μετατόπιση αυτών στα ευρωπαϊκά γειτονικά κράτη.  

Στον άερα οι αποζημιώσεις για την ώρα

Να σημειώσουμε ότι μέχρι στιγμής το επίπεδο της αποζημίωσης που θα λαμβάνουν οι μονάδες αυτές δεν έχει προσδιοριστεί, καθώς δεν υπάρχει κάποια σχετική αναφορά στο σχέδιο νόμου που δημοσιεύτηκε στις 26 Νοεμβρίου. Βέβαια, πρόκειται για κρίσιμο ζήτημα που θα καθορίσει εν πολλοίς την επιτυχία του σχεδίου απολιγνιτοποίησης.

Τον περασμένο Φεβρουάριο, η ερευνητική υπηρεσία του ομοσπονδιακού κοινοβουλίου είχε γνωμοδοτήσει ότι το γερμανικό κράτος δεν υποχρεούται να αποζημιώσει τις εταιρείες εκμετάλλευσης μονάδων άνθρακα. Μολονότι, η καταβολή αποζημίωσης προβλέπεται σε ορισμένες περιπτώσεις «παράλογης οικονομικής επιβάρυνσης», η πρόταση ως έχει δεν επισείει τίποτα τέτοιο στα ιδιωτικά εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής. Τον Απρίλιο, η κυβέρνηση είχε δηλώσει ότι οι «πιθανές» αποζημιώσεις υπόκεινται σε διαδικασία διαβούλευσης και εξέτασης.

Το ενδεχόμενο «ασυμφωνίας» ζορίζει τα πράγματα

Επιπρόσθετα, μια ακόμη «παράλειψη» του σχεδίου νόμου είναι η απουσία πρόβλεψης για το τι θα συμβεί με το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων σε περίπτωση που κυβέρνηση και διαχειριστές δεν καταλήξουν σε συμφωνία μέχρι τότε.

Σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν αμοιβαίες συμφωνίες μέχρι την προθεσμία της 30ης Ιουνίου 2020, η Επιτροπή έχει συστήσει να ρυθμιστεί η διαφορά με «κανονιστικό νόμο», πράγμα που θα σήμαινε ότι η κυβέρνηση αποφασίζει ποια μονάδα πρέπει να κλείσει και πότε να γίνει αυτό, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την ασφάλεια του συστήματος όσο και την αδιάλειπτη παροχή ρεύματος. Για την ώρα, παραμένει ασαφές αν η κυβέρνηση σκοπεύει να συμπεριλάβει μια τέτοια διατύπωση και πρόβλεψη στο σχετικό νόμο.  

Να θυμίσουμε ότι ο κυβερνητικός στόχος περιλαμβάνει πλήρη απόσυρση των μονάδων άνθρακα και λιγνίτη μέχρι το τέλος του 2038 ως μέρος των προσπαθειών επίτευξης των στόχων της χώρας για το κλίμα. Επίσης, προβλέπει περιορισμό των εκπομπών κατά 55% μέχρι το 2030 εν συγκρίσει με τα επίπεδα του 1990 και οικονομία μηδενικών εκπομπών με ορίζοντα το 2050.

Coal Exit με αύξηση των τιμών

Τέλος, στο σχέδιο νόμου, αποτυπώνονται οι εκτιμήσεις του Βρεολίνου για αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας κατά 1.4-4 ευρώ ανά μεγαβατώρα για τις επιχειρήσεις ως απόρροια της απόσυρσης των μονάδων άνθρακα, ενώ οι ενεργοβόρες βιομηχανίες αναμένεται να λάβουν επιδοτήσεις προκειμένου να ισοσκελίσουν το πρόσθετο ενεργειακό κόστος που θα προκύψει από το 2023, έτος έναρξης σταδιακής απόσυρσης των μονάδων.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα