Υπογράφηκε ενεργειακή συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν που προβλέπει τουλάχιστον 20 δισ. κ.μ. αερίου μέσω του Νοτίου Διαδρόμου από το 2027
(upd: 15:48) Επέκταση του Νοτίου Διαδρόμου για περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της Ε.Ε. με αέριο προβλέπει η ενεργειακή συμφωνία που υπογράφηκε σήμερα στο Μπακού μεταξύ της Ε.Ε. και του Αζερμπαϊτζάν.
Παράλληλα, αναφέρεται ότι το αζέρικο αέριο μπορεί να καλύψει και τις ανάγκες των Δυτικών Βαλκανίων.
Όπως τονίζεται στο κείμενο, οι δύο πλευρές αναγνωρίζουν τη σημασία των μακροχρόνιων, προβλέψιμων και σταθερών συμβολαίων αερίου ώστε να εξασφαλίζεται ασφάλεια για τους παραγωγούς, εξαγωγείς και ιδιοκτήτες των αγωγών, όπως και για τους καταναλωτές. Η διάρκεια των συμβολαίων θα πρέπει να είναι συμβατή με το χρονοδιάγραμμα απανθρακοποίησης της Ευρώπης και να στηρίζει τις επενδύσεις στις απαιτούμενες υποδομές.
Επίσης, η Ε.Ε. ενδεχομένως θα προτείνει συλλογική αγορά αερίου μέσω της κοινής πλατφόρμας που δημιουργεί για τα κράτη-μέλη.
Τέλος, ο στόχος είναι να φτάσει η χωρητικότητα του Νοτίου Διαδρόμου τουλάχιστον στα 20 δισ. κ.μ. ετησίως από το 2027.
Όπως δήλωσε σχετικά η επίτροπος ενέργειας, Κάντρι Σίμσον:
"Το νέο μνημόνιο συνεργασίας υπογραμμίζει το στρατηγικό ρόλο του Νοτίου Διαδρόμου για τις προσπάθειες διαφοροποίησης του εφοδιασμού. Το Αζερμπαϊτζάν έχει ήδη αυξήσει τις παραδόσεις αερίου προς την Ε.Ε. και αυτή η τάση θα συνεχιστεί με έως 4 δισ. κ.μ. πρόσθετου αερίου φέτος και διπλάσιες ποσότητες ως το 2027. Όμως, η συνεργασία μας επεκτείνεται στην ανάπτυξη των ΑΠΕ και την αντιμετώπιση των εκπομπών μεθανίου. Τα βήματα αυτά θα ενισχύσουν την ασφάλεια εφοδιασμού και θα βοηθήσουν να πετύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους".
Νωρίτερα, το energypress έγραφε:
Η Ε.Ε. στρέφεται προς πιο αξιόπιστους ενεργειακούς προμηθευτές, δήλωσε σήμερα η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κατά την άφιξή της στο Αζερμπαϊτζάν για επαφές που αφορούν πρωτίστως το φυσικό αέριο.
Η ίδια τόνισε ότι πρόκειται να υπογράψει νέα συμφωνία με την οποία θα διπλασιαστούν οι εξαγωγές αερίου του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη μέσα στα επόμενα χρόνια.
Η συμφωνία αφορά και την επέκταση της χωρητικότητας του αγωγού ΤΑΡ, πράγμα που είχε προαναγγελθεί από την επίτροπο ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, πριν λίγο καιρό.
"Το Αζερμπαϊτζάν θα είναι ένας κρίσιμος εταίρος για την ασφάλεια εφοδιασμού και την πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα", ανέφερε σχετικά η Λάιεν.