Με την «ευλογία» της τρόικας οι αλλαγές στις αγορές ηλεκτρισμού και αερίου
(UPDATE 12.32) Το «άνοιγμα» της αγοράς ενέργειας, η απλούστευση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των επιχειρήσεων, η πρόοδος του Κτηματολογίου και το δασικό νομοσχέδιο, βρέθηκαν στο επίκεντρο της σημερινής πρωινής συνάντησης που έγινε μεταξύ της ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ και των εκπροσώπων της τρόικας.
Όπως ανέφεραν μετά το πέρας της συνάντησης παράγοντες του υπουργείου, «όλα τα θέματα βρίσκονται σε καλό δρόμο».
Σε ό,τι αφορά την ενέργεια, στη συνάντηση συζητήθηκαν, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το θέμα της «μικρής ΔΕΗ» (ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα) καθώς και οι δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ που προγραμματίζονται για το φθινόπωρο, ως μεταβατική διαδικασία για το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας και τη μείωση του κόστους.
Στο «πακέτο» των διαπραγματεύσεων με την τρόικα περιλαμβάνεται επίσης η απελευθέρωση της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου, με κατάργηση του μονοπωλίου των Εταιριών Παροχής Αερίου σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία, ο διαχωρισμός των δικτύων από τις εμπορικές υπηρεσίες και η θέσπιση της δυνατότητας επιλογής προμηθευτή από το σύνολο των καταναλωτών.
Νωρίτερα το Energypress έγραφε:
Η υπερψήφιση του νομοσχεδίου της μικρής ΔΕΗ (που είχε ολοκληρωθεί την προηγούμενη ημέρα) έπαιξε προφανώς το ρόλο της, όπως επίσης το γεγονός ότι έχει προχωρήσει στη δεύτερη φάση η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ. Ωστόσο και τα υπόλοιπα ενεργειακά θέματα που εξέτασαν οι εκπρόσωποι της τρόικας κατά τις συναντήσεις που είχαν, σε τεχνικό επίπεδο, την Παρασκευή με τα στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, φαίνεται ότι «βαίνουν καλώς». Δηλαδή βαίνουν κατά τρόπο συμβατό με τις ενεργειακές υποχρεώσεις που περιγράφει το μνημόνιο, παρότι υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα. Σήμερα, κατά τη συνάντηση που έχει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ με την τρόικα, αναμένεται να ολοκληρωθεί η συμφωνία για την ομαλή πορεία των πραγμάτων.
Με δεδομένο πάντως ότι έχουν δρομολογηθεί οι απαιτούμενες αλλαγές, τόσο στην ηλεκτρική αγορά όσο και στην αγορά αερίου, οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται ή προβλέπονται, φαίνεται ότι έτυχαν της σιωπηρής ανοχής από τους τροϊκανούς. Σύμφωνα τουλάχιστον με τις πληροφορίες του energypress, οι συναντήσεις της Παρασκευής ήταν από τις πλέον «ομαλές» και παραγωγικές που έχουν κάνει τα στελέχη του ΥΠΕΚΑ με την τρόικα.
Όσον αφορά στην αντιμετώπιση των στρεβλώσεων στην αγορά ηλεκτρισμού, με δεδομένη την κατάργηση του ΜΑΜΚ, η προσοχή εστιάστηκε στη θεσμοθέτηση των δημοπρασιών NOME και στη μείωση των ΑΔΙ.
Για το NOME, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι της τρόικας συμφώνησαν στις κατευθύνσεις τις οποίες έχουν ήδη δρομολογήσει η ΡΑΕ και το ΥΠΕΚΑ και αναμένουν την κοινοποίηση του τελικού σχεδίου και της μεθοδολογίας καθορισμού της τιμής αναφοράς με τις οποίες θα γίνονται οι δημοπρασίες.
Για τα ΑΔΙ, έγινε επίσης ενημέρωση για τις βασικές αρχές των εισηγήσεων της ΡΑΕ και για τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης.
Όσον αφορά το άνοιγμα της λιανικής στο φυσικό αέριο, το ΥΠΕΚΑ έχει επεξεργαστεί σχέδιο για αντιστάθμιση των απωλειών από το σπάσιμο του μονοπωλίου των Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) σε συνεργασία με τους μετόχους των τριών ΕΠΑ σε Αττική, Θεσσαλία και Θεσσαλονίκη (Shell και ΕΝΙ). Το σχέδιο περιλαμβάνει χρονική επέκταση των αδειών για τη δραστηριότητα της προμήθειας και γεωγραφική επέκταση των υφιστάμενων ορίων των τριών ΕΠΑ για τη δραστηριότητα της διανομής. Το σχέδιο αυτό θα αποτελέσει τον βασικό άξονα του νομοσχεδίου για το άνοιγμα της λιανικής αγοράς, που με βάση το Μνημόνιο θα έπρεπε να είχε θεσμοθετηθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2014. Φαίνεται ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με την τρόικα για τη μικρή αυτή καθυστέρηση και μέσα στις επόμενες ημέρες το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή.
Υπενθυμίζεται ότι στο τελευταίο (με την έννοια του πλέον πρόσφατου) μνημόνιο, δηλαδή στην 1η αναθεώρηση του κειμένου που συμφωνήθηκε με την τρόικα τον Απρίλιο, σε ό,τι αφορά στην αγορά ενέργειας προβλέπονται τα εξής:
Για τα τιμολόγια και τις ΥΚΩ
1) Από 1η Ιουλίου μπαίνει σε εφαρμογή ο τριμηνιαίος μηχανισμός προσαρμογής των τιμολογίων, που πρέπει να αντανακλούν επαρκώς τα κόστη και να μειώνουν τις σταυροειδείς επιδοτήσεις. Θα αναθεωρούνται κάθε τρίμηνο, ενώ θα υπάρχει ρυθμιστικός της ΡΑΕ .
2) Για να μειωθούν οι ΥΚΩ (υπηρεσίες κοινής ωφέλειας) οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να προωθήσουν τη διασύνδεση των νησιών. Η ΡΑΕ θα εποπτεύει την τήρηση του προγράμματος του ΑΔΜΗΕ
Για τις ΑΠΕ
1) Θα υπάρχει συνεχής έλεγχος του λογαριασμού ΑΠΕ ακόμη και μετά την εξάλειψη του ελλείμματος
2) Μπαίνει όριο στις νέες μονάδες ΑΠΕ που θα λαμβάνουν επιδότηση
3) Εκδίδονται αναλυτικές αναφορές με τις νέες μονάδες ΑΠΕ που μπαίνουν στο σύστημα, τη διαδικασία αδειοδότησης και εγκατάστασης
Για τη ρευστότητα:
1) η κυβέρνηση κάνει πληρωμές ώστε να εκκαθαριστούν όλες οι οφειλές σε καθυστέρηση προςτ η ΔΕΗ ώστε να λυθούν τα προβλήματα ρευστότητας μέχρι τον Ιούνιο του 2014
2) θα διασφαλίσει ότι δεν υπάρχει περαιτέρω συσσώρευση ληξιπρόθεσμων
3) θα υπάρξει πλήρης εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων εντός της ενεργειακής αγοράς μέσα στο 2014 σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ το ΛΑΓΗΕ και το ΥΠΕΚΑ
4) Με τη βοήθεια του ΥΠΕΚΑ και τη συνεργασία της ΡΑΕ θα προωθηθεί η επίλυση και διευθέτηση των υφιστάμενων υποχρεώσεων μεταξύ των συμμετεχόντων στην ενεργειακή αγορά
5) Η ΡΑΕ εφαρμόζει επαρκείς ρυθμιστικές προβλέψεις για τους συμψηφισμούς χρεών από όλους τους παίκτες στην ενέργεια, με στόχο την εξάλειψη των οφειλών. Οι προβλέψεις πρέπει να διασφαλίζουν την ίση μεταχείριση όλων
Για τις ενεργειακές αγορές:
Ηλεκτρισμός
1) Για τα ΑΔΙ ο μηχανισμός πρέπει να έχει αναθεωρηθεί και τεθεί σε εφαρμογή την 1η Ιουλίου
2) Για τα ΝΟΜΕ ο μηχανισμός δημοπρασιών πρέπει να ξεκινήσει 1η Σεπτεμβρίου
3) Παρουσιάζεται και προωθείται ο οδικός χάρτης των αλλαγών στην αγορά για το target model
Αέριο
1) Μετάβαση σε ανταγωνιστική και ρευστή αγορά
2) Αναεθεώρηση και βελτίωση του πλαισίου για το LNG και την πρόσβαση τρίτων με κοστοστρεφή τιμολόγια
3) Αναθεώρηση των δημοπρασιών gas release για να γίνουν πιο αποτελεσματικές
4) Αναθεώρηση των συμπληρωματικών μέτρων του άρθρου 83 του νόμου 4001/11
5) Περαιτέρω ανάπτυξη της νομοθεσίας για την αποθήκευση
6) Υιοθέτηση πλάνου για την προώθηση της χρήσης του αερίου στα νοικοκυριά
7) Μετάβαση της προμήθειας και της διανομής σε ένα ρυθμιζόμενο μοντέλο με διαχωρισμό της προμήθειας από το δίκτυο
8) Μετάβαση σε καθεστώς πλήρους επιλεξιμότητας για όλους τους καταναλωτές
9) Κατάργηση της εξαίρεσης από το τρίτο ενεργειακό πακέτο.
Ειδικά για τον τομέα της διανομής επαναλαμβάνονται τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για το άνοιγμα των ΕΠΑ, που περιλαμβάνονταν και στο προηγούμενο μνημόνιο.