Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Νέες επενδύσεις 132,2 εκ. ευρώ στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ – Στο επόμενο 10ετές η προβλήτα small scale LNG της Ρεβυθούσας

Κωνσταντίνος Φιλίππου

Τον Οκτώβριο του 2017 η ΡΑΕ είχε δώσει σε δημόσια διαβούλευση το 10ετές πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2017-2026. Εντούτοις η ΡΑΕ αποφάσισε την έγκριση του με σειρά τροποποιήσεων μόλις τον Φεβρουάριο του 2019, απόφαση που δόθηκε τώρα στη δημοσιότητα.

Ένα από τα έργα που πήγαν πίσω την απόφαση της Αρχής ήταν ο αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, λόγω του ανταγωνιστικού project της WindowsInternational συμφερόντων Λεονίντ Λεμπέντεφ. Πιο συγκεκριμένα η ΡΑΕ κλήθηκε να κρίνει αν θα έπρεπε τελικά να δώσει σε ένα από τα δύο επενδυτικά σχέδια αγωγών την έγκριση ή και στα δύο, όπως τελικά έπραξε.

Επιπλέον από τις νέες επενδύσεις, πλην εκείνων που υπήρχαν στα προηγούμενα προγράμματα ανάπτυξης, προκύπτει ότι μεταφέρεται για το επόμενο δεκαετές εκείνο της κατασκευής προβλήτας που θα εξυπηρετεί τα μικρά πλοία μεταφοράς LNG χωρητικότητας 1.000 έως 20.000 m3. Η ΡΑΕ ζήτησε για την επένδυση ολοκληρωμένο σχεδιασμό από το ΔΕΣΦΑ ώστε να αξιολογήσει την ένταξη του στο επόμενο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης.

Σχετικά με το δεκαετές της περιόδου 2017 – 2026 η Αρχή το ενέκρινε και ανάμεσα στα έργα που ξεχωρίζουν είναι εκείνο της κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Νέα Μεσημβρία στα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία στη Γευγελή. Το έργο αποσκοπεί στη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Β. Μακεδονίας με στόχο την διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα καθώς σήμερα η τροφοδοσία της εν λόγω αγοράς εξαρτάται αποκλειστικά από τον Διαβαλκανικό αγωγό Trans Balkan Pipeline. Για το έργο έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας (Memorandum of Understanding, MoU) ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την MER τον Οκτώβριο 2016. Σημειώνεται δε ότι πριν από μέρες υπογράφηκε και συμπληρωματικό κείμενο.  Η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στο αέριο μέσω ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα. Ο αγωγός μήκους 55 χλμ. επί ελληνικού εδάφους θα κοστίσει 48.7 εκ. ευρώ.

Σταθμός συμπίεσης στην Αμπελιά

Το έργο κρίνεται απαραίτητο βάσει των μελετών υδραυλικής προσομοίωσης του ΕΣΦΑ που έχει εκπονήσει ο ΔΕΣΦΑ δεδομένης της αναμενόμενης αύξησης των μεταφερόμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το βορρά προς νότο με την έναρξη λειτουργίας του αγωγού TAP. Θεωρήθηκε ότι οι υφιστάμενες τεχνικές δυναμικότητες στα βόρεια Σημεία εισόδου (Σιδηρόκαστρο + Κήποι) παραμένουν ως έχουν σήμερα.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 49 εκ. ευρώ.

Αναβάθμιση σταθμού συμπίεσης στην Νέα Μεσημβρία

Το έργο ύψους 15 εκ. ευρώ κρίνεται απαραίτητο δεδομένης της πρόθεσης του TAP να συνδεθεί με το ΕΣΜΦΑ  ανάντη του υφιστάμενου σταθμού συμπίεσης στην Νέα Μεσημβρία (Προγραμματισμένο έργο Σταθμός Μ/Ρ στην Ν. Μεσημβρία για την σύνδεση του ΕΣΜΦΑ με τον TAP). Για να διασφαλιστεί η υδραυλική επάρκεια του δικτύου υφίσταται η ανάγκη ενίσχυσης του υφιστάμενου σταθμού συμπίεσης στην Νέα Μεσηβρία με 3η μονάδα συμπίεσης, παρόμοιων τεχνικών χαρακτηριστικών με τις υφιστάμενες, συμπληρωματικά με τον νέο σταθμό συμπίεσης στην Αμπελιά. Επίσης θα γίνουν κατάλληλες παρεμβάσεις ώστε να είναι δυνατή η λειτουργία του σταθμού συμπίεσης και σε αντίστροφη ροή.

Το ακίνητο και άλλα έργα

Στα 11 εκ. ευρώ εκτιμάται η δαπάνη για την απόκτηση νέου κτιρίου γραφείων του ΔΕΣΦΑ. Τα κεντρικά γραφεία  στεγάζονται σήμερα σε ενοικιαζόμενο κτίριο. Εκτιμάται ότι σήμερα λόγω των συνθηκών που επικρατούν στην ελληνική κτηματαγορά, καθίσταται οικονομικά σκόπιμο για τον ΔΕΣΦΑ να αποκτήσει ένα ιδιόκτητο κτήριο κεντρικών γραφείων, το οποίο θα αποτελέσει πάγιο της εταιρείας, θα συμβάλει στην εξοικονόμηση των λειτουργικών δαπανών και θα εξασφαλίζει βελτιωμένες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας. Η επιφάνεια γραφείων προγραμματίζεται να είναι περίπου 6.500 τ.μ σε αντιστοιχία με το υφιστάμενο κτίριο κεντρικών γραφείων του ΔΕΣΦΑ.

Στα υπόλοιπα έργα συνολικού ύψους 5 εκ. ευρώ περιλαμβάνονται διάφορες επενδύσεις για την αναβάθμιση του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα