Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Η ΡΑΕ ετοιμάζεται να καθορίσει τις αποζημιώσεις για τα υβριδικά – Οι δυσκολίες και οι προσδοκίες των επενδυτών

Δημήτρης Κοιλάκος

Ο καθορισμός των αποζημιώσεων για τους υβριδικούς σταθμούς στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά είναι το σήμα που περιμένουν προκειμένου να προχωρήσουν αρκετές σημαντικές επενδύσεις σε αυτό τον τομέα και η ΡΑΕ φαίνεται ότι κινείται αποφασιστικά σε αυτή την κατεύθυνση.

Η Αρχή αναμένει ότι μέσα στο επόμενο δίμηνο θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για τον υπολογισμό της ενδεδειγμένης αποζημίωσης των υβριδικών σταθμών στα ΜΔΝ που έχει αναθέσει στον Τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών του ΕΜΠ την πραγματοποίηση μελέτης.

Στα πλέον πρόσφατα δημοσιοποιημένα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ για την κατάσταση των υβριδικών σταθμών (Ιούνιος 2017), καταγράφονται συνολικά 24 έργα, εκ των οποίων τα 18 στην Κρήτη (τα 15 με αντλησιοταμίευση, 1 με αντλησιοταμίευση και φωτοβολταϊκά, 1 με μπαταρίες και 1 με συστοιχίες μπαταριών, με σύνολο εγγυημένης ισχύος 571,5 MW), τα 3 στη Ρόδο (όλα με αντλησιοταμίευση, σύνολο εγγυημένης ισχύος 36 MW), 1 στην Τήλο (με συστοιχίες μπαταριών, 0,4 MW), 1 στη Λέσβο (με αντλησιοταμίευση, 15MW) και 1 στην Ικαρία (με αντλησιοταμίευση και ΜΥΗΣ, 2,55ΜW).

Το υβριδικό της ΔΕΗ Ανανεώσιμες στην Ικαρία είναι το μόνο για το οποίο έχει υπογραφεί σύμβαση σύνδεσης (το 2010, τροποποιήθηκε το 2014), ενώ αίτημα για σύμβαση σύνδεσης έχει υποβληθεί το φετινό Απρίλιο από την Eunice Laboratories για το υβριδικό της Τήλου. Από όλα τα υπόλοιπα, αίτημα για οριστική προσφορά σύνδεσης μετά τη λήψη ΕΠΟ έχει υποβληθεί μόνο για 2 υβριδικά στα Χανιά.

Η αγορά αναμένει ότι μετά τον καθορισμό των αποζημιώσεων, κι ενώ προχωρούν, έστω και με δυσκολίες και καθυστερήσεις, οι σχεδιασμοί για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των ΜΔΝ με την ηπειρωτική Ελλάδα, θα διαμορφωθούν ευνοϊκές συνθήκες για τα υβριδικά.

Πρόβλημα η σύνδεση της τιµολόγησης των υβριδικών µε το κόστος της συµβατικής ηλεκτροπαραγωγής του κάθε νησιού

Η συνεργασία της ΡΑΕ με το ΕΜΠ σε θέματα που αφορούν τους υβριδικούς σταθμούς στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά έχει παρελθόν, όπως εξάλλου και η ενασχόληση του ΕΜΠ με σχετικά ζητήματα.

Πέραν της εκπόνησης μελετών που έχουν ανατεθεί από τη ΡΑΕ, ο Τομέας Ηλεκτρικής Ισχύος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών του ΕΜΠ έχει αναλάβει κατά το παρελθόν, για παράδειγμα, τη διαρκής υποστήριξη του ΔΕΔΔΗΕ σε ποικίλα ζητήματα που σχετίζονται με τη διαχείριση και τη λειτουργία των ηλεκτρικών συστημάτων ΜΔΝ καθώς και την ανάπτυξη των πρότυπων συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς κ.α., ενώ έχουν αναλάβει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα που αφορούν το Υβριδικό Έργο Ικαρίας από το ΔΕΔΔΗΕ και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες.

Το 2010, το Εργαστήριο Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος του Τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, είχε εκπονήσει τη μελέτη για την «Παραμετρική διερεύνηση της τιμολόγησης υβριδικών σταθμών σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά».

Αντικείμενο της μελέτης ήταν η διερεύνηση της διαμόρφωσης των τιμών αγοραπωλησίας ενέργειας και αποζημίωσης ισχύος υβριδικών σταθμών που περιλαμβάνουν Α/Γ και αντλησιοταμίευση και λειτουργούν σε μη διασυνδεδεμένα νησιά, βάσει των ρυθμίσεων που προβλέπονται στον ν.3468/2006 και στον Κανονισμό Αδειών Παραγωγής.

Η μελέτη είχε συμπεράνει ότι η δυναµική εφεδρεία των υδροστρόβιλων έχει επίπτωση στη λειτουργία των αιολικών σταθµών, µέσω του δυναµικού περιορισµού διείσδυσης, αλλά όχι δραµατική (µεταβολές στο συντελεστή χρησιµοποίησης των αιολικών έως περίπου 5% για την υποθετική περίπτωση µηδενικής εφεδρείας). Η επίπτωση αυτή µπορεί πρακτικά να αντισταθµιστεί µε την επιλογή µονάδων υδροστρόβιλων χαµηλού τεχνικού ελαχίστου. Από την άλλη πλευρά, τα δυναµικά χαρακτηριστικά των υδροστρόβιλων δεν έχουν κάποια αξιοσηµείωτη επίπτωση στην προκύπτουσα τιµολόγηση των ενεργειών των υβριδικών σταθµών.

Ακόμα, είχε διαπιστωθεί ότι οι τιµές του πετρελαίου έχουν άµεση επίπτωση στην προκύπτουσα τιµολόγηση ενέργειας των ΥΒΣ, από τη στιγµή που η τιµολόγηση συναρτάται µε το µεταβλητό κόστος των συµβατικών µονάδων.

Η μελέτη αναδείκνυε ότι η διαφοροποίηση της σύνθεσης του συστήµατος παραγωγής των νησιών µπορεί να µεταβάλλει δραστικά την τιµολόγηση ενέργειας των υβριδικών σταθµών.

Το κεντρικό ζήτηµα και αφετηρία των δυσκολιών που παρατηρούνται για την επιλογή της βέλτιστης μεθόδου τιμολόγησης, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι η σύνδεση της τιµολόγησης του ΥΒΣ µε το κόστος της συµβατικής ηλεκτροπαραγωγής του κάθε νησιού. Το γεγονός αυτό καθιστά τις τιµές ενέργειας των ΥΒΣ άµεσα εξαρτηµένες από τις διεθνείς τιµές καυσίµων (πετρελαίου), από µεταβολές στη σύνθεση της παραγωγής των νησιών και από το συνολικό µέγεθος των ΥΒΣ του κάθε νησιού.

Επενδυτικά αξιόλογη επιλογή τα κατάλληλα διαστασιολογημένα υβριδικά

Σε ανάλυση της λειτουργίας υβριδικών σταθμών σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιωτικά Συστήματα που έχει εκπονηθεί κατά το παρελθόν από το ΕΜΠ, καταδεικνύεται ότι η αποθήκευση ενέργειας μεγάλης κλίμακας, μέσω αντλησιοταμιευτικών συστημάτων αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την αύξηση της διείσδυσης «καθαρής» ενέργειας ΑΠΕ στα αυτόνομα νησιωτικά συστήματα, την μείωση της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων και των εκπομπών CO2.

Μάλιστα, η έρευνα έχει αναδείξει ότι είναι εφικτή η παροχή της προσφερόμενης ενέργειας του ΥΒΣ κατά τρόπο απόλυτα προσαρμοσμένο στην ημερήσια καμπύλη φορτίου του νησιού, με σημαντική εξομάλυνση των αιχμών ή και των κοιλάδων της, διευκολύνοντας και καθιστώντας οικονομικότερη τη λειτουργία των συμβατικών μονάδων παραγωγής.

Σε αυτά τα πλαίσια, η ένταξη ΥΒΣ, ακόμα και ιδιαίτερα μεγάλου μεγέθους, δεν επιφέρει κατ’ ανάγκη αξιοσημείωτη επίπτωση στη λειτουργία των λοιπών αιολικών εγκαταστάσεων, ενώ παράλληλα μπορεί να επιτευχθεί ελαχιστοποίηση της απορροφούμενης ενέργειας από το δίκτυο για άντληση.

Ένας προβληματισμός που διέπει τις σχετικές έρευνες αφορά το αποδεκτό μέγεθος ΥΒΣ ανά νησί. Ο προβληματισμός αφορά ιδιαίτερα την περίπτωση που αυτό είναι ιδιαίτερα μεγάλο, υπερβαίνοντας το μέσο φορτίο του κάθε νησιού, καθώς δεν φαίνεται ότι δυσχεραίνεται η λειτουργία των συμβατικών μονάδων ούτε ότι εμφανίζεται αξιόλογος κορεσμός στην αποδοτικότητα των σταθμών, παρά μόνο σε μεγέθη που με τα σημερινά δεδομένα κρίνονται μάλλον εξωπραγματικά.

Εν κατακλείδι, πάντως, το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι επενδύσεις ΥΒΣ στα νησιωτικά συστήματα, κατάλληλα διαστασιολογημένων, με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, παρουσιάζουν αξιόλογο οικονομικό ενδιαφέρον, καθώς χαρακτηρίζονται από υψηλό εσωτερικό βαθμό απόδοσης και μικρή περίοδο αποπληρωμής, ακόμη και με συντηρητικές εκτιμήσεις ως προς το ποσοστό επιδότησης του επενδυτικού τους κόστους.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα