Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Προχωράει η συνεργασία των διαχειριστών για τον “Κάθετο Διάδρομο” - Νέο MoU υπογράφει ο ΔΕΣΦΑ

Δημήτρης Κοιλάκος

Μνημόνιο συνεργασίας (MoU) θα υπογράψει τις προσεχείς ημέρες ο ΔΕΣΦΑ με τους ομολόγους τους διαχειριστές από Βουλγαρία (Bulgartransgaz), Ουγγαρία (FGSZ) και Ρουμανία (Transgaz),  καθώς την κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας  IGB, προκειμένου να εξεταστούν οι δυνατότητες περαιτέρω διασύνδεσης με τη Ρουμανία και την Ουγγαρία.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το μνημόνιο θα αφορά τη συνεργασία των εταίρων προκειμένου να διερευνηθούν, σε πρώτη φάση, τα τεχνικά στοιχεία της περαιτέρω διασύνδεσης. Δηλαδή, να διερευνηθεί ποια έργα θα χρειαστεί να γίνουν και ποια θα πρέπει να είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά των διασυνδέσεων, των συμπιεστών και οι υπόλοιπες σχετικές μελέτες.

Πρόκειται για το επόμενο βήμα, μετά την κοινή δήλωση (Joint Statement) που είχαν υπογράψει οι 4 διαχειριστές και η εταιρεία ICGB στις 9 Σεπτεμβρίου του 2016 στη Βουδαπέστη, στα πλαίσια της συνάντησης της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου (CESEC), υπό την προεδρεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Με εκείνη την Κοινή Δήλωση, τα μέρη δήλωσαν την πρόθεσή τους να εντείνουν τις προσπάθειές τους σε τεχνικό και ρυθμιστικό επίπεδο προκειμένου να υλοποιηθεί ο «Κάθετος Διάδρομος» (“Vertical Corridor”), με στόχο να δοθεί η δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αερίου από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) της χώρας προς τις αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από την υλοποίηση του επικείμενου MoU και την εκπόνηση των σχετικών μελετών, αναμένονται ώστε να φανεί με τι όρους το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε να προχωρήσει για να συζητηθούν στη συνέχεια οι περαιτέρω ενέργειες.

Το σχέδιο προβλέπει ένα δίκτυο «μικρών» αγωγών, μέσω του θα μπορεί να διακινείται φυσικό αέριο από την Ελλάδα έως την Ουκρανία και αντιστρόφως, επιτρέποντας έτσι την ενίσχυση της διαφοροποίησης στην τροφοδοσία των αγορών των ενδιάμεσων χωρών, όπως της Βουλγαρίας, Ρουμανία, Ουγγαρίας, με φυσικό αέριο από περισσότερες πηγές εφοδιασμού.

Άλλωστε, ο IGB θα δεχτεί αζέρικο αέριο, προερχόμενο από το κοίτασμα Shah Deniz 2, ενώ αναμένεται να διασυνδεθεί και με τον TAP. Παράλληλα, ανοικτή παραμένει και η προοπτική του LNG, ζήτημα που σχετίζεται άμεσα και με την προώθηση του FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Σε δεύτερο χρόνο, με τα συγκεκριμένα σχέδια θα μπορούσαν να συνδεθούν κι άλλες χώρες, όπως η Σερβία και η ΠΓΔΜ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται με θετικό πνεύμα η συμμετοχή και της Ουκρανίας στα συγκεκριμένα σχέδια, κάτι που άλλωστε συνάδει και με τη στρατηγική με την οποία κινείται η ΕΕ στα ζητήματα του φυσικού αερίου.

Εξάλλου, στα πλαίσια της συνάντησης της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου τον περασμένο Σεπτέμβριο, υπεγράφη και μνημόνιο συνεργασίας (MoU) μεταξύ ΔΕΣΦΑ, Bulgartransgaz, Transgaz και του διαχειριστή της Ουκρανίας Uktransgaz. Η συγκεκριμένη συμφωνία ήρθε ως συνέχεια των Συμφωνιών Διασύνδεσης (Interconnection Agreements) που είχαν υπογραφεί για τα Σημεία Διασύνδεσης κατά μήκος του Διαβαλκανικού Αγωγού (Trans Balkan Pipeline), με στόχο να αποτυπωθούν οι επενδύσεις που χρειάζονται στα δίκτυα των συγκεκριμένων διαχειριστών ώστε να είναι δυνατή  η εμπορική και  φυσική αντίστροφη ροή φυσικού αερίου.

Μάλιστα, τότε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής M. Sefcovic είχε χαιρετήσει την υπογραφή των συμφωνιών και επεσήμανε ότι αποτελούν σημαντικά βήματα προς μια ενοποιημένη Ευρωπαϊκή Αγορά Φυσικού Αερίου.

Υπόψη της ΕΕ έχουν τεθεί και οι νεότερες εξελίξεις, με τη DG Energy να παρακολουθεί από κοντά τα τεκταινόμενα. Εξάλλου, η ΕΕ έχει διάθεση να στηρίξει πολιτικά και οικονομικά τα σχέδια για νέους αγωγούς,καθώς, εν μέσω έντονων αντιπαραθέσεων, στοχεύει στην ενίσχυση της διαφοροποίησης της τροφοδοσίας της ευρωπαϊκής αγοράς με φυσικό αέριο και την - κατά το δυνατό - απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.

Το 2018 ξεκινά η κατασκευή του IGB

Άλλωστε, όπως ανακοινώθηκε επισήμως από το ΥΠΕΝ την Παρασκευή, η κατασκευή του IGB θα ξεκινήσει στα μέσα του 2018 και το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2020.

Το συγκεκριμένο ζήτημα απασχόλησε τη συνάντηση που είχε ο Γ. Σταθάκης με τη Βουλγάρα ομόλογό του Τ. Πέτκοβα και τους διευθύνοντες συμβούλους της εταιρείας ICGB, η οποία έχει αναλάβει την υλοποίηση του IGB, Τ. Γκεοργκίεβα και Κ. Καραγιαννάκο.

Όπως ανακοινώθηκε, η πρόοδος των εργασιών είναι ομαλή και εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, καθώς βρίσκεται σε ώριμο στάδιο η έκδοση όλων των αδειών που απαιτούνται για την έναρξη των εργασιών, ενώ σε μεγάλο βαθμό έχουν καλυφθεί οι χρηματοδοτικές ανάγκες για το σύνολο του έργου. Αυτό που παραμένει σε εκκρεμότητα είναι ρυθμιστικές λεπτομέρειες για τη λήψη οριστικής απόφασης εξαίρεσης (TPA).

Σε δηλώσεις της, η Τ. Γκεοργκίεβα υπογράμμισε ότι οι εργασίες προχωρούν βάσει του συμφωνηθέντος χρονοδιαγράμματος: «Η διαδικασία αδειοδότησης για την κατασκευή του αγωγού στη Βουλγαρία αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τρίτο τρίμηνο του 2017», είπε το στέλεχος της κοινοπραξίας, για να συμπληρώσει ότι η αντίστοιχη διαδικασία στην Ελλάδα αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του τελευταίου τριμήνου του έτους.

Οι τρεις πλευρές θα συναντηθούν εκ νέου στη Σόφια στις 10-11 Ιουλίου.

Η Τ. Πέτκοβα βρέθηκε στην Αθήνα, συνοδεύοντας τον πρόεδρο της Βουλγαρίας Ρ. Ράντεφ στην επίσκεψη που πραγματοποίησε στη χώρα μας.

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα