Οι γεωτρήσεις στο επίκεντρο του άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας στην Κύπρο — Πώς το αφήγημα των υδρογονανθράκων θερμαίνεται ξανά στις Βρυξέλλες
Η άτυπη σύνοδος των υπουργών Ενέργειας που φιλοξενεί η Κύπρος στη Λευκωσία αυτή την εβδομάδα φαίνεται να αποκτά βαρύνουσα πολιτική σημασία, πολύ μεγαλύτερη από ό,τι τουλάχιστον αφήνει να εννοηθεί ο χαρακτηρισμός «άτυπη». Επισήμως, πρόκειται για μια συνάντηση των υπουργών Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των χωρών της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών, της Ουκρανίας και της Μολδαβίας, με αντικείμενο το ενεργειακό σύστημα της Ένωσης, τις τομεακές προκλήσεις και τις στρατηγικές συνεργασίας.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται η ανεπίσημη έναρξη με δείπνο στη Λευκωσία, περιήγηση στην παλιά πόλη, επίσημο δείπνο στο Προεδρικό Μέγαρο και, στις 13 Μαΐου, οι εργασίες στο Συνεδριακό Κέντρο Φιλοξενία. Εκεί οι υπουργοί θα συμμετάσχουν σε δύο ολομέλειες και σε γεύμα εργασίας για την ενεργειακή ασφάλεια. Θα παρευρεθούν επίσης ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας και Στέγασης Νταν Γιόργκενσεν και η γενική διευθύντρια της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας Ντίτε Γιούλ Γιόργκενσεν.
Η επίσημη ατζέντα μιλά για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ενεργειακής αυτονομίας, την ανθεκτικότητα και την επιτάχυνση της Ενεργειακής Ένωσης. Ωστόσο, πίσω από αυτή τη θεσμική γλώσσα, διαφαίνεται μια βαθύτερη πολιτική μετατόπιση. Η Λευκωσία επαναφέρει στο επίκεντρο ένα ζήτημα που μέχρι πρόσφατα αντιμετωπιζόταν με εμφανή επιφυλακτικότητα στις Βρυξέλλες: τον ρόλο της εγχώριας παραγωγής φυσικού αερίου στην ενεργειακή στρατηγική της Ευρώπης.
Το κυρίαρχο αφήγημα
Για σχεδόν μία δεκαετία, το κυρίαρχο αφήγημα στην ευρωπαϊκή πρωτεύουσα περιστρεφόταν γύρω από την απανθρακοποίηση, τον εξηλεκτρισμό και την ταχεία ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία διαμόρφωσε το πλαίσιο μιας μετάβασης που στόχευε όχι μόνο στη μείωση των εκπομπών, αλλά και στον περιορισμό της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.
Δομικές αδυναμίες
Όμως η γεωπολιτική πραγματικότητα επανέρχεται με τρόπο επιτακτικό. Η αστάθεια στη Μέση Ανατολή και οι επιπτώσεις της στην παγκόσμια αγορά ενέργειας ανέδειξαν ξανά τις δομικές αδυναμίες του ευρωπαϊκού ενεργειακού μοντέλου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να καλύπτει περίπου το 80% των αναγκών της σε φυσικό αέριο μέσω εισαγωγών. Αυτό σημαίνει ότι παραμένει ευάλωτη στις διεθνείς διακυμάνσεις τιμών, στις διαταραχές της αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και στις γεωπολιτικές ανατροπές που επηρεάζουν τις παγκόσμιες ροές εφοδιασμού.
Η νέα αυτή πραγματικότητα αποτυπώνεται πλέον και στο πολιτικό λεξιλόγιο.
Σύμφωνα με προπαρασκευαστικό έγγραφο που κατήρτισε η κυπριακή προεδρία, αι αποκάλυψε το Reuters, οι υπουργοί καλούνται να συζητήσουν «τον ρόλο των εγχώριων πόρων φυσικού αερίου» ως ενδεχόμενο συλλογικό μηχανισμό σταθερότητας τιμών και ενίσχυσης της ενεργειακής ασφάλειας της Ένωσης.
Η διατύπωση έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια, η εγχώρια παραγωγή υδρογονανθράκων δεν αντιμετωπίζεται ως περιφερειακή ή παρωχημένη συζήτηση, αλλά επανέρχεται ως παράγοντας στρατηγικής ανθεκτικότητας.
Η Κύπρος σπεύδει να διευκρινίσει ότι δεν πρόκειται για αναδίπλωση από την κλιματική πολιτική της Ένωσης. Όπως επισημαίνουν κύκλοι της κυπριακής προεδρίας, η στόχευση είναι η «ετοιμότητα και η ισορροπία» — μια ρεαλιστική προσέγγιση που επιδιώκει να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια χωρίς να υπονομεύσει τους μακροπρόθεσμους στόχους απανθρακοποίησης.
Ελληνικό… «χρώμα»
Η συζήτηση που ανοίγει στη Λευκωσία συνδέεται άμεσα με τον «ενεργειακό ρεαλισμό» που η ελληνική κυβέρνηση προβάλλει με αυξανόμενη συνέπεια το τελευταίο διάστημα. Υπενθυμίζεται ότι σε άρθρο του στους Financial Times, πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι η Ευρώπη οφείλει να κινηθεί με στρατηγικό ρεαλισμό απέναντι στις νέες γεωπολιτικές συνθήκες. Ο ίδιος τόνισε ότι η πράσινη μετάβαση παραμένει αδιαπραγμάτευτος στρατηγικός στόχος, αλλά δεν μπορεί να εξελίσσεται αποκομμένη από την ανάγκη ενεργειακής ασφάλειας, ανταγωνιστικότητας και οικονομικής ανθεκτικότητας.
Η ενεργειακή πολιτική, σύμφωνα με αυτή τη λογική, δεν μπορεί να οικοδομείται μόνο πάνω σε μακροπρόθεσμες φιλοδοξίες. Οφείλει να λαμβάνει υπόψη και τις βραχυπρόθεσμες γεωπολιτικές αναταράξεις, το κόστος της εξάρτησης και τη μεταβλητότητα των διεθνών αγορών.
Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι δημόσιες τοποθετήσεις του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου. Ο υπουργός έχει επανειλημμένως τονίσει ότι η αξιοποίηση του εθνικού φυσικού πλούτου και η προώθηση των ερευνών για υδρογονάνθρακες αποτελούν μέρος μιας συνολικής στρατηγικής ενεργειακής ασφάλειας και στρατηγικής αυτονομίας.
Η ελληνική θέση είναι ότι οι έρευνες και οι γεωτρήσεις δεν συνιστούν επιστροφή σε ένα παρωχημένο ενεργειακό μοντέλο. Αντιθέτως, αποτελούν εργαλείο ενίσχυσης της γεωπολιτικής θέσης της χώρας, περιορισμού εξωτερικών εξαρτήσεων και αξιοποίησης των διαθέσιμων εθνικών πόρων σε μια περίοδο βαθιάς διεθνούς αβεβαιότητας.
Με αυτή την έννοια, όσα συζητούνται στη Λευκωσία συνιστούν ουσιαστικά μια ευρωπαϊκή προσέγγιση που έρχεται πιο κοντά στο ελληνικό αφήγημα.
Για πολλά χρόνια, η ευρωπαϊκή συζήτηση επικεντρωνόταν σχεδόν αποκλειστικά στην ανάγκη ταχείας απομάκρυνσης από τα ορυκτά καύσιμα. Σήμερα, χωρίς να εγκαταλείπεται η στρατηγική της απανθρακοποίησης, διαμορφώνεται μια πιο σύνθετη προσέγγιση: πώς η Ευρώπη θα επιτύχει την πράσινη μετάβαση χωρίς να εκτίθεται σε ακραίες διακυμάνσεις τιμών, νέες εξαρτήσεις και γεωπολιτικούς κραδασμούς.
Η ατζέντα
Και η επίσημη ατζέντα της συνόδου αποτυπώνει ακριβώς αυτή τη διπλή πραγματικότητα.
Η πρώτη ολομέλεια θα επικεντρωθεί στο έργο της Ομάδας Εργασίας της Ενεργειακής Ένωσης και στις δράσεις της πρωτοβουλίας AccelerateEU. Οι υπουργοί θα εξετάσουν τρόπους μείωσης της εξάρτησης από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και επιτάχυνσης της μετάβασης προς οικονομικά προσιτή, καθαρή και εγχώρια παραγόμενη ενέργεια.
Η δεύτερη συνεδρία θα εστιάσει στην αποθήκευση ενέργειας και στον ρόλο της στην ταχεία απανθρακοποίηση του ευρωπαϊκού συστήματος ηλεκτρισμού.
Το πολιτικά πιο ενδιαφέρον μέρος, ωστόσο, θα είναι το γεύμα εργασίας για την ενεργειακή ασφάλεια. Εκεί οι υπουργοί θα πραγματοποιήσουν στρατηγική συζήτηση για τον ρόλο του φυσικού αερίου στο ευρωπαϊκό ενεργειακό μείγμα μετά το 2030. Ο Φόλκερ Τσούλεγκερ από τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας θα παρουσιάσει τις εξελίξεις στην αγορά LNG, ενώ ο Οσάμα Μομπάρεζ, γενικός γραμματέας του East Mediterranean Gas Forum, θα αναδείξει τις δυνατότητες της Ανατολικής Μεσογείου να προσφέρει αξιόπιστες ροές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Η άτυπη σύνοδος της Λευκωσίας δεν αναμένεται να καταλήξει σε δεσμευτικές αποφάσεις. Μπορεί όμως να στείλει ένα ισχυρό πολιτικό μήνυμα: ότι η ενεργειακή μετάβαση της Ευρώπης δεν μπορεί πλέον να αντιμετωπίζεται ως μια γραμμική διαδικασία αποσυνδεδεμένη από τις στρατηγικές ανάγκες ασφάλειας, ανθεκτικότητας και αυτονομίας.