Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Οι «γκρίζες ζώνες» του μοντέλου ITO και η «επιστροφή» του ΔΕΣΜΗΕ στη ΔΕΗ

Ως η λιγότερο επώδυνη επιλογή για τη ΔΕΗ, εμφανίζεται καταρχήν το μοντέλο διαχωρισμού του ανεξάρτητου διαχειριστή συστήματος μεταφοράς (ΙΤΟ) που επελέγη από την κυβέρνηση στο πλαίσιο της εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας με το τρίτο ενεργειακό πακέτο (οδηγία 2009/72).

Η επιλογή αυτή συνεπάγεται την παραμονή της ιδιοκτησίας των παγίων του συστήματος μεταφοράς στη ΔΕΗ, η οποία και θα λειτουργεί το σύστημα. Ωστόσο κρίσιμες παράμετροι θα πρέπει να διευκρινιστούν και να απαντηθούν σε σχέση με τη μορφή που θα έχει ο ελληνικός ITO, ο οποίος από ανεξάρτητη εταιρεία (ΔΕΣΜΗΕ) μετατρέπεται σε 100% θυγατρική της καθετοποιημένης επιχείρησης.

Τι σημαίνει όμως στην πράξη η επιλογή του Independent Transmission Operator; Με βάση τις προβλέψεις της «τρίτης λύσης» που περιλήφθηκε στην οδηγία του 2009, η ιδιοκτησία και η διαχείριση των παγίων του συστήματος μεταφοράς είναι το ίδιο νομικό πρόσωπο, που υπόκειται σε ειδικές ρήτρες ανεξαρτησίας και αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο έναντι της λύσης του ISO (Independent System Operator) δηλαδή της επιλογής διαχωρισμού που πλησιάζει το σημερινό υφιστάμενο μοντέλο με το ΔΕΣΜΗΕ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη στην αγορά ηλεκτρισμού η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ αντιμετωπίζεται ως προαναγγελία επιστροφής του ΔΕΣΜΗΕ στη ΔΕΗ, διαδικασία που όμως θα πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω καθώς υπάρχουν πολλά ερωτηματικά.

Το κυριότερο αφορά στις αρμοδιότητες της νέας θυγατρικής της ΔΕΗ, στην οποία περνά η ιδιοκτησία και η διαχείριση του συστήματος μεταφοράς. Σύμφωνα με το πνεύμα της οδηγίας ο ΗΕΠ (Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός) θα πρέπει να πραγματοποιείται από έναν ανεξάρτητο φορέα. Ο νέος ΗΕΠ σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να είναι πιο οικονομικός και λιγότερο τεχνικός. Στην πράξη όμως η καθημερινή λειτουργία της αγοράς το dispatching των μονάδων και οι μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο θα γίνονται από τον ΙΤΟ.

Και βέβαια σε αυτή την περίπτωση κυρίαρχο ζήτημα είναι ποιες ασφαλιστικές δικλείδες θα προβλεφθούν ώστε να διασφαλιστούν οι ανεξάρτητοι παραγωγοί. Επίσης ένα κρίσιμο ερώτημα αφορά στην επίπτωση που θα έχει η επιλογή του ITO στη διαχείριση των νερών. Να θυμίσουμε ότι ακόμη και υπό το ΔΕΣΜΗΕ η διαχείριση των υδροηλεκτρικών προκάλεσε τις έντονες διαμαρτυρίες των ανεξάρτητων παραγωγών και προμηθευτών, με αποκορύφωμα την καταγγελία της EGL για χειραγώγηση της αγοράς.

Εκτός όμως από τη λειτουργία του ΙΤΟ και το ζήτημα του ΗΕΠ, μια σειρά από άλλα πρακτικά ζητήματα επίσης θα πρέπει να απαντηθούν. Για παράδειγμα, ο ΔΕΣΜΗΕ εκτός από το προσωπικό που έχει δανειστεί από τη ΔΕΗ έχει προσλάβει και άλλους υπαλλήλους ως διαχειριστής. Το προσωπικό θα μεταφερθεί στον ΙΤΟ δηλαδή θα προσληφθεί από τη ΔΕΗ και με ποια διαδικασία;

Ένα ακόμη σημαντικό ερώτημα αφορά στο εάν έχουν τεθεί όροι και ποιοι για την επιλογή του μοντέλου ΙΤΟ. Η «θετική» εκδοχή αναφέρει ότι η κομισιόν δεν θέτει κανέναν όρο καθώς ο ΙΤΟ περιλαμβάνεται ως επιλογή στο τρίτο πακέτο. Ωστόσο διατυπώνονται αμφιβολίες και ενστάσεις, σύμφωνα με τις οποίες για να γίνει δεκτή από την τρόικα η λύση του ΙΤΟ θα πρέπει να συνοδεύεται με ρητό χρονοδιάγραμμα πώλησης του ανεξάρτητου διαχειριστή συστήματος μεταφοράς, δηλαδή ο ΙΤΟ να αποτελεί μεταβατικό λύση για τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό.

Στο πλαίσιο τέλος της εναρμόνισης με την οδηγία θα πρέπει να προχωρήσει και η δημιουργία του νομικού διαχωρισμού του διαχειριστή συστήματος διανομής, ο οποίος θα στελεχωθεί από προσωπικό το οποίο δεν επιτρέπεται να μετέχει σε άλλες δραστηριότητες της καθετοποιημένης επιχείρησης. Για τη διανομή δεν προβλέπεται υποχρεωτικός ιδιοκτησιακός διαχωρισμός.

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα