Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Ακριβότερο κατά 20%, φέτος, το πετρέλαιο θέρμανσης – Γιατί ανεβαίνει στα 1,14 ευρώ η τιμή και πως αντιδρούν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών

Κωνσταντίνος Φιλίππου

Στο άρμα της κούρσας των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου είναι δεμένη και η εγχώρια αγορά του πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή του να διαμορφώνεται 20% υψηλότερα από πέρυσι.

Ειδικότερα και σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών των ελληνικών διυλιστηρίων αν ξεκινούσε σήμερα η διάθεση του καυσίμου τότε αυτό θα διαμορφωνόταν σε επίπεδα γύρω από τα 1,14 ευρώ το λίτρο. Πέρυσι κατά την περίοδο έναρξης της διανομής του πωλούταν κοντά στα 0,95 ευρώ το λίτρο με αποτέλεσμα το πετρέλαιο να γίνεται φέτος ακόμη πιο ακριβοθώρητο για χιλιάδες νοικοκυριά. Παράλληλα η περσινή μείωση της κατανάλωσης κατά περίπου 20% προκαλεί προβλήματα βιωσιμότητας σε επιχειρήσεις εμπορίας καυσίμων καθώς και σε βενζινάδικα.

Σύμφωνα με πηγές από τους ομίλους διύλισης και εμπορίας καυσίμων το πετρέλαιο θέρμανσης φέτος θα είναι ακριβότερο εξαιτίας της ανοδικής τροχιάς του αργού. Ιδίως τις τελευταίες μέρες το Μπρεντ ξεπέρασε τα 81 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό αργό πλησίασε τα 72 δολάρια. Αν και χθες σημειώθηκε οριακή υποχώρηση των τιμών κατά περίπου μισή ποσοστιαία μονάδα, εντούτοις δεν αλλάζει το γεγονός πως ο «μαύρος» χρυσός» κινείται και θα συνεχίζει να κινείται σε επίπεδα ρεκόρ της τελευταία τετραετίας. Μάλιστα χθες αναλυτές προέβλεπαν πως το Μπρεντ στο τελευταίο τρίμηνο του έτους θα είναι στα επίπεδα των 82 δολαρίων ανά βαρέλι.

Η αναστάτωση στις αγορές του αργού έχει προκληθεί μετά τις κυρώσεις Τραμπ στο Ιράν που έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση της προσφοράς πετρελαίου. Η εκτίναξη των τελευταίων δύο ημερών του αργού προκλήθηκε επίσης και από τη στάση των πετρελαιοπαραγωγών χωρών να μην ανεβάσουν την παραγωγή για την κάλυψη ενδεχομένων ελλειμμάτων που θα προκαλέσει η απώλεια του ιρανικού πετρελαίου.

Η ρευστή αυτή κατάσταση έχει σαν αποτέλεσμα να εκτοξεύσει και σε υψηλότερα όρια των τιμών του Platts τα οποία και αποτελούν τη βάση τιμολόγησης των μεσογειακών διυλιστηρίων. Έτσι, βρέθηκαν στα επίπεδα των 696 δολαρίων ανά μετρικό τόνο από περίπου 513 δολάρια πέρυσι.

Παράγοντες των ελληνικών διυλιστηρίων θυμίζουν επίσης πως η τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης διαμορφώνεται σε ποσοστό 46,2% από τον ΕΦΚ και άλλες φορολογικές επιβαρύνσεις, ενώ το 44,6% από τα διυλιστήρια. Ποσοστό περίπου 9% αντιστοιχεί στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των βενζινοπωλών. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο τελευταίος κρίκος της διαμόρφωσης των τιμών αν έβγαινε στην αγορά σήμερα το πετρέλαιο θέρμανσης θα είχαν προχωρήσει σε μείωση κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες του περιθωρίου κέρδους. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η συγκράτηση όσο το δυνατό περισσότερο του κόστους θέρμανσης.  



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα