Skip to main content
Menu
English edition

Στο μικροσκόπιο της ΡΑΕ το status του ανταγωνισμού και η βιωσιμότητα των προμηθευτών ρεύματος

Θοδωρής Παναγούλης

Στοιχεία από όλους τους προμηθευτές στον τομέα της λιανικής ρεύματος έχει ζητήσει, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να διαπιστώσει αν υπάρχουν πραγματικά περιθώρια ανταγωνισμού στον κλάδο, αν οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί επιτρέπουν στις εταιρείες να διατηρούν εχέγγυα βιωσιμότητας και εν γένει αν απαιτούνται ρυθμιστικού τύπου παρεμβάσεις.

Ήδη η Αρχή έχει λάβει υλικό από εταιρείες και η διαδικασία συνεχίζεται. Μεταξύ άλλων έχουν ζητηθεί στοιχεία για το κόστος αγοράς του ρεύματος, για το κόστος απόκτησης κάθε νέου πελάτη, για τα περιθώρια κέρδους και φυσικά για τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα κάθε προμηθευτή.

Ένα πρώτο - ανησυχητικό – συμπέρασμα, πέραν του ότι τα περιθώρια κινούνται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, είναι ότι κάποιες από τις εταιρείες (ακόμα και από τις καθετοποιημένες) γράφουν σημαντικές ζημιές από τη δραστηριότητα της προμήθειας. Αυτό έχει αρχίσει να φαίνεται στους ισολογισμούς, εκτιμάται δε ότι θα φανεί καθαρότερα στα αποτελέσματα έτους.

Ό λόγος πάντα για την αμιγή δραστηριότητα στην προμήθεια, καθώς η δραστηριοποίηση – παράλληλα - στο trading δημιουργεί κέρδη για τις εταιρείες, με αποτέλεσμα να αντισταθμίζονται, για άλλους λιγότερο και άλλους περισσότερο,  τα αρνητικά αποτελέσματα στην προμήθεια.

Υπενθυμίζεται ότι η μελέτη που είχε αναθέσει η ΡΑΕ στο διεθνή οίκο Pöyry σχετικά με την αποτίμηση της λειτουργίας και των αποτελεσμάτων που είχαν στην αγορά, κυρίως κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι δημοπρασίες τύπου NOME, έδειχνε επίσης αρνητική εικόνα για τα περιθώρια των προμηθευτών.

Ειδικότερα, μετά την επιβολή της «χρέωσης προμηθευτή» χωρίς ταυτόχρονα να αναπροσαρμοστούν τα τιμολόγια λιανικής, το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών κατά το πρώτο εξάμηνο ήταν μόλις της τάξης των 3 έως 4 ευρώ η Μεγαβατώρα. Από το μικτό περιθώριο καλύπτονται μια σειρά από άλλα κόστη της αγοράς, αλλά και κόστη επισφαλειών, αμοιβών συνεργατών για την προσέλκυση πελατών, λειτουργικά κλπ. Το εφάπαξ κόστος των εταιρειών για την απόκτηση κάθε πελάτη κυμαίνεται από 40 έως 100 ευρώ η Μεγαβατώρα. Έτσι το καθαρό περιθώριο κέρδους είχε συρρικνωθεί στα επίπεδα των 2 με 3 ευρώ η Μεγαβατώρα.

Τα δεδομένα αυτά φαίνεται ότι έχουν γίνει δυσμενέστερα μετά την τελευταία δημοπρασία NOME που ανέβασε κι άλλο την τιμή αγοράς του ρεύματος.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα