Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Συμφόρηση στη Ρεβυθούσα - Θέλουν όλοι να φέρουν φθηνό LNG - Αύριο οι δηλώσεις για τα φορτία της επόμενης χρονιάς

Γιώργος Φιντικάκης

Συμφόρηση δείχνουν όλες οι ενδείξεις ότι φέρνει στην Ρεβυθούσα η ισχυρή ζήτηση από ενδιαφερόμενους για αφίξεις ποσοτήτων LNG, καθώς αυτό συνεπάγεται δέσμευση του μεγαλύτερου μέρους χωρητικότητας του σταθμού του ΔΕΣΦΑ.

Η προθεσμία για να δηλώσουν οι εισαγωγείς τα φορτία LNG, και την κατανομή τους για τον επόμενο χρόνο, δηλαδή τις ημερομηνίες που θα φέρουν στη Ρεβυθούσα, μετά από ολιγοήμερη παράταση εκπνέει αύριο Παρασκευή, και όλα δείχνουν ότι επίκειται συνωστισμός.

Επειδή οι τιμές LNG βρίσκονται αρκετά χαμηλά, όλα δείχνουν ότι η αγορά θα ζητήσει slots πολύ περισσότερα απ’ όσα μπορεί να υποδεχθεί η Ρεβυθούσα, γεγονός φυσικά που μένει να επιβεβαιωθεί αύριο, οπότε και θα υποβληθούν οι δηλώσεις των εισαγωγέων για το 2020.

Τότε θα φανεί και κατά πόσο το μέτρο που έλαβε πρόσφατα η ΡΑΕ, αλλάζοντας, κατόπιν εισήγησης του ΔΕΣΦΑ, τη μοναδιαία χρέωση από τα 50.000 στα 200.000 ευρώ, αρκεί ή όχι για να βάλει φρένο σε φαινόμενα κατάχρησης των “προκρατήσεων”.

Σε κάποιες περιπτώσεις στο παρελθόν πάικτες της αγοράς είχαν προβεί σε δέσμευση ημερομηνιών και χωρητικότητας στο σταθμό, χωρίς να την υλοποιήσουν, κι αυτό καθώς η “τιμωρία” ήταν πολύ μικρή, μόλις 50.000 ευρώ.

Εδώ και μερικές ημέρες, το "πέναλτυ" αυτό έχει αυξηθεί σημαντικά. Εφόσον στο εξής διαπιστώνεται ότι ο χρήστης έκανε λανθασμένη δήλωση, δηλαδή προκύπτει απόκλιση μεταξύ του αρχικού προγραμματισμού που έχει κοινοποιήσει στο ΔΕΣΦΑ και της πραγματικής εκφόρτωσης των φορτίων, θα "τιμωρείται" με μεγαλύτερη χρέωση.

Είναι αμφίβολο ωστόσο αν το μέτρο είναι επαρκές και τελικά θα βρεθεί ισορροπία ανάμεσα στις προθέσεις των εμπόρων και των πραγματικών δυνατοτήτων του σταθμού. Διότι το πρόβλημα δεν έγκειται μόνο στη χρέωση, όσο στο γεγονός ότι δεν έχει αλλάξει συνολικά ο κώδικας λειτουργίας της Ρεβυθούσας ώστε να προβλέπει, για παράδειγμα, το πως μοιράζεται η δυναμικότητα του τερματικού σταθμού όταν υπάρχει υπερβάλλουσα ζήτηση.

Το σύνολο της αγοράς θεωρεί ότι χρειάζεται να αντικατασταθεί το υφιστάμενο πλαίσιο με ένα σύστημα ανάλογο με τα στάνταρ που ισχύουν σε αντίστοιχες περιπτώσεις τερματικών σταθμών στο εξωτερικό, όπου ο προγραμματισμός είναι δεσμευτικός, και εφόσον δεν τηρηθεί, επιβάλλονται πρόστιμα. Κάποιοι από τους πάικτες θεωρούν ότι τα πρόστιμα δεν πρέπει να είναι αυστηρά, ενώ άλλοι έχουν αντίθετη άποψη. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να δημιουργηθεί, όπως λέει η αγορά, μια πλατφόρμα από πλευράς ΔΕΣΦΑ, όπου τα slots θα κατανέμονται με βάση οικονομικά κριτήρια, π.χ. δημοπρασίες.

Στη συντριπτική πάντως πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης, όταν ο εισαγωγέας δεν φέρνει το φορτίο στην κλεισμένη ημερομηνία, καταβάλει πρόστιμα, και μάλιστα πολύ υψηλότερα από τα 200.000 ευρώ, ωστόσο υπάρχουν και λίγες περιπτώσεις, όπου εφόσον δεν χρησιμοποιηθεί η δεσμευμένη χωρητικότητα τότε βγαίνει σε δημοπρασία και εφόσον αυτή είναι επιτυχής, ο χρήστης πληρώνει ένα μικρό πρόστιμο.

Το θέμα είναι ψηλά στις προτεραιότητες της αγοράς, καθώς κάθε εταιρεία θέλει την περίοδο αυτή να κάνει το σχεδιασμό της, τόσο για τις πωλήσεις στο εσωτερικό, όσο και για τις εξαγωγές.


 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα