Έντονος προβληματισμός της βιομηχανίας για την καθυστέρηση στην αντιστάθμιση – Δεν έχει σταλεί το σχήμα στις Βρυξέλλες
Τον έντονο προβληματισμό τους εκφράζουν πηγές της βιομηχανίας εξαιτίας της καθυστέρησης που παρατηρείται σε σχέση με το θέμα της αντιστάθμισης. Σημειώνεται ότι η ισχύς του μέτρου της αντιστάθμισης (SA.38630) του έμμεσου κόστους εκπομπών για τους επιλέξιμους βιομηχανικούς κλάδους της χώρας έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2020.
Την 21.09.2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε τις νέες κατευθυντήριες γραμμές για την αντιστάθμιση του έμμεσου κόστους εκπομπών CO2, οι οποίες έχουν εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως την 31 Δεκεμβρίου 2030.
Στο πλαίσιο αυτό η ελληνική κυβέρνηση όφειλε να αποστείλει τον ελληνικό φάκελο και να κοινοποιήσει το σχήμα, κάτι το οποίο ωστόσο δε έχει συμβεί. Έτσι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να χαθούν σημαντικά έσοδα για τη βιομηχανία. Πρόκειται για ένα ποσό της τάξης των 100 εκατ. ευρώ, τα οποία η βιομηχανία ανέμενε ότι θα εισέπραττε μέχρι τον Ιούλιο. Ωστόσο τα χρήματα κινδυνεύουν να μην εισπραχθούν καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ δεν έχουν υποβάλει καν πρόταση στην Επιτροπή.
Θα πρέπει να επισημανθεί η ιδιαίτερη σημασία του εν λόγω μηχανισμού στη διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας στη διάρκεια της πράσινης μετάβασης, όπου αναμένεται μεγάλη μεταβλητότητα των τιμών των ρύπων στις χρηματιστηριακές αγορές. Και ως εκ τούτου, πηγές της βιομηχανίας εκφράζουν τη βαθιά ανησυχία τους για το θέμα.