Η νέα πρόταση για το offshore της Ελούντας: Στα 400 MW η ισχύς με βάση το δεσμευμένο χώρο του ΑΔΜΗΕ - Τι συμφωνήθηκε στη σύσκεψη της Παρασκευής

Η νέα πρόταση για το offshore της Ελούντας: Στα 400 MW η ισχύς με βάση το δεσμευμένο χώρο του ΑΔΜΗΕ - Τι συμφωνήθηκε στη σύσκεψη της Παρασκευής

Η νέα πρόταση για το offshore της Ελούντας: Στα 400 MW η ισχύς με βάση το δεσμευμένο χώρο του ΑΔΜΗΕ - Τι συμφωνήθηκε στη σύσκεψη της Παρασκευής

Αλλαγή του σχεδιασμού στην Ελούντα, αφαίρεση του τμήματος του κόλπου που είναι σε οπτική επαφή με τη Σπιναλόγκα, εξάλειψη της οπτικής όχλησης για τις ξενοδοχειακές μονάδες και κυρίως μικρότερο offshore πάρκο, με μέγιστη ισχύ τα 400 MW, είναι η προτεινόμενη από το ΥΠΕΝ λύση για το θαλάσσιο οικόπεδο στη Κρήτη που συγκεντρώνει τις περισσότερες αντιδράσεις.

Η πρόταση για το τεμάχιο «Κρήτη 2β» που έπεσε στο τραπέζι κατά τη σύσκεψη της Παρασκευής ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, υπό τον Θ.Σκυλακάκη, την ΕΔΕΥΕΠ, την Περιφέρεια Κρήτης, τους δημάρχους Αγ. Νικολάου, Σητείας, Οροπεδίου, καθώς και εκπροσώπους τοπικών ξενοδοχειακών μονάδων, λογικά ικανοποιεί το βασικό αίτημα των εμπλεκομένων φορέων.

Το κατά πόσο η προτεινόμενη λύση, αλλά και όσα συζητήθηκαν στη σύσκεψη είναι αρκετά για να κλείσουν οριστικά το θέμα με τα offshore της Κρήτης θα φανεί κατά την συνάντηση που θα έχουν ο Θ.Σκυλακάκης με τους εμπλεκόμενους δημάρχους και την Περιφέρεια, η οποία θα οριστεί για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Σε αυτήν προφανώς θα γίνει και πιο εκτενής ενημέρωση για τα ανταποδοτικά οφέλη προς τις τοπικές κοινωνίες, για τα οποία ο υπουργός φαίρεται να έκανε κάποιες αναφορές, χωρίς όμως να ανοίξει συνολικά το θέμα.

Στη σύσκεψη της Παρασκευής, έγινε, σύμφωνα με τις πληροφορίες, μια λεπτομερής και τεχνική ανάλυση για ποιο λόγο δεν πρόκειται να γεμίσει το οικόπεδο «Κρήτη 2β» με ανεμογεννήτριες, όπως φοβούνται οι τοπικοί φορείς, δηλαδή γιατί δεν θα καλυφθούν και τα 935 MW που αναγράφει ως δυνητική ισχύ η αρχική Στρατηγική Μελέτη Περιβάλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).

Η απάντηση βρίσκεται στους περιορισμούς του ίδιου του δεσμευμένου από τον ΑΔΜΗΕ ηλεκτρικό χώρο για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα πανελλαδικά. Επί των συνολικών 2 GW που έχει δεσμεύσει ο Διαχειριστής για να ξεκινήσει το εγχείρημα υπεράκτια αιολικά πάρκα στην Ελλάδα, αντιστοιχούν στη περιοχή της Ελούντας το πολύ 400 MW, δηλαδή 57% λιγότερα από τα αναγραφόμενα στο κείμενο της ΣΜΠΕ. Η μέγιστη ισχύς του πάρκου δεν μπορεί να υπερβαίνει αυτό το νούμερο.

Στη πράξη, ακριβώς για να αρθούν οι επιφυλάξεις των τοπικών φορέων, λέγεται ότι τους επισημάνθηκε λεπτομερώς η έκταση που θα καταλαμβάνει το πάρκο στην τελική του μορφή μέσα στο ευρύτερο θαλάσσιο οικόπεδο. Αυτό θα είναι ίσο το πολύ με το 40% της συνολικής επφάνειας του «Κρήτη 2β», που ανέρχεται σε 187 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Είναι ένα θέμα που φαίνεται ότι δεν έχει γίνει αντιληπτό, όχι μόνο στη Κρήτη, αλλά και ευρύτερα. Η έκταση στα θαλάσσια οικόπεδα που προτείνει το Εθνικό Σχέδιο αφορά τις προς χωροθέτηση περιοχές, ενώ η κάλυψη εντός αυτών από offshore πάρκα είναι πολύ μικρότερη. Ούτε φαίνεται να έχει κατανοηθεί απ' όσους εκφράζουν ενστάσεις ότι ο ηλεκτρικός χώρος βάζει από μόνος του περιορισμούς στα θαλάσσια αιολικά, (όπως και συνολικά στις ΑΠΕ).

Κυρίως αυτό που προκύπτει από τη σύσκεψη της Παρασκευής είναι ότι με το νέο σχεδιασμό στην Ελούντα δεν θα υπάρχει καμία οπτική όχληση για τις ξενοδοχειακές μονάδες, ενώ βγαίνει εντελώς έκτος κάδρου η Σπιναλόγκα, δηλαδή το τμήμα του κόλπου που είναι σε οπτική επαφή με το νησάκι. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ο δεύτερος σε επισκεψιμότητα αρχαιολογικός χώρος της Κρήτης μετά από την Κνωσό και από τους πρώτους σε εισπράξεις. Η στάση που τήρησε στο συγκεκριμένο θέμα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δεν ήταν τυχαία, ενώ αντίστοιχη αντίδραση όσον αφορά τη τουριστική ζώνη της Ελούντας, είχε εκφράσει προ ημερών και η υπ. Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη.

Η στάση της Περιφέρειας 

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Περιφέρεια την οποία εκπροσώπησε ο αντιπεριφερειάρχης περιβάλλοντος, Νίκος Ξυλούρης, παρ’ ότι αρχικά ήταν κατηγορηματικά αντίθετη στο σενάριο ενός offshore στην Ελούντα, μετά και τη τηλεδιάσκεψη της Παρασκευής, εμφανίζεται πολύ πιο διαλλακτική.

Από την άλλη πλευρά, ο δήμαρχος Σητείας, Γιώργος Ζερβάκης, φαίνεται να επανέλαβε την ένσταση του για ποιο λόγο πρέπει να γίνουν τόσο πολλά θαλάσσια αιολικά στην ευρύτερη περιοχή, την οποία χαρακτήρισε επιβαρυμένη από τις ΑΠΕ, τονίζοντας ότι ο Δήμος θα πρέπει να βάλει τα όρια των σχεδιαζόμενων επενδύσεων στην περιοχή.

Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα, ακριβώς επειδή παραμένουν παρόμοιες επιφυλάξεις, θα υπάρξει κατ’ ίδιαν συνάντηση του κ. Σκυλακάκη με όλους τους εμπλεκόμενους δημάρχους και την Περιφέρεια, η οποία θα οριστεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Το υπουργείο ετοιμάζει μια συστηματική καμπάνια ενημέρωσης πανελλαδικά, αρχής γενομένης από τη Κρήτη, για να ηρεμήσει τα πνεύματα και να αποφύγει αχρείαστες συγκρούσεις που θα κινδύνευαν να υπονομεύσουν με το «καλημέρα» το εγχείρημα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι θα αρχίσει να παραιτείται από περιοχές λόγω αντιδράσεων, αφού κάτι τέτοιο θα έστελνε εντελώς λάθος μήνυμα στην αγορά και τους επενδυτές, οι οποίοι παρακολουθούν πολύ στενά τις εξελίξεις. Ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται και ότι δεν έχει νόημα να κρατά ανοικτές εστίες συγκρούσεων, ειδικά όταν για το 90% των προτεινόμενων θέσεων πανελλαδικά, δεν υπάρχουν αντιδράσεις.

Η καμπάνια και τα ανταποδοτικά

Συμπερασματικά, η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο θα συνεχίσουν να τηρούν αυτή τη διαλλακτική στάση. Αυτή της ενημέρωσης, της πειθούς με επιχειρήματα, με παραδείγματα άλλων περιοχών στην Ευρώπη όπου τα θαλάσσια αιολικά πάρκα αύξησαν κατακόρυφα το τοπικό ΑΕΠ, αλλά και τείνοντας ευήκοα ώτα όταν οι αντιδράσεις είναι δικαιολογημένες.

Στη καμπάνια που θα ξεκινήσει από τη Κρήτη, θα υπάρξει διάλογος εφόσον οι ενστάσεις είναι εύλογες, αλλά και θα αναλυθούν τα οφέλη για το νησί με το πιο ισχυρό αιολικό δυναμικό της Μεσόγειου από τις εργασίες συντήρησης των πάρκων σε 12μηνη βάση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική απασχόληση.

Στις επαφές θα γίνει προφανώς αναλυτική ενημέρωση για τα ανταποδοτικά που έχει στο μυαλό της η κυβέρνηση, τόσο στο μέτωπο της ηλεκτρικής ενέργειας, όσο και στη δυνατότητα των Δήμων να συνάπτουν ενεργειακές κοινότητες και να μπαίνουν ως μέτοχοι, μαζί με τον επενδυτή, στη διαχείριση του θαλάσσιου πάρκου, κατά το μοντέλο όσων συμβαίνουν σε άλλες χώρες.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM