Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Σε δύσκολες αποφάσεις υποχρεώνουν τη διοίκηση της ΔΕΗ οι απαιτητικοί στόχοι του Project Compass της McKinsey

Χρήστος Στεφάνου

Ο βασικός πυλώνας του στρατηγικού σχεδίου που προτείνει η McKinsey για την επόμενη μέρα μιας βιώσιμης και ισχυρής ΔΕΗ δεν είναι άλλος από αυτόν που περιγράφεται στην τελευταία παράγραφο της επίσημης ανακοίνωσης της ΔΕΗ και συνοψίζεται στο τρίπτυχο, αύξηση εσόδων, περικοπή δαπανών και δραστική μείωση του χρέους.

Σύμφωνα δε, με το σύμβουλο τα κλειδιά για την επιτυχία της ΔΕΗ θα είναι η οικονομικότητα, η λειτουργικότητα και η εξωστρέφεια. 

H ΔΕΗ απέφυγε να δημοσιοποιήσει τα συγκεκριμένα μέτρα, έστω και σε αδρό πλαίσιο, που προτείνει το σχέδιο της McKinsey, προφανώς επειδή άπτονται "καυτών" τομέων, όπως είναι τα τιμολόγια ρεύματος και το εργασιακό κόστος. Παρόλα αυτά, οι απαραίτητες δύσκολες αποφάσεις που πρέπει να λάβει η διοίκηση της επιχείρησης, προκύπτουν εμμέσως από τους ίδιους τους στόχους που τίθενται και αναφέρονται με ακρίβεια.

Με βάση λοιπόν τα νούμερα που περιγράφονται η λειτουργική κερδοφορία θα πρέπει να αυξηθεί κατά περίπου 500 εκ. ευρώ για να φτάσει στα επίπεδα του 1 - 1,1 δις που περιγράφει ο σύμβουλος. Ταυτόχρονα ο δανεισμός από τα 3,9 δις τονίζεται ότι πρέπει να πέσει στα 2 δις, ώστε να διαμορφωθεί μια βιώσιμη σχέση EBITDA/ χρέους.

Με δεδομένη την επερχόμενη μείωση των πωλήσεων που θα φτάσει στα 3,9 δις  το 2022 (εάν βεβαίως θεωρηθεί ρεαλιστική μια τόσο μικρή μείωση τζίρου τη στιγμή που υπάρχουν οι δεσμεύσεις για να κατέβει η ΔΕΗ σε μερίδια κάτω από το 50%), αλλά και τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ σε παραγωγή (πώληση λιγνιτών και επιπλέον αποσύρσεις 1200 μεγαβάτ) αλλά και προμήθεια, οι εισηγήσεις για επενδύσεις σε δίκτυα και ΑΠΕ σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να έχουν άμεση απόδοση ώστε να φέρουν την απαιτούμενη αύξηση εσόδων και μείωση δαπανών, που θα φέρουν την απαιτούμενη βελτίωση στον ισολογισμό.

Τι σημαίνει αυτό; 

Χθες κατά την παρουσίαση του project compass δεν έγινε εξειδίκευση των μέτρων για την επίτευξη των στόχων που προτείνονται, ωστόσο είναι σαφές ότι οι ενδεχόμενες θετικές για τα έσοδα της επιχείρησης ρυθμιστικές εξελίξεις για τα  ρυθμιστικά θέματα όπως ΑΔΙ, ΝΟΜΕ, χρέωση προμηθευτή δεν αρκούν για την επίτευξη του στόχου για λειτουργική κερδοφορία 1 - 1,1 δις ευρώ. Όπως δεν αρκεί και η προτεινόμενη μείωση δαπανών σε παραγωγή, ορυχεία και υποστηρικτικές λειτουργίες.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ανοίγει ο δρόμος για παρεμβάσεις στα τιμολόγια, με το πιο ρεαλιστικό μέτρο άμεσα να δείχνει η κατάργηση της έκπτωσης του 15%. Αλλά και για τα θέματα κόστους, καθίσταται εκ νέου επίκαιρη η τοποθέτηση Παναγιωτάκη στις αρχές του έτους, που είχε αναφερθεί σε ανανέωση του προσωπικού μέσω εθελούσιας και νέων προσλήψεων, που θα φέρει σημαντική εξοικονόμηση στο μισθολογικό κόστος με δεδομένο ότι θα αντικατασταθεί προσωπικό με μεγάλες μισθολογικές ωριμάνσεις. 

ΑΠΕ

Για τις ΑΠΕ το πλάνο περιλαμβάνει 2 προβλέψεις τη μεσοπρόθεσμη για εγκατάσταση 600 MW  μέχρι το 2022 και τη μακροπρόθεσμη για πάνω από 1500MW μέχρι το 2030 ( 20 έως 25% του συνολικού δυναμικού της επιχείρησης). Το track record της επιχείρησης μέχρι σήμερα δεν καλλιεργεί ιδιαίτερη αισιοδοξία ως προς τη δυνατότητα της ΔΕΗ να φέρει σε πέρας το στόχο

Λιγνίτες Παραγωγή

Εδώ φαίνεται ότι οριστικοποιείται η απόφαση για απόσυρση της Καρδιάς (1200 MW αποσύρσεις αναφέρει ο σύμβουλος) που θα προστεθούν στα 930 MW της αποεπένδυσης. Αυτό σημαίνει ότι η ΔΕΗ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μείνει σε λειτουργία ή σε εφεδρεία το Αμύνταιο,με τη ΔΕΗ να διατηρεί περίπου 2500 μεγαβάτ λιγνιτών (μαζί με την Πτολεμαΐδα 5). Το συνολικό της μερίδιο πάντως στην παραγωγή θα υποχωρήσει σημαντικά. 

Αξίζει να τονιστεί ότι στη χθεσινή παρουσίαση ο σύμβουλος χαρακτήρισε ως αβέβαιο το μέλλον του λιγνίτη,  ο οποίος για να συνεχίσει να έχει παρουσία στην αγορά θα χρειαστεί απαραίτητα στήριξη από τα ΑΔΙ. 

Λιανική

Εκτός από το σαφάρι για τα ανεξόφλητα που θα πρέπει να εντατικοποιηθεί και να ληφθούν μέτρα για να μην βρεθεί ξανά η επιχείρηση στην ίδια θέση, ο σύμβουλος προτείνει μια σειρά από μέτρα όπως νέα προϊόντα και υπηρεσίες και αλλαγή στρατηγικής. Στο πλαίσιο αυτό ήδη από το Σεπτέμβριο είναι έτοιμη και θα λανσαριστεί η καμπάνια για την πώληση φυσικού αερίου ενώ θα υιοθετηθεί και νέα πολιτική μάρκετινγκ. 

Διανομή

Τα δίκτυα αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο με έμφαση στο εμβληματικό επενδυτικό πλάνο για τους έξυπνους μετρητές. 

Τέλος όπως ανακοινώθηκε ο σύμβουλος δίνει έμφαση στην διεθνή επέκταση, την επίτευξη οικονομιών κλίμακας σε κεντρικές και υποστηρικτικές λειτουργίες αλλά και στην θετική έκβαση των ανοιχτών ρυθμιστικών ζητημάτων (ΑΔΙ, ΝΟΜΕ, χρέωση προμηθευτή, ΥΚΩ), με παράλληλη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του target model και του χρηματιστηρίου ενέργειας ως νέου εργαλείου αντιστάθμισης για τους κινδύνους της αγοράς. 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα