Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Ρωσικό αέριο εξάγεται για να ζεστάνει τις παγωμένες ΗΠΑ – Νέοι δρόμοι, νέες υποδομές για το LNG

Γιώργος Χατζηιωάννου

Αίσθηση στην παγκόσμια κοινή γνώμη και μεγάλη προβολή στα διεθνή ΜΜΕ προκάλεσε η χθεσινή είδηση ότι οι Ρώσοι προμηθεύουν τους Αμερικανούς με υγροποιημένο φυσικό αέριο LΝG, ανατρέποντας την παγιωμένη άποψη ότι οι ΗΠΑ έχουν επιτύχει αυτάρκεια  σχιστολιθικού αερίου και είναι σε θέση να ανταγωνιστούν στην ευρωπαϊκή ήπειρο τη Ρωσία και άλλους παραγωγούς LNG.

Σύμφωνα με τις δημοσιευόμενες πληροφορίες, τάνκερ φορτωμένο με ρωσικό LNG αναχώρησε από τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου  στο βρετανικό νησί Γκρέιν του Κεντ με κατεύθυνση την παγωμένη από την σφοδρή κακοκαιρία Βοστώνη, στην οποία αναμένεται να φτάσει στις 22 Ιανουαρίου. Το πρακτορείο Μπλούμπεργκ που  μετέδωσε την είδηση, ανέφερε ότι μπορεί το σκάφος καθ'οδόν να αλλάξει πορεία.

Το φορτίο προέρχεται από το εξαγωνικό τέρμιναλ LNG Yamal της ρωσικής ιδιωτικής εταιρείας Novatek στη Σιβηρία, το οποίο άρχισε να λειτουργεί πρόσφατα και μάλιστα συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των σημαντικών στόχων του αμερικανικού εμπάργκο εναντίον της Ρωσίας. Το πρώτο φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου από το ρωσικό τέρμιναλ μεταφέρθηκε στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου στις αποθήκες του βρετανικού Κέντ.

Σύμφωνα με τους Τάιμς του Λονδίνου, η πρωτοφανής κακοκαιρία στη βορειοανατολική Αμερική προκάλεσε έλλειψη φυσικού αερίου και άνοδο των τιμών του, με αποτέλεσμα το ρωσικό αέριο στις βρετανικές αποθήκες να είναι φτηνότερο του αμερικανικού. Οι τιμές στις ΗΠΑ κυμάνθηκαν χθες στα 20 δολάρια περίπου ανά εκατομμύριο βρετανικών θερμικών μονάδων (mmbtu), ενώ στη Βρετανία ήταν μόνο 7 δολάρια/mmbtu. Ενώ η τιμή του LNG στις νότιες πολιτείες των ΗΠΑ , όπου παράγεται άφθονο σχιστολιθικό φυσικό αέριο παρέμεινε κάτω των 3 δολαρίων/mmbtu, το ελλιπές σύστημα αγωγών μεταφοράς αερίου προς τον αμερικανικό βορρά, προκαλεί μεγάλες αυξήσεις στις τιμές του αερίου στις πολιτείες του βορρά.

Το πρώτο ρωσικό φορτίο LNG έφτασε στις αποθήκες του Κεντ στα τέλη Δεκεμβρίου λόγω του  κλεισίματος του αγωγού Forties στη Βόρειο Θάλασσα,  που προκάλεσε άνοδο των τιμών στη Βρετανία. Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι το ρωσικό αέριο δεν χρησιμοποιήθηκε στη Βρετανία και παρέμειμε αποθηκευμένο στο νησί του Γκρέιν στο Κέντ, μέχρι την περασμένη Κυριακή, όταν επαναφορτώθηκε στο σκάφος Gaselys με εντολή της γαλλικής Engie,στην οποία ανήκει και το τέρμιναλ Everett LNG της Βοστώνης που συνήθως προμηθεύεται  αέριο από το Τρινιτάντ.

Σύμφωνα μες τους Τάιμς του Λονδίνου, φορτία  από το ρωσικό τέρμιναλ  Yamal LNG έχουν ξεφορτωθεί και στη Γαλλία και Ολλανδία, αλλά και αυτά με τη σειρά τους έχουν επαναφορτωθεί σε σκάφη προκειμένου να μεταπωληθούν σε άλλες πιο κερδοφόρες αγορές.

Όπως είναι γνωστό, η παγκόσμια αγορά LNG  που ελέγχεται από τους Αμερικανούς, Καταριανούς και Αυστραλούς, διπλασιάστηκε σε 258 εκατ. τόνους την τελευταία δεκαετία και η Ρωσία  ελπίζει να συμμετάσχει με το αρκετά μεγάλο ποσοστό της τάξης του  15%  με 20%. Μετά το σταθμό Yamal LNG στη Σιβηρία, σχεδιάζει την κατασκευή και δεύτερου εργοστασίου υγροποίησης φυσικού αερίου στην ίδια περιοχή τα επόμενα λίγα χρόνια, με την ονομασία Arctic LNG 2. H  γαλλική TOTAL και η κινεζική   CNPC που κατέχουν ένα 20% του Yamal LNG, βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τη ρωσική πλευρά για να συμμετάσχουν με ποσοστά και στο νέο πρότζεκτ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Novatek, Leonid Mikhelson, σύντομα  μεγαλύτερα παγοθραυστικά θα είναι σε θέση ανοίγουν το δρόμο στην παγωμένη θάλασσα της Αρκτικής, ούτως ώστε τα σκάφη μεταφοράς LNG να προωθούν  ολόκληρο το χρόνο το ρωσικό αέριο στις προσοδοφόρες αγορές της Κίνας, της Ιαπωνίας ,της Νότιας Κορέας κλπ., με μειωμένο κόστος μεταφοράς κατά τουλάχιστον 30% από ότι είναι σήμερα.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα