Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Ηχηρό ράπισμα για την πολιτική που ακολουθήθηκε στα πετρελαιοειδή, οι τραγικές εξελίξεις στη Jetoil

Από το ξέσπασμα της κρίσης μέχρι και σήμερα ο κλάδος των πετρελαιοειδών αντιμετωπίστηκε ως η παχιά αγελάδα, από την οποία μπορούσαν να «αρμέγονται» διαρκώς φόροι προκειμένου να καλυφθούν κάθε είδους τρύπες του προϋπολογισμού. Βεβαίως από ένα σημείο και ύστερα το κράτος όχι απλά δεν αύξησε τα έσοδά του, αλλά αντίθετα όπως έδειξε και η γνωστή μελέτη του ΙΟΒΕ, τελικά έχασε χρήματα. Διότι η υπερφορολόγηση των καυσίμων που έφερε την τιμή της βενζίνης να είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη, σε μια αγορά όπου το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών είχε περιοριστεί από την κρίση, οδήγησε σε καταρράκωση της ζήτησης και πρωτοφανή περιορισμό της αγοράς καυσίμων. Η εξαΰλωση των καταναλώσεων, οδήγησε το σύνολο της αλυσίδας διακίνησης πετρελαιοειδών σε εξαιρετικά δυσμενή θέση, με τις εταιρείες του κλάδου να δημοσιεύουν για αρκετά χρόνια ζημιογόνα αποτελέσματα.

Μέχρι την Παρασκευή πάντως, τα θύματα της κρίσης στην αγορά καυσίμων είχαν … «περιοριστεί» στα περίπου 2500 πρατήρια που οδηγήθηκαν σε κλείσιμο την τελευταία: από περίπου 8500  πρατήρια, πλέον η αγορά βρίσκεται στα 6000 πρατήρια.

Η κατάρρευση της Jetoil πάντως, η οποία στο αποκορύφωμά της είχε φτάσει να ελέγχει ένα μερίδιο κοντά στο 10% της αγοράς (μετά την προσάρτηση των δικτύων της Dracoil και El Petrol και ενώ ήδη στον κλάδο καταγραφόταν η συρρίκνωση του συνολικού αριθμού των πρατηρίων), έφερε και το πρώτο «θύμα» από την πλευρά των εταιρειών εμπορίας.

Κάποιες πληροφορίες μάλιστα μιλούν και για τουλάχιστον ακόμη μια μικρότερη εταιρεία που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα επιβίωσης χωρίς ακόμη να έχει οδηγηθεί σε αίτημα πτώχευσης.

Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση στην αγορά θεωρείται δύσκολη καθώς οι νέες αυξήσεις στους φόρους, τη φορολογία επιχειρήσεων αλλά και τις ασφαλιστικές εισφορές, σφίγγουν ακόμη περισσότερο τη θηλειά στον κλάδο. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της αγοράς καυσίμων, τον Ιούνιο είχαμε νέα σημαντική πτώση της κατανάλωσης στις βενζίνες. Πηγές της αγοράς μιλούν για υποχώρηση σε ποσοστό της τάξης του 14% που είναι και η μεγαλύτερη ιστορικά πτώση που έχει καταγραφεί σε μηνιαία βάση. Αντίστοιχα σημαντική είναι και η πτώση και στις πωλήσεις του πετρελαίου κίνησης (-7%). Η υποχώρηση της κατανάλωσης χαρακτηρίζεται πρωτοφανής ακόμη και συγκρινόμενη με την περίοδο των capital controls και αποδίδεται από κύκλους της αγοράς στην αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών.

Φόβοι για νέο κύμα λουκέτων εκφράζονται όχι μόνο από τον κλάδο των εταιρειών εμπορίας αλλά και από τον κλάδο των πρατηριούχων. Πηγές της αγοράς βενζινοπωλών τονίζουν ότι ακόμη δεν έχουν φανεί οι επιπτώσεις από το τελευταίο φορολογικό και ασφαλιστικό πακέτο που ψηφίστηκε. Οι επιβαρύνσεις που θα προκληθούν για τους επαγγελματίες είναι τέτοιες, υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, ώστε εκφράζονται φόβοι ότι θα υπάρξει μεγάλος αριθμός πρατηρίων που θα οδηγηθεί στο κλείσιμο. Περίπου 200 με 300 πρατήρια δε θα αντέξουν την αύξηση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών εκτιμούν πηγές των βενζινοπωλών.

Το πάζλ συμπληρώνεται από τον περιορισμό – κατάργηση για τις περισσότερες κατηγορίες – των επιδομάτων για το πετρέλαιο θέρμανσης, από τη φετινή σεζόν. Η εξέλιξη αυτή εκτιμάται ότι θα επηρεάσει αρνητικά μεγάλο αριθμό εταιρειών και επαγγελματιών που εξαρτάται από το θέρμανσης, εντείνοντας τις ανησυχίες για νέα λουκέτα.

Σε κάθε περίπτωση μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τις αρνητικές εξελίξεις έχουν οι παντός είδους φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν φτάσει να αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% της τελικής τιμής, όταν το κόστος του προϊόντος αντιπροσωπεύει το 27% της τελικής τιμής ενώ οι εταιρείες, οι πρατηριούχοι και οι μεταφορείς μοιράζονται μόλις το 5,09% της τιμής της αντλίας…



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα