Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

ΠΣΕΕΠ: Δεν περπατά η εξαίρεση των ΕΛΠΕ από τη δημόσια προσφορά με ειδική νομοθετική ρύθμιση - Τι ειπώθηκε στη σημερινή συνέντευξη τύπου

Γιώργος Φιντικάκης

(upd: 15:10) Πάγωμα της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Πετρελαίων διαπιστώνουν οι εργαζόμενοι, που αντιτίθενται στην πώληση, εν αναμονή της απόφασης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για το κατά πόσο είναι υποχρεωτική για τον αγοραστή η διατύπωση πρότασης εξαγοράς προς τους λοιπούς μετόχους της εταιρείας (πέραν του Δημοσίου και της Paneuropean του ομίλου Λάτση που είναι οι πωλητές στην εν εξελίξει διαδικασία).

Αυτό ανέφεραν μετά τη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν οι εκπρόσωποι του Σωματείου εργαζομένων στα ΕΛΠΕ. Όπως τόνισαν, στόχος τους είναι η ακύρωση της πώλησης με κινήσεις σε συνδικαλιστικό, επικοινωνιακό και νομικό επίπεδο και οι ίδιοι εκτιμούν ότι βρίσκονται κοντά στην επίτευξή του.

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε διατίθεται το 50,1% των μετοχών των ΕΛΠΕ ενώ με απόφαση του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ τον περασμένο Ιούλιο προκρίθηκαν στην επόμενη φάση οι Glencore Energy και Vitol Holding.

Σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ και τη σημερινή συνέντευξη Τύπου που πραγματοποίησε το Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στα Ελληνικά Πετρέλαια υπογραμίστηκαν τα εξής:

Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου δεν θα μεταβάλλει την εικόνα

-Σύμφωνα με το νομικό σύμβουλο του ΠΣΕΕΠ, κ. Κωνσταντίνο Τοκατλίδη, η νομοθετική ρύθμιση την οποία φέρεται να επεξεργάζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να ξεπεραστούν τα νομικά, θεσμικά και ουσιαστικά προσκόμματα που ανακύπτουν από την παρούσα διαδικασία της πώλησης δεν θα λύσει το πρόβλημα. «Η νομοθεσία είναι ευρωπαϊκή: Η οδηγία της ΕΕ αποτελεί δεσμευτικό μέτρο και τροποποιείται μόνο με νέα οδηγία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Έχει αυξημένη τυπική ισχύ και ακόμη και αν τροποποιηθεί η ελληνική νομοθεσία, αυτό δεν λύνει το ζήτημα κύρους, εάν η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συμβατή με την οδηγία της ΕΕ. Μάλιστα εάν το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο αλλάξει με τρόπο μη συμβατό προς το δίκαιο της ΕΕ, τότε θα αντιβαίνει και πάλι στο ευρωπαϊκό Δίκαιο όπως συμβαίνει και τώρα που δεν έχει τροποποιηθεί. Η ελληνική πλευρά μπορεί να κάνει απλώς κάποιες παρεμβάσεις τεχνικής φύσεως σε επιμέρους θέματα, αλλά όχι να μεταβάλει τους εφαρμοστέους κανόνες που είναι ευρωπαϊκής προέλευσης.

Σχετικά με το τίμημα της πώλησης

-Το αναμενόμενο τίμημα με αναγωγή κυμαίνεται από 300 εκατ. ευρώ (αν πουληθεί το 20%)έως 500 εκατ. ευρώ (αν πουληθεί το 35%). Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΕΕΠ, κ. Παναγιώτη Οφθαλμίδη, με τον τρόπο αυτό «η μισή Ελλάδα πωλείται έναντι κερδών τετραμήνου και η πώληση δεν λειτουργεί με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας. Το Σωματείο διαφωνεί με την πλήρη ιδιωτικοποίηση καθώς αν το ποσοστό του Δημοσίου πέσει κάτω από το 35% δεν θα έχει καμία παρεμβατική δυνατότητα το κράτος (σε εθνικό, οικονομικό, γεωπολιτικό επίπεδο κλπ).

Σχετικά με τη θέση της Paneuropean (πλευρά Λάτση)

-Η Paneuropean δεν έχει τοποθετηθεί επισήμως αναφορικά με την πώληση. Οι προθέσεις των εκπροσώπων όπως αυτές γίνονται αντιληπτές δείχνουν ότι η πλευρά Λάτση «τρέχει κανονικά τη διαδικασία».

Σχετικά με τις επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ οι οποίες ξεκίνησαν να υλοποιούνται αμέσως μετά την ανακοίνωση της πώλησης

-Οι εν λόγω επενδύσεις είχαν αποφασιστεί αλλά δεν υλοποιούνταν λόγω οικονομικής δυσπραγίας των ΕΛΠΕ (λόγω των κεφαλαίων που είχαν επενδυθεί για το νέο διυλιστήριο της Ελευσίνας). Αμέσως μόλις ανακοινώθηκε η πώληση, δρομολογήθηκε και ξεκίνησε η υλοποίηση των συγκεκριμένων επενδύσεων. Τα έργα αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται στην αξία της μεταπώλησης.

Μερικές από τις επενδύσεις αυτές είναι:

  • Μεταφορά  δεξαμενών καυσίμων  από Λάρνακα στο Βασιλικό  για απελευθέρωση τουριστικής  περιοχής Λάρνακας, περίπου 43 εκ. €
  • Πλήρης  ανακατασκευή   20 δεξαμενών καυσίμων  σε Πάχη και Ασπρόπυργο 23  εκ. €
  • Βελτιώσεις  σε Προβλήτες  στο Νότο (ΒΕΑ)Β  19 εκ. €
  • Καινούργιες  τουρμπίνες
  • Προσαρμογή  μονάδος FCC  BEA λόγω περιβαλλοντικής νομοθεσίας, 28 εκ. €
  • Αλλαγή  όδευσης υπόγειων  αγωγών από Πάχη σε  Ασπρόπυργο μέσω Ελευσίνας  (κάτω από κατηργημένη σιδηροδρομική  γραμμή) για βελτίωση επισκεψιμότητας των  αγωγών
  • Μονάδα  Αποθείωσης  Διυλιστηρίου  Θεσσαλονίκης, 15  εκ. €
  • Τέταρτος  ζυγός ΔΕΗ,  9 εκ. €
  • Αναβάθμιση  Πολυπροπυλενίου,  20 εκ. €
  • 2η  γραμμή  παραγωγής  DIAXON κ.α.,  8 εκ. €
  • Υλοποίηση  έργου Βιοαιθανόλης  ΒΕΑ, 19 εκ. €

 

Για τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων

Σύμφωνα με το Σωματείο προωθείται η δημιουργία εταιρείας Holding με ποσοστό περίπου 36% αλλά με κρατική συμμετοχή η οποία θα επιτευχθεί μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου. Τίθεται το ερώτημα, σε περίπτωση που βρεθούν κοιτάσματα, πώς θα καταφέρει να αγοράσει το κράτος εφόσον η τιμή της μετοχής θα είναι υπερτιμημένη σε σχέση με την τωρινή.

Ποιες είναι οι εταιρείες που πωλούνται στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ

Η  αναφορά  στην πώληση  του Ομίλου ΕΛΠΕ  τρομάζει, όταν οι   ‘Ελληνες κατανοήσουν  τον αριθμό  και το μέγεθος  των εταιρειών που  αποτελούν τον όμιλο.  Για τον λόγο αυτό θα σας  αναφέρω σχεδόν στο σύνολό τους  τις εταιρείες που πωλούνται:

  • Διυλιστήριο  Ασπροπύργου (πρώην  ΕΛΔΑ)
  • Διυλιστήριο  Θεσσαλονίκης (πρώην  ΕΚΟ)
  • Διυλιστήριο Ελευσίνας (πρώην  ΠΕΤΡΟΛΑ)
  • Διυλιστήριο Σκοπίων (ΟΚΤΑ)
  • Αποθήκες - Δεξαμενές Καυσίμου – Αργού Πετρελαίου  και ενδιάμεσων προϊόντων στην περιοχή Πάχης – Μεγάρων
  • Αντίστοιχο  group Δεξαμενών  Καυσίμων στη Θεσσαλονίκη  (Καλοχώρι)
  • Αποθηκευτικοί χώροι και  δίκτυο διανομής στη Βουλγαρία
  • Αποθηκευτικοί  χώροι και δίκτυο Μαυροβουνίου  και Σερβίας
  • Αποθηκευτικοί χώροι  καυσίμων και δίκτυο διανομής  στην Κύπρο
  • Δεξαμενές  και εγκαταστάσεις  της ΕΚΟ σε Ασπρόπυργο,  Σκαραμαγκά και λοιπή Ελλάδα  και επιπλέον το Πανελλαδικό  δίκτυο Εμπορίας
  • Εγκαταστάσεις  ΒΡ και δίκτυο  διανομής σε όλη την  Ελλάδα
  • ELPEDISON παραγωγή  ηλεκτρικής ενέργειας
  • DIAXON εργοστάσιο  παραγωγής πολυπροπυλενίου,  το μοναδικό του είδους του  στην Ελλάδα
  • ASPROFOS Τεχνική και  Μελετητική Εταιρεία
  • Εργοστάσιο  Παραγωγής Χημικών  ΕΚΟ Θεσσαλονίκης
  • Δεξαμενόπλοια  και Ναυτιλιακές  Εταιρείες ΠΟΣΕΙΔΩΝ & ΑΠΟΛΛΩΝ
  • Εμπορικές  εταιρείες σε  Ελλάδα και εξωτερικό
  • Αγωγοί: τροφοδοσία  καυσίμου προς Αεροδρόμια -  στρατιωτικές εγκαταστάσεις (Λάρισα, Ελευσίνα κλπ.)
  • Αγωγός  VARTAX Θεσσαλονίκη – Σκόπια
  • ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές  Ενέργειας)
  • Συμμετοχές  σε ΔΕΠΑ (Φ.Α.)  35%
  • Ερευνα  - Εξόρυξη

Νωρίτερα, το energypress έγραφε:

Σημαντικές νομικές δυσκολίες συναντά η ψήφιση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης από το υπ. Οικονομικών με την οποία θα εξαιρούνται τα ΕΛΠΕ από τη διαδικασία της δημόσιας προσφοράς.

Τουλάχιστον αυτή την εικόνα μεταφέρουν προς το "Energypress" πηγές του σωματείου εργαζομένων στον όμιλο, το οποίο δίνει σήμερα συνέντευξη Τύπου, παρουσία του νομικού του εκπροσώπου, με αντικείμενο την αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ.

Σύμφωνα με πηγές του ΠΣΕΕΠ, είναι δύσκολο να περπατήσει νομικά μια ειδική νομοθετική ρύθμιση στα ΕΛΠΕ προκειμένου αυτά να εξαιρεθούν από το νόμο για τις δημόσιες προσφορές, για τον απλούστατο λόγο ότι ο νόμος μεταφέρει στο εθνικό δίκιο μια κοινοτική Οδηγία. Τυχόν ειδική νομοθετική ρύθμιση που θα εξαιρεί τα ΕΛΠΕ από το καθεστώς των δημοσίων προσφορών, θα είναι σαν η ελληνική κυβέρνηση να εφαρμόζει κάτι αντίθετο στο πνεύμα της ίδιας της Οδηγίας της ΕΕ. Αρα, σύμφωνα πάντα με τους νομικούς του σωματείου, το πιο πιθανό είναι ότι θα επικρατήσει τελικά η άποψη της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για δημόσια προσφορά μετά το πέρας του διαγωνισμού.

Εχει ενδιαφέρον ότι παρόμοια άποψη με αυτή του ΠΣΕΕΠ, διατυπώνουν καιρό τώρα και άλλες εμπλεκόμενες στην υπόθεση πλευρές, θεωρώντας ότι το συγκεκριμένο σενάριο δεν είναι και καθόλου εύκολο, αφού η νομοθεσία περί δημοσίων προσφορών είναι σαφής.

Αναμένουν επομένως την επικείμενη απόφαση του Δ.Σ της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, το οποίο και θα κληθεί εντός των επόμενων ημερών ή εβδομάδων, να επικυρώσει την εισήγηση των υπηρεσιών για υποβολή δημόσιας προσφοράς από το νικητή του διαγωνισμού.

Χρονικά όλα τα παραπάνω έχουν στη πραγματικότητα μεταθέσει το χρονοδιάγραμμα υποβολής προσφορών προς το Δεκέμβριο ή και ακόμη πιο πέρα, παρ’ ότι πηγές με γνώση των διεργασιών, επιμένουν ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί ακόμη και εντός Νοεμβρίου.

Σε κάθε περίπτωση παραμένει άγνωστο ποιο από τα δύο "στρατόπεδα" τελικά θα υπαναχωρήσει ή ποια θα είναι η συμβιβαστική λύση, εφόσον φυσικά αυτή βρεθεί. Η μεν Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (ΕΚ) φαίνεται να επιμένει ότι η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, ακριβώς επειδή εκτός του Δημοσίου, πουλά και ιδιώτης επενδυτής (Paneuropean), αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι γίνεται αμιγώς για το δημόσιο συμφέρον, και επομένως δεν εξαιρείται από τη διαδικασία της δημόσιας προσφοράς. Το δε, ΤΑΙΠΕΔ έχει εξαρχής διαφωνήσει με αυτή τη θέση, και επικαλείται τις γνωματεύσεις ανεξάρτητων νομικών γραφείων που υποστηρίζουν ότι δεν τίθεται θέμα δημόσιας προσφοράς.

Αν τελικά επικρατήσει η άποψη της ΕΚ, αυτό σημαίνει ότι όποιος εκ των Glencore και Vitol κερδίσει το διαγωνισμό, τότε θα κληθεί να αποκτήσει στην ίδια τιμή, και τις μετοχές που θα του προσφέρουν οι υπόλοιποι μέτοχοι. Σε αυτή τη περίπτωση θα του ζητηθεί να αγοράσει ένα αρκετά υψηλότερο ποσοστό από το 50,1%, που θεωρητικά θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και στο 70%, αφού σήμερα το 19% των ΕΛΠΕ ανήκει σε έλληνες και ξένους θεσμικούς καθώς και σε μικρομετόχους.

Θυμίζουμε ότι το σωματείο των ΕΛΠΕ, έχει προχωρήσει και σε παρέμβαση προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς της Βρετανίας, προκειμένου ει δυνατόν να καθυστερήσει ο διαγωνισμός πώλησης της εταιρείας.

Δεδομένου ότι η μετοχή των ΕΛΠΕ διαπραγματεύεται και στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, οι νομικοί εκπρόσωποι του ΠΣΕΕΠ υπέβαλαν πριν από μερικές εβδομάδες φάκελο προς την αρμόδια βρετανική αρχή, θέτοντας το ερώτημα κατά πόσο η διαγωνιστική διαδικασία είναι σύμβατη ή μη, με τους κανόνες της ελληνικής νομοθεσίας (ν.3461/2006), ο οποίος μετέφερε στο ελληνικό δίκαιο την Οδηγία 2004/25/EC.

Στην ουσία, το σωματείο εργαζομένων επικαλείται παραβίαση των κανόνων που τίθενται από την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις δημόσιες προσφορές, και επισημαίνει ότι η διαδικασία που έχει κινηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, έτσι όπως έχει δομηθεί, θέτει σε κίνδυνο τόσο το δημόσιο συμφέρον όσο και ειδικότερα το συμφέρον των ΕΛΠΕ, των βασικών μετόχων, των επενδυτών που κατέχουν μετοχές, καθώς βεβαίως και των εργαζομένων.

Σε ανάλογο μήκος κύματος ήταν και οι προσφυγές που κατέθεσε το σωματείο το Σεπτέμβριο, τόσο προς την Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς όσο και προς την Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα