Skip to main content
Menu
English edition

Το άνοιγμα της αγοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου "εκτόξευσαν" την ιρανική οικονομία

Η Συμφωνία για τα πυρηνικά του Ιράν επετεύχθη σε μία εποχή που το πολιτικό ρίσκο ήταν ιδιαίτερα αυξημένο. Οι στρόφιγγες για τις Ιρανικές επιχειρήσεις είχαν αρχίσει να στερεύουν και η αγορά έδειχνε να ασφυκτιά.

Ένα χρόνο μετά το άνοιγμα στις αγορές, οι αλλαγές είναι περισσότερο από εμφανείς.

Πλέον το 90% των κυρώσεων που είχαν επιβληθεί εξαιτίας του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν, έχει αρθεί. Ανάμεσα στις πιο σημαντικές αλλαγές είναι η απελευθέρωση των συναλλαγών μέσω Τραπεζών, το άνοιγμα της αγοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου και οι μεταφορές.

|«Η επανασύνδεση του Ιράν με το τραπεζικό σύστημα είναι προφανώς ένα πολύ σημαντικό βήμα αλλά έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Η κατάσταση συνεχώς βελτιώνεται. Βλέπουμε ότι μπορούμε να επενδύσουμε στο μέλλον. Σε μερικές περιπτώσεις υπάρχουν προβλήματα αλλά τα αντιμετωπίζουμε. Όπως είπα όμως δεν μπορούν να λυθούν όλα σήμερα, υπάρχει περιθώριο για βελτίωση,» δήλωσε ο Αλέξις Μπονέλ, CEO της BENTELER Co.

Σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα του Ιράν, 29 Ιρανικές Τράπεζες έχουν επανασυνδεθεί με το δίκτυο συναλλαγών SWIFT, επιτρέποντάς τους να πραγματοποιούν και πάλι διασυνοριακές συναλλαγές με ξένες τράπεζες ύστερα από την άρση των κυρώσεων σε βάρος της Τεχεράνης.

«Η νέα συμφωνία για τα πυρηνικά μας δίνει μία καλή ευκαιρία να υπογράψουμε νέες συμβάσεις με ξένες εταιρίες. Ευτυχώς, η εταιρία Κόντρο χρησιμοποίησε αυτή την ευκαιρία και υπέγραψε συμβόλαια, τα οποία τέθηκαν σε ισχύ από την περασμένη εβδομάδα,» μας εξηγεί ο Καμράν Σεπεχρί αναπληρωτής διευθυντής της Khodro Company.

Τον περασμένο Ιούνιο το Ιράν παρήγγειλε 100 επιβατικά αεροσκάφη από την αμερικανική αεροναυπηγική βιομηχανία Boeing στο πλαίσιο μιας ιστορικής συμφωνίας αξίας 17 δισ. δολαρίων. Αυτή ήταν η πρώτη παραγγελία αμερικανικών αεροσκαφών για την ιρανική αγορά και μετά την Ισλαμική Επανάσταση του 1979.

Πρόκειται για τη δεύτερη παραγγελία αεροσκαφών στην οποία προχώρησε η Τεχεράνη. Είχε προηγηθεί τον Ιανουάριο συμφωνία της με την ευρωπαϊκή Airbus για την αγορά 118 αεροσκαφών και συγκεκριμένα μοντέλων Α380 και Α350 έναντι 27 δισ. δολαρίων.

«Νομίζω πως η Γαλλία έιναι πρώτη χώρα και η Γερμανία δεύτερη, εντούτοις η Γαλλία πουλάει τα προϊόντα τη ιδίως αυτοκίνητα αλλά και αεροσκάφη τύπου Airbus. Αυτά είναι σημαντικά γεγονότα. Επίσης Ιταλικά αεροσκάφη αγοράστηκαν και παραδόθηκαν στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα. Είναι πολύ σημαντικές συνεργασίες,» τόνισε ο οικονομικός αναλυτής Σαέντ Λεινταζ.

Μετά το άνοιγμα της αγοράς του Ιράν κάποιοι κάνουν λόγο για ένα σύγχρονο οικονομικό θαύμα. Ο ρυθμός ανάπτυξης από -7 έφτασε στο + 8, μία υπόσχεση που είχε δώσει η κυβέρνηση Ροχανί. Μεγάλο αγκάθι παραμένει η ανεργία που κυμαίνεται στο 12.5%. 
Το στοίχημα είναι να εδραιωθούν σχέσεις με τις υπόλοιπες αγορές ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας σε τομείς των νέων τεχνολογιών.

Ο δημοσιογράφος και οικονομικός αναλυτής Σειεντ Τζαβάντ Σειεντπούρ, μας εξήγησε: 
«Δεν χρειαζόμαστε τίποτα περισσότερο από τη Συμφωνία για τα πυρηνικά. Πιστεύουμε ότι οι συνθήκες που επικρατούν στην αγορά πρέπει να τίθενται σε ισχύ και από τις δύο πλευρές. Το Ιράν πρέπει να επωφεληθεί από αυτό. Δεν μπορεί ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων να έρχεται στο Ιράν αλλά να μην μεταφέρει τα χρήματα του.»

Η Ευρώπη εδραιώνει την παρουσία της στο Ιράν. Η Γαλλία υπέγραψε συμφωνία με την Τεχεράνη, για την δημιουργία εργοστασίων της Renault και της Peugeot τα οποία θα λειτουργήσουν σε δύο χρόνια. 
παρόμοιες συμφωνίες έχουν συναφθεί με την Ιταλία και τη Γερμανία.

(EuroNews)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A