Χάρης Φλουδόπουλος: Ώρα αποφάσεων για τα φωτοβολταϊκά
Όλο και πιο πιεστική γίνεται η ανάγκη για τη λήψη μέτρων που θα καταστήσουν βιώσιμο το λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ. Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο του λειτουργού της αγοράς που δημοσιεύτηκε προ ημερών, το έλλειμμα του λογαριασμού εκτιμάται ότι θα είναι στο τέλος του 2014 στα 695 εκατ. ευρώ. Εάν δεν είχε αποφασιστεί η αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ το έλλειμμα αντί για 695 εκατ. ευρώ θα εκτινασσόταν στο 1,155 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς καθόλου νομοθετικές παρεμβάσεις στα 2,658 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το ίδιο δελτίο του λειτουργού της αγοράς μόνο από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο του 2013 τα φωτοβολταϊκά εγκαταστάθηκαν 679 MW φωτοβολταϊκών (632 χερσαία και 47MW σε στέγες). Οι νέες αυτές εγκαταστάσεις υλοποιήθηκαν παρά τα μέτρα που ελήφθησαν το προηγούμενο διάστημα αλλά και την έντονη φημολογία ότι επίκειται παρέμβαση για τα ήδη λειτουργούντα έργα.
Σε αυτήν την εικόνα πάντως θα πρέπει να προστεθεί και η ειλημμένη, σύμφωνα με πληροφορίες απόφαση της ΡΑΕ, να μην υπάρξει άλλη αύξηση στο ΕΤΜΕΑΡ, το οποίο από το καλοκαίρι βρίσκεται μεσοσταθμικά στα 14,96 ευρώ η μεγαβατώρα. Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν την ανεξάρτητη αρχή, η οποία και θεσμικά έχει την ευθύνη του υπολογισμού του τέλους βάσει των προβλέψεων του ΛΑΓΗΕ, να έχει διαμηνύσει ότι θα πρέπει να βρεθούν από αλλού τα χρήματα για να καλυφθεί το κενό που υπάρχει στο λογαριασμό και όχι από τους καταναλωτές. Βεβαίως το πιο πιεστικό πρόβλημα στην εξίσωση του ελλείμματος είναι η μνημονιακή δέσμευση για μηδενισμό και κλείσιμο της τρύπας μέχρι το τέλος του 2014.
Με αυτά τα δεδομένα λοιπόν, το πρόβλημα αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης με την τρόικα στις επαφές που θα γίνουν τις επόμενες ημέρες για την πορεία εκπλήρωσης των δεσμεύσεων στον ενεργειακό τομέα. Η κυβέρνηση ποντάρει πολλά στην πρωτοβουλία που έχει αναλάβει για την παρέμβαση στο καθεστώς πληρωμών και τις επιδοτήσεις που λαμβάνουν ήδη λειτουργούντα έργα, το λεγόμενο αναδρομικό κούρεμα. Η παρέμβαση αυτή, που ήδη μορφοποιείται βάσει και των προτάσεων που κατατέθηκαν στο διάλογο με τους αρμόδιους φορείς, θα είναι κατά τα φαινόμενα νομοθετική και δεσμευτική για όλους (δε θα πρόκειται δηλαδή για εθελοντικό κούρεμα).
Η ρύθμιση -που αναμένεται εκτός απροόπτου να έρθει εντός του Σεπτεμβρίου-, εκτιμάται ότι θα είναι λίγο πιο ήπια από την αρχική, καθώς καταβάλλονται προσπάθειες ώστε το μέσο ποσοστό μείωσης της ταρίφας να είναι κάτω από 40%, στο 35 με 30%. Η μείωση αυτή πάντως εξαρτάται από το εάν η τρόικα θα δεχθεί να υπάρξει χρονική παράταση λίγων μηνών στο στόχο για μηδενισμό του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ.
Πάντως ακόμη και σε αυτή την περίπτωση αναμένονται ισχυρές αντιδράσεις από μεγάλο μέρους του κλάδου των φωτοβολταϊκών, που έχει διαμηνύσει ότι δε δέχεται καμία αλλαγή στις συμβάσεις και στις ταρίφες που έχει εξασφαλίσει.
(capital.gr, 9/9/2013)