Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Στρώνει το έδαφος για επαναλειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων ο σχηματισμός κυβέρνησης στην FYROM

Γιώργος Φιντικάκης

Το δρόμο για να ξεκινήσουν ξανά οι συζητήσεις επαναλειτουργίας του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου από τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη σε εκείνα της ΟΚΤΑ στα Σκόπια, στρώνει η διαφαινόμενη αποκατάσταση της πολιτικής ομαλότητας στην γειτονική χώρα.

Η νέα κυβέρνηση των Σκοπίων υπό τον Ζόραν Ζάεφ πρόκειται να ζητήσει σήμερα την ψήφο εμπιστοσύνης από την Βουλή, με την ελπίδα να ηρεμήσει το κλίμα και να επανέλθει η χώρα σε ομαλότητα, ανοίγοντας τον δρόμο και για την απεμπλοκή μιας σειράς επενδυτικών κινήσεων ανάμεσα στις οποίες και ο ελληνικών συμφερόντων αγωγός.

Καλώς εχόντων των πραγμάτων οι συζητήσεις ανάμεσα στην διοίκηση των ΕΛΠΕ και την νέα κυβέρνηση της FYROM θα ξεκινήσουν μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες, και εφόσον ευοδωθούν, τότε θα καταστεί δυνατή και πάλι, η μεταφορά προιόντων πετρελαιοειδών προς τα Σκόπια για πρώτη φορά μετά το 2013, οπότε και ο αγωγός λειτούργησε για τελευταία φορά. 

Στην πράξη αυτό θα σημάνει για τα ΕΛΠΕ αφενός την διοχέτευση των προιόντων τους στην γειτονική αγορά σε χαμηλότερες τιμές, χωρίς δηλαδή τα σημερινά ενδιάμεσα κόστη, αφετέρου το άνοιγμα σε δεύτερη φάση νέων δρόμων, όπως για παράδειγμα προς την Σερβία και το Κόσοβο. 

Τυχόν όμως επαναλειτουργία του αγωγού, σημαίνει κάτι ακόμη: Πλήγμα στα ισχυρά λαθρεμπορικά συμφέροντα που τόσα χρόνια ευνοούνται από την μη λειτουργία του, και επιδίδονται σε εικονικές εξαγωγές καυσίμων σε γειτονικές χώρες. Είναι γνωστό τοις πάσι ότι μεγάλες ποσότητες καυσίμων ενώ δηλώνονται ότι προορίζονται για εξαγωγή, τελικά καταλήγουν σε πρατήρια εντός Ελλάδας. Τα διαφυγόντα έσοδα είναι και σε αυτήν την περίπτωση το σύνολο του ΕΦΚ και του ΦΠΑ, αφού πρόκειται για αδασμολόγητα καύσιμα.

Το γεγονός ότι τόσα χρόνια ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων είχε περιπέσει σε αχρηστία σχετίζεται άμεσα με την δράση αυτών των κυκλωμάτων και του τρόπου λειτουργίας, μεταφοράς και αποθήκευσης των πετρελαιοειδών.

Το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ αγοράστηκε από τα ΕΛΠΕ το 1998. Τέσσερα χρόνια μετά, το 2002, δημιουργήθηκε η διασύνδεση μέσω αγωγού, προκειμένου να διευκολύνει την μεταφορά πετρελαιοειδών στην γείτονα, μειώνοντας τα κόστη, και διανοίγοντας νέες προοπτικές. 

Η μεταφορά προιόντων διακόπηκε το 2013, και έκτοτε ο αγωγός παραμένει σε αχρηστία. Οσο για το διυλιστήριο θεωρείται πεπαλαιωμένο, χρήζει πολύ μεγάλων επενδύσεων προκειμένου να γίνει και πάλι λειτουργικό, και σε κάθε περίπτωση τα ΕΛΠΕ δεν το λογαριάζουν στο μελλοντικό τους σχεδιασμό.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα